Alegeri 2024

Cum poate fi mobilizat electoratul pro-european în turul doi al alegerilor prezidențiale? Ce spune omul care a condus campania online a lui Iohannis în 2014

Vlad Tăușance, cel care a condus campania de comunicare a lui Iohannis în 2014, vede două căi pentru o mobilizare masivă la urne în turul doi al alegerilor prezidențiale
05.12.2024 | 10:47
Cum poate fi mobilizat electoratul proeuropean in turul doi al alegerilor prezidentiale Ce spune omul care a condus campania online a lui Iohannis in 2014
Ce electorat se va mobiliza mai bine la alegerile de duminică? Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Cu mai puțin de cinci zile până la alegerile cruciale de duminică, unde românii își vor alege viitorul președinte, un sondaj CURS l-a dat pe Călin Georgescu favorit clar, vorbind de un scor de aproape 60% pentru candidatul independent. Deși aceste cifre pot fi privire cu o oarecare rezervă, poziția ambiguă a PSD-ului în confruntarea dintre Lasconi și Georgescu, ridică mari semne de întrebare cu privire la șanse unei victorii pentru electoratul pro-european.

Lupta nu va mai fi tranșată de argumente raționale

A doua zi după alegerile parlamentare și după decizia CCR de validare a turului I, Elena Lasconi a ieșit public cu un discurs în care a susținut că alegerile de duminica viitoare „sunt despre viitorul României, aș nostru și al copiilor noștri” care se bucură acum de prosperitate oferită de apartenența la UE și siguranța oferită de NATO.

ADVERTISEMENT

Este practic ceea ce recomanda marți sociologul Remus Ștefureac, care a susținut că votul de duminică trebuie să fie văzut ca un referendum asupra parcursului României, deci practic o campanie în care candidata USR să treacă în fundal.

„Aceasta campanie va fi câștigată de “partida euroatlantică” doar dacă va fi o campanie a societății, a majorității moderate, rezonabile a românilor, făra isteriile unei minorități politice. Va fi o campanie în care candidata nu va trebui sa fie în vitrină, ci pe fundal, pentru că miza menținerii cursului euroatlantic al țării este mult deasupra figurii unui candidat sau altul, este un punct de inflexiune in istoria noastră”, a susținut Remus Ștefureac, directorul Inscop, care vede posibilă o mobilizare masivă a electoratului, similară cu turul II al alegerilor prezidențiale din 2014, atunci când Iohannis a reușit să răstoarne o diferență de peste un milion de voturi.

ADVERTISEMENT

De altfel, analiștii politici subliniau, pentru FANATIK, încă de acum o săptămână că victoria Elenei Lasconi în turul II va putea fi asigurată printr-o mobilizare masivă a societății dar și a partidelor politice pro-europene. O astfel de mobilizare pare însă pusă la îndoială de decizia celor din PSD de a nu-și declara susținerea directă pentru candidata USR, fără votul masiv al electoratului PSD, o victorie a Elenei Lasconi nu mai pare deloc probabilă, după opinia mai multor analiști politici.

După decizia social-democraților, fostul consilier prezidențial, Sebastian Lăzăroiu a subliniat că cheia unei victorii pentru Elena Lasconi stă în capacitatea de a-i convinge pe cei care nu au votat până acum. „Soluția e la cealaltă jumătate, care n-a ieșit la vot în primele runde. Acolo mai poți convinge pe cineva. Turma magnetizată e în transă acum, nu mai poate fi întoarsă din drum”, a scris acesta pe Facebook.

ADVERTISEMENT

E prea târziu pentru argumente raționale

Vlad Tăușance, expertul în comunicare care a condus campania online a lui Klaus Iohannis din 2014, este de părere că în acest moment este mult prea târziu pentru a încerca o re-așezare a termenilor în care se poartă campania electorală dintre cei doi politicieni. În opinia acestuia, genul de mesaje care pun accentul pe apropierea de Rusia a lui Călin Georgescu nu vor reuși să-i convingă pe nehotărâții din rândul electoratului.

„Nu mai este timp de un rebranding al luptei electorale dintre Lasconi și Călin Georgescu. Nu mai e timp de repoziționare, de făcut campanie sistemică pe agende politice și argumente raționale. Suntem aproape de ora 24.00 în momentul ăsta, avem în continuare o masă mare de nehotărâți.

ADVERTISEMENT

Argumentele pe care tabăra pro-europeană le scoate în față în acest moment, apropierea lui Călin Georgescu de Rusia, riscul de izolare politică și economică la nivel european – ele pot să mobilizeze oameni care au deja aceste păreri. Nu știu în ce măsură aceste mesaje pot să convingă noi alegători sau oameni nehotărâți. Oamenii nehotărâți sunt nehotărâți pentru că nu au suficiente informații, iar aici vorbim de o viziune geo-politică și economică care nu este neapărat accesibilă pentru toată lumea. Mai mult, ea nu este făcută accesibilă printr-un carton pus pe Facebook”, a declarat Vlad Tăușace, pentru FANATIK.

Merită menționat că această dihotomie Europa/ Rusia a fost folosită și de către fostul președinte USR, Cătălin Drulă, ceva mai emoțional însă, cu distincția Europa vs. Întuneric. Vlad Tăușace este însă de părere că în aceste ultime zile singurele argumente ce mai pot influența electoratul sunt cele de natură emoțională, indicând aici ironiile și umorul la adresa personajului Călin Georgescu.

„Cred că argumentele care pot înclina balanța în acest moment sunt argumentele pe care trebuie să le aducă tot presa, societate civilă – care au început să arate cât de lipsit de conținut este personajul Călin Georgescu și cât de multă teoria conspirației se ascunde în spatele discursului său, bine articulat dar găunos.

Nu vreau să se înțeleagă că Elena Lasconi este un politician de anvergură, dar luând discursul ei, insuficient de bine articulat pe unele teme, și punându-l în oglindă cu mesajul halucinant pe alocuri al lui Călin Georgescu, cred că aici se poate face o diferență. Eu cred în simțul umorului la români și în simțul ridicolului pentru a se produce o schimbare în zona de voturi. Altfel, pe argumente raționale, programe politice, etc., cred că discuția e încheiată. La susținătorii lui Georgescu nu mai ai cum să ajungi.

E un val de umor care a explodat pe internet și care erodează încet-încet un personaj politic care nu a avut timp să se erodeze după ce a luat toată lumea prin surprindere. Acum că vedem ce declarații a făcut, ce anturaj are, oamenii au început să indice ridicolul personajului… ”, a mai declarat Vlad Tăușace, pentru FANATIK.

De altfel, în spațiul online monopolul lui Călin Georgescu a fost spart de valul de glume apărute pe seama declarațiile țăcănite ale candidatului independent cu privire la ființele non-umane cu care s-a întâlnit sau viziunea sa economică.

Calin Georgescu turul II
Exemplu cu ironiile la adresa lui Călin Georgescu din spațiul online

„2025, iarnă, frig. Opresc la KFC – Kremlin Fried Chicken. Oasele au niște urme de pui pe ele. Mă satur. Trec să-mi ridic noua uniformă de la H&M – Hristos & Mareșalul. Ajung la ocnă, la muncă. Sunt repartizat aici pentru că am susținut (fals) că apa e H2O. Papucii SputNike încep să mă strângă. Auch! În pauze mă folosesc de cei 10 mega zilnici pentru a naviga pe eKGBay. Rublele n-au intrat dar privitul e gratis”, e doar una din glumele care circulă zilele acestea în mediul online.

Mobilizare la firul ierbii

Nu în ultimul rând, în opinia expertului în comunicare, un rol important îl va juca mobilizarea care are loc în acest moment „la firul ierbii”. Este vorba de discuțiile în familie, între prieteni cu privire la votul de duminică. Practic, în opinia specialistului, în acest moment există o dezbatere vie de la om la om cu privire la alegerea de duminică și aici pot exista diferențe notabile.

„Apoi, cred că există o mobilizare în rândul electoratului, una care nu se vede încă cu ajutorul sondajelor. Mă refer la această organizare la firul ierbii, oamenii care au renunțat să mai caute candidatul Făt-Frumos și care sunt gata să facă campanie om-cu-om. Adică să vorbească cu prieteni, cu familie.. e o campanie umană, unu-la-unu, care e în plină desfășurare și destul de sub-radar.

Nu e nimic ocult aici, sunt oameni care au văzut mineriadele, evenimentele de la Târgu Mureș, oameni care au trăit Piața Universității, sunt tineri care au crescut cu aceste valori și care se mobilizează în acest moment. Cred că există această mișcare conștientă în rândul societății, în rândul oamenilor și că aceasta va avea un efect vizibil. Cele două dinamici pot contribui la o schimbare a rezultatului. Altfel, poveștile astea cu partidele care dau voturile unui candidat nu prea mai merg”, a mai declarat Vlad Tăușace, pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT