Cum paralizează legea Educației transportul din România! Gratuitatea pentru elevi, o măsură populistă a Guvernului. “Tragem cu toții obloanele”

SPECIAL FANATIK
Alexandru Năstase    Catalin Nae   
în Special Fanatik
05/02/2020, 11:57
Cum paralizează legea Educației transportul din România! Gratuitatea pentru elevi, o măsură populistă a Guvernului. “Tragem cu toții obloanele” GALERIE FOTO SPECIAL FANATIK
Legea Educației este contestată de transportatori. Sursa foto - hepta.ro

Nici 24 de ore nu au trecut de la anunțul făcut de Raluca Turcan, vicepremier în cabinetul Orban și transportatorii au pornit o adevărată revoluție. Astfel, legea Educației ar putea paraliza acest sistem!

Cum paralizează legea Educației transportul din România!

Mai exact, cu puțin timp înaintea moțiunii de cenzură, liberalii au organizat o ședință de guvern în care n-au ezitat să arunce cu promisiuni. Printre ele s-a aflat și cea prin care elevii navetiști vor putea să călătorească gratis. Mai mult de atât, de acest lucru ar putea fi condiționată chiar eliberarea licenței de transportator.

„Aşteptăm motivarea Curţii Constituţionale, astăzi (marţi – n.r.) vom propune o Ordonanţă de urgenţă pentru a scoate noţiunea de abonament din Legea Educaţiei Naţionale pentru a pune Legea Educaţiei Naţionale în acord cu decizia Curţii Constituţionale”, a anunţat Raluca Turcan.

Cum paralizează legea Educației transportul din România! Școală
Transportatorii spun că nu au cum să ofere gratuitate. Sursa foto – hepta.ro

Gratuitatea pentru elevi, o măsură populistă a Guvernului

De asemenea, Turcan a ținut să mai spună că, în acest moment, Guvernul face o evaluare cu privire la numărul elevilor care se folosesc de „navetă” pentru a ajunge la şcoală.

„Gândim inclusiv posibilitatea condiţionării licenţelor transportatorilor de realizarea transportului gratuit pentru elevii navetişti şi vom propune o ordonanţă de urgenţă pentru a corecta această gravă deficienţă care practic duce la nerespectarea unui articol constituţional pentru elevi, şi anume educaţie gratuită”, afirma Raluca Turcan.

La puțin timp, firmele de transport au reacționat. Sub protecția anonimatului mai mulți reprezentanți ai companiilor din domeniu au precizat pentru FANATIK că lucrul acesta ar însemna falimentul. „Dacă vor acorda subvenții, da, atunci putem să discutăm. Dar gratis, cu tot respectul, chiar nu avem cum”, au spus aceștia.

„Curios cum măsura aceasta vine cu o zi înaintea moțiunii de cenzură a celorlalți. Că observăm că vin unii, pleacă alții, noi suntem la fel. Subvențiile, da, ar reprezenta o soluție. Gratuitatea ne-ar termina”, a continuat un alt transportator.

De remarcat că, în prezent, aproximativ 100 de mii de elevi fac naveta ca să ajungă la școală. În 1996, pe vremea când Diaspora reprezenta prea puțin, hotărârea de Guvern nr. 309 a adus reducerea tarifului cu 50% pentru transportul elevilor.

Nu a fost chiar simplu – copiii erau obligați să aibă toți banii, să achiziționeze abonamentul la preț întreg, după care se așezau la cozi uriașe în școli pentru decontarea a jumătate din sumă. În 2011, Legea Educației avea să schimbe regula din temelii.

Concret, elevii beneficiau de tarif redus cu 50% atunci când își cumpărau abonamentele de la operatorii de transport. Discutăm despre orice elev și indiferent de scopul călătoriilor. Decontarea integrală a cheltuielilor de transport, prin intermediul școlilor, din bugetul Ministerului Educației se făcea strict pentru deplasarea la unitățile de învățământ.

Cum paralizează legea Educației transportul din România! Școală
Abandonul școlar, problemă majoră în România. Sursa foto – hepta.ro

Doi ani de zile a ținut minunea. Guvernul Ponta n-a mai fost de acord cu acest lucru, drept pentru care s-a introdus un plafon pentru decontare de 26 de lei pentru abonamentele de până în 3 km, iar pentru cele care mergeau până în 50 de km, statul mai oferea 2 lei/km.

A fost de altfel decizia care avea să inflameze spiritele din plin având în vedere că abandonul școlar a crescut enorm în următorii ani. La fel și numărul oamenilor ajunși în diasporă, oameni care n-au ezitat să-și ia și copiii în țările străine, țări care i-au primit cu brațele deschise și cu un trai mai bun.

Nici decizia de a oferi gratuitate acum nu pare a fi aplaudată la scenă deschisă. Cel puțin, nu de toată lumea. „Dacă discutăm despre transport subvenționat, posibil. Dacă suntem obligați la gratuitate, atunci este foarte simplu.

Tragem cu toții obloanele. Acesta este adevărul, despre ce vorbim? Cine naiba își permite la ora actuală în România așa ceva? Vă spun eu, nicio firmă. Indiferent de cât este de mare. 

Vă dau un exemplu! Să spunem că eu ca firmă produc un miliard de lei. Ei bine, avem o problemă. Eu mă bazez 50 la sută tocmai pe elevi. Deci îmi dispar 500 de milioane dintr-un foc. Păi, nu credeți că e ceva care nu funcționează?

Cine poate să gândească așa ceva, cine poate să creadă că noi o să supraviețuim? Toți transportatorii vor avea o problemă dacă se întâmplă lucrul acesta. Ne pun pe butuci pe toți. 

Cine îmi plătește mie șoferii? Cine îmi plătește mie motorina? Cine îmi plătește ratele, leasingul? Păi, închid și asta e. Mergem toți acasă. Nu avem posibilitatea să facem așa ceva oricât de mult am vrea. E un calcul matematic, o logica financiară”, a spus exclusiv pentru FANATIK Cocârlău Ionel, administrator al unei firme de transport.

 

Închide ×

FANATIK.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a FANATIK.RO cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Am înțeles