News

Cum celebrează România ziua mondială fără mașini. Ambuteiaje, morți pe șosele și lipsa oricăror perspective

România celebrează ziua mondială fără mașini într-un stil propriu, cu ambuteiaje în marile orașe și morți pe șoselele țării.
22.09.2021 | 14:57
Cum celebreaza Romania ziua mondiala fara masini Ambuteiaje morti pe sosele si lipsa oricaror perspective
ADVERTISEMENT

Marile orașe din România, îndeosebi Capitala și alte centre urbane semnificative, se confruntă de ani buni cu problema tot mai apăsătoare a traficului auto.

Bucureștiul o duce, de departe, cel mai rău la acest capitol, iar autoritățile nu știu cât de gravă este situația mașinilor din trafic.

ADVERTISEMENT

În 2020, DRPCIV anunța că sunt 1,46 milioane de mașini înmatriculate în București. Numărul vehiculelor ce tranzitează Capitala, având numere de înmatriculare aparținând altor județe, este mult mai mare. Nu se știe însă care este cifra reală, ce sare probabil de două milioane.

Șoferii pierd zeci de minute în ambuteiaje și nu sunt ajutați nici de infrastructura orașului. Arterele principale sunt deja la capacitate maximă, iar străzile ceva mai mici sunt depășite complet de probleme, mai ales la orele de vârf (deși conducătorii auto pot remarca tendința orașului de a fi aglomerat mai toată ziua, în ultimii ani).

ADVERTISEMENT

Transportul în comun nu este o soluție viabilă: parcul auto este învechit, infrastructura pentru tramvaie este precară, iar autobuzele și troleibuzele, în lipsa unor benzi dedicate, rămân blocate în ambuteiaje. Iar unde există benzi dedicate, acestea sunt folosite tot de șoferii indisciplinați, care blochează în continuare traficul STB.

De parcări nici nu mai putem aduce vorba: fiecare șofer ce a trecut prin București știe cât de grea e găsirea unui loc de parcare. Și totuși, problema nu e lipsa locurilor de parcare în sine, așa cum conducătorii auto susțin, ci faptul că sunt mult prea multe automobile în București. Desigur, recunoașterea că suntem cu toții parte din problemă e un proces dificil.

ADVERTISEMENT

Nu în ultimul rând, nici semaforizarea din București nu este ceea ce ar trebui să fie. Nicușor Dan afirma în februarie că vrea să investească în modernizarea sistemelor de trafic și că proiectul ”este ca și scris.” Ceva mai bine de jumătate de an mai târziu, nu se mai știe nimic despre viitorul semafoarelor inteligente din oraș.

22 septembrie – Ziua Mondială Fără Mașini. Nu și în România

22 septembrie nu este o zi oarecare, cu toate că pentru mulți trece doar ca o altă zi de miercuri. Totuși, aceasta este Ziua Mondială Fără Mașini.

ADVERTISEMENT

Această celebrare a fost instituită acum ceva mai bine de două decenii, de către Asociația pentru Transport Ecologic din Marea Britanie, în 1997. După anul 2000, Comisia Europeană a început să promoveze evenimentul la nivelul spațiului comunitar, iar sărbătoarea a ajuns în din ce în ce mai multe state.

În 2017, 2.526 de orașe din 50 de țări au organizat activități referitoare la Ziua Mondială fără Mașini.

În prezent, nu pare să țină cineva cont de acest eveniment. Niciuna dintre figurile marcante ale instituțiilor din România nu a transmis mesaje prin care să menționeze această zi și care să încurajeze folosirea metodelor alternative de transport în defavoarea automobilului personal.

Asta deși România are nevoie din ce în ce mai mare de soluții pentru numărul tot mai mare de automobile de pe șosele.

Există, totuși, posibilitatea ca problema să nu fie una de interes imediat pentru autoritățile competente. Ar avea și motive.

Cele mai recente statistici Eurostat ne poziționează undeva la coada clasamentului în ceea ce privește numărul de automobile pe cap de locuitor.

Cu siguranță, e un top în care vrem să rămânem la final, însă există și posibilitatea ca unii să fie motivați să aducă România ceva mai în prim plan, cu toate că țara e depășită. Și nu doar la nivel urban, ci și pe șoselele patriei, unele dintre ele adevărate capcane ale morții.

Cum arată statisticile automobilelor din Europa

În ceea ce privește numărul de mașini pe cap de locuitor, Luxemburg este lider la acest capitol, cu 681 mașini/ 1.000 de locuitori. Italienii sunt pe locul doi în top, cu 663 de vehicule la mia de locuitori, iar Cipru este pe locul trei, cu 645 de mașini pe mia de locuitori.

La polul opus suntem noi, letonii și ungurii. Dacă maghiarii au 390 de mașini la mia de locuitori, iar letonii au 381 de mașini la mia de locuitori, Românii au 357 de mașini la 1.000 de locuitori. Cam o mașină pentru trei persoane.

Statistica publicată chiar astăzi de către Eurostat, de Ziua Mondială Fără Mașini, ar trebui să ne bucure, însă situația nu prezintă imaginea de ansamblu.

Automobilele sunt concentrate cu precădere în centrele urbane; sigur, asta e o tendință general valabilă, însă vesticii au renunțat de mult la căruțe trase de cai oropsiți, ”pilotate” cu încredere pe drumuri naționale și europene.

Românii au și tendința de a se întinde mai mult decât le e plapuma, astfel că unii au două sau chiar trei automobile în familie, cu toate că uneori n-au nici măcar un singur loc de parcare atribuit de către autoritățile locale.

România nu sărbătorește Ziua Mondială Fără Mașini, cu toate că în alte state există o săptămână întreagă anterior acestei date, dedicată evenimentelor de acest fel.

Traficul din București la orele prânzului. Sursa foto: Fanatik.
Traficul din București la orele prânzului. Sursa foto: Fanatik.

La orele prânzului, pe străzile din zona Pieței Victoriei, se circulă cu viteze mici, de câțiva kilometri pe oră. În afara orașelor se circulă cu viteze mult peste cele legale, astfel că România, ultima în topul automobilelor din țară, rămâne totuși prima în topul accidentelor letale. Contribuim chiar și astăzi la această statistică neagră, cu un accident cu patru morți.

ADVERTISEMENT