News

Cum mai pot fi eliminate pensiile parlamentarilor. PNL susține că nu este nevoie de o nouă lege

PNL susține că nu ar fi nevoie de o nouă lege de eliminare a pensiilor speciale ale parlamentarilor, deoarece decizia CCR nu repune în plată pensiilor foștilor deputați și senatori
06.05.2022 | 18:34
Cum mai pot fi eliminate pensiile parlamentarilor PNL sustine ca nu este nevoie de o noua lege
Deputatul PNL Gabriel Andronache susține că decizia CCR privind pensiile speciale nu reinstituie acest privilegiu pentru foștii parlamentari/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Liberalii au dat publicității un comunicat în care susțin că pensiile speciale ale foștilor parlamentari nu sunt reinstituite prin decizia de joi a Curții Constituționale. Mai mult, liderul deputaților PNL crede că decizia Curții se aplică doar foștilor parlamentari care au cerut în instanță să primească din nou pensiile speciale. Numai că argumentele PNL sunt viciate de erori juridice serioase.

„Prostie legislativă sau neștiință de carte”

NU este necesară o nouă lege de desființare a pensiilor speciale pentru parlamentari (…) Pensiile speciale pentru parlamentari nu sunt reinstituite, pentru că decizia CCR nu repune în vigoare textul abrogat prin legea declarată neconstituțională. Este necesară procedura de reexaminare a legii prin Parlament, legea trebuie pusă în acord cu decizia CCR”, se spune în comunicatul PNL.

ADVERTISEMENT

Afirmația este detaliată într-o postare pe Facebook a liderului deputaților liberali, Gabriel Andronache:

Precizări pentru cei care afirmă că depun noi proiecte legislative de eliminare a pensiilor speciale ale parlamentarilor după decizia CCR:
1. Decizia Curții Constituționale nu repune în vigoare textul care a fost abrogat prin legea declarată neconstituțională! Deci nu există și nu va exista normă legală de acordare a unor pensii speciale noi!!!
2. A abroga ceva ce nu există reprezintă prostie legislativă sau neștiință de carte. Fiecare dintre cei care afirmă că depun noi proiecte legislative pot alege una din cele două categorii menționate mai sus pentru a-și încadra declarațiile!
3. Această decizie, ca și cea de saptămânile trecute, dată prin control a posteriori de constituționalitate, generează efecte strict în privința foștilor parlamentari care au deschis procese și se aflau la pensie la data abrogării normei care prevedea pensia specială în Statutul deputaților și senatorilor.
4. Procedura de urmat este: după publicarea în M.Of. a motivării deciziei CCR se va declanșa reexaminarea legii declarate neconstituționale, conform Regulamentelor celor două camere parlamentare.

ADVERTISEMENT

Din cele spuse mai sus, singura afirmație adevărată este că decizia de ieri nu a repus în plată pensiile speciale. Deocamdată însă. Potrivit Constituției, dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Asta înseamnă că plata pensiilor nu va putea fi evitată după ce Monitorul Oficial va publica motivarea CCR și scurgerea a 45 de zile de la publicare.

Prima afirmație falsă: Decizia CCR nu a repune în vigoare pensiile speciale

Afirmația după care decizia CCR nu repune în vigoare textul abrogat este complet falsă. Abrogarea pensiilor speciale prin Legea 7/2021 a constat în abrogarea a două articole, 49 și 50, din Statutul deputaților și senatorilor, articole care se refereau la indemnizația pentru limită de vârstă, numele oficial al pensiilor speciale ale parlamentarilor. În condițiile în care abrogarea celor două articole a fost declarată neconstituțională, asta înseamnă că articolele 49 și 50 vor reintra în vigoare.

ADVERTISEMENT

Singurul text care ar putea fi invocat în sprijinul afirmației lui Andronache ar fi o prevedere din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. „Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ inițial”, se spune la articolul 64, alineatul 3, al legii menționate. Numai că această prevedere nu se aplică deciziilor CCR care nu sunt legi, implicațiile acestor decizii fiind stabilite prin Constituție, nu prin Legea 24/2000.

Reexaminarea legii „trântite” de CCR, inutilă

În al doilea rând, reexaminarea de care vorbește Andronache este lipsită de obiect. Legea a fost declarată neconstituțională în întregime, nu doar anumite prevederi. Apoi neconstituționalitatea ei a fost decisă pe considerente care nu țin de prevederile în sine ale legii prin care au fost abrogate pensiile, ci de formă, anume de încălcarea procedurilor parlamentare în adoptarea legii.

ADVERTISEMENT

Legea criticată a fost adoptată în cadrul procedurii generale într-o singură zi, cu încălcarea tuturor termenelor, ceea ce reprezintă o afectare a procedurii de adoptare în ansamblul său (…) Evitarea sau limitarea dezbaterilor parlamentare prin scurtarea nejustificată a termenelor, fără a respecta prevederile constituționale obiective și exprese în acest sens, denotă o atingere adusă însăși unei valori fundamentale a statului, și anume a caracterului său democratic”, a precizat CCR, după decizia adoptată joi.

Practic, nu este nimic de reexaminat în legea în sine. Neconstituționalitatea ei este generată de modul în care a fost adoptată, nu de prevederile sale. În consecință, o nouă abrogare a pensiilor speciale ar fi posibilă printr-o altă lege, cu condiția să fie adoptată cu respectarea procedurilor parlamentare.

O lege neconstituțională pentru unii, constituțională pentru alții

O altă afirmație inexactă este aceea potrivit căreia decizia CCR generează efecte doar pentru foștii parlamentari care au deschis procese și se aflau la pensie la data abrogării normei care prevedea pensia specială în Statutul deputaților și senatorilor.

Curtea Constituțională a fost sesizată ca urmare a excepțiilor de neconstituționalitate ridicate în cadrul acestor procese, fiind vorba de un control de constituționalitate a posteriori, adică după intrarea în vigoare a legii. În cazul în care decizia CCR s-ar aplica doar pentru foștii parlamentari care au inițiat acțiuni în instanță, s-ar ajunge în situația absurdă în care o lege este neconstituțională pentru unii și constituțională pentru alții.

Tocmai pentru a evita acest gen de situații, atât în Constituție, cât și în Legea de organizare și funcționare a CCR s-a statuat în mod explicit că „deciziile şi hotărârile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii”, adică se aplică tuturor, fără excepție.

În consecință, un nou proiect de lege ar putea duce la abrogarea pensiilor speciale, cu condiția ca procedurile parlamentare să fie respectate. În cazul unei noi sesizări a CCR, în lipsa unor vicii procedurale, judecătorii Curții ar putea intra și pe fondul legii, iar abia atunci chestiunea pensiilor parlamentarilor ar fi definitiv tranșată.

ADVERTISEMENT
Tags: