În urmă cu două zile, Uniunea Europeană se lăuda că a ”reușit” să scadă dependența de gaz rusesc de la 45% din stocuri la 18%, fără să menționeze că blocul comunitar a virat peste 100 de miliarde de euro Moscovei, în ultimul an, pentru gaz, petrol sau energie electrică. Așadar, un foc de paie, ar spune scepticii.
Acum, The Guardian arată cum Armata Rusă a cumpărat anvelope pentru avioane din Occident, în valoare de 30 de milioane de dolari. Multe dintre ele produse chiar de Dunlop și Michelin, au ajuns în Rusia prin intermediari. Oficialii de la Kiev se plâng că rușii driblează orice sancțiune și reușesc să își aducă în țară orice doresc prin proxy.
Schema nu este nouă și se știe de multă vreme, însă țările din UE și americanii preferă să le prezinte cetățenilor doar versiunea în care sancțiunile lovesc puternic Rusia și ar fi extrem de eficiente. Realitatea îi contrazice, însă. Anul trecut, anvelopele Michelin au alcătuit 70% din valoarea de 20 de milioane de dolari a exporturilor din SUA.
O parte dintre acestea au ajuns chiar la avionul folosit de ministrul rus de externe, Serghei Lavrov. Cine sunt, însă, țările terțe care intermediază tranzitul produselor interzise spre Rusia? Se pare că ar fi vorba despre Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, China, Turcia și alte țări din Asia.
Un purtător de cuvânt al Michelin a transmis că firma a lansat o anchetă. ”În primul rând am dori să vă amintim că, începând din data de 15 martie 2022, Michelin a încetat orice fel de exporturi destinate Rusiei. Totodată, compania și-a blocat permanent întreaga activitae comercială și industrială din această țară.
Mai mult, Michelin este hotărâtă să respecte scrupulos orice sancțiuni economice și financiare, stabilindu-și un sector intern care să asigure această respectare. În privința raportului, Michelin este total angajată și tratează foarte serios informațiile în cauză. Desigur, firma va examina toate elementele care i s-au adus în atenție și va adopta toate măsurile urgente și potrivite, dacă ele vor fi necesare”, a transmis reprezentantul Michelin.
Potrivit raportului citat, din totalul de anvelope de 1,2 milioane de dolari importate de Rusia, 70% au venit direct din Regatul Unit. În 2023, Rusia a importat anvelope Goodyear de 5,7 milioane de dolari, jumătate dintre ele prin China. Și în acest caz purtătorul de cuvânt al Goodyear a reacționat.
”Goodyear și-a suspendat exportul de anvelope destinate Rusiei în martie 2022. Dată fiind anvergura mondială a afacerilor noastre, dispunem de un control strict al importurilor și exporturilor și ne urmărim cu atenție operațiunile, astfel încât ele să respecte restricțiile comerciale din anumite țări sau în cazul unor grupări sau persoane din lume. Vom examina informațiile furnizate de dumneavoastră în conformitate cu procesul nostru standard de revizie”, au transmis reprezentanții companiei.
Situația este identică și în cazul Bridgestone. Se pare că rușii au încercat să pună bazele unor asemenea anvelope, însă o singură fabrică a fost pusă în funcțiune, fiind vorba despre Iaroslavl Tire Plant. Oficialii guvernului britanic spun că vor face tot ce le stă în putință ca astfel de situații să nu se mai repete.