News

Cum s-a schimbat Instagram în cei 11 ani de existenţă. “Adolescenţii conştientizează răul, dar nu se pot opri”

Instagram a împlinit 11 ani de la lansarea publică, iar în tot acest timp, aplicația s-a schimbat și a devenit un pericol pentru tineri.
06.10.2021 | 09:00
Cum sa schimbat Instagram in cei 11 ani de existenta Adolescentii constientizeaza raul dar nu se pot opri
Cum s-a schimbat Instagram în cei 11 ani de existență. Dovada că Facebook scoate ce e mai rău din serviciile sale. Sursa foto: pixabay.com.
ADVERTISEMENT

Instagram împlinește astăzi 11 ani de existență, timp în care s-au schimbat multe pe platforma socială, iar o bună parte dintre schimbări sunt mai degrabă negative.

Aplicația a fost creată și lansată în 2010 de către Kevin Systrom și Mike Krieger, pe 6 octombrie fiind disponibilă pentru publicul larg prin App Store-ul de la Apple.

ADVERTISEMENT

Platforma a devenit rapid populară, iar după încă un an și jumătate, a ajuns și pe telefoanele cu Android, fiind descărcată de nu mai puțin de un milion de ori în prima zi.

Probabil una dintre cele mai importante schimbări pentru destinul Instagram a fost achiziționarea rețelei sociale de către Facebook, în aprilie 2012.

ADVERTISEMENT

Tendința lui Mark Zuckerberg, observată și în anii următori acestei achiziții, a fost și este de a elimina într-un fel sau altul potențialii competitori, iar cea mai la îndemână metodă este cea a cumpărării acestora.

Instagram, cumpărată de Facebook pentru eliminarea competiției

Unele voci susțin că această achiziție a fost, de fapt, o infracțiune care încalcă legile antitrust americane. Cei de la Comisia Federală pentru Comerț ar fi descoperit, în 2019, ”un document al unui înalt oficial Facebook ce spunea că motivul pentru care compania cumpără Instagram este pentru a elimina un potențial competitor” – unii spun că acest email era unul care i-ar fi aparținut chiar lui Mark Zuckerberg, cu toate că New York Post, care a publicat acest document, a menționat că sursa materialului a refuzat să afirme dacă Zuckerberg era acel oficial.

ADVERTISEMENT

De-a lungul anilor, Instagram a ajuns să fie din ce în ce mai populară și, în același timp, din ce în ce mai dăunătoare pentru utilizatorii săi.

Cei mai expuși acestor riscuri sunt tinerii, cei ce reprezintă o bună parte din publicul aplicației.

ADVERTISEMENT

Încă din 2017, efectele negative ale aplicației începeau să fie studiate și aduse în lumina reflectoarelor. La momentul respectiv, un sondaj realizat pe 1.500 de adolescenți și tineri arăta că Instagram este cea mai dăunătoare rețea socială pentru sănătatea mentală a utilizatorilor.

Și alte studii anterioare arătau că tinerii care petrec mai mult de două ore zilnic pe rețelele sociale sunt mai predispuși la a avea probleme de natură psihologică.

Probabil cel mai revoltător lucru în ceea ce privește aceste probleme cauzate tinerilor este faptul că Instagram, sau mai exact Facebook, sunt conștiente de răul pe care îl fac.

Oficialii Instagram știu că tinerii sunt afectați psihic de platforma socială

Începând cu 2018, Facebook a desfășurat mai multe studii pentru a determina modurile în care aplicația Instagram afectează milioanele de utilizatori tineri de pe platformă.

Rezultatele acestor cercetări, cunoscute de companie și ținute secrete încă din 2019, trimit către o concluzie comună. Tinerele adolescente de pe platformă sunt cel mai afectate de ceea ce văd pe Instagram.

”Facem problemele de imagine a corpului mai accentuate pentru o adolescentă din trei”, scria pe un slide dintr-o prezentare internă a companiei, din 2019.

Un alt slide titra că ”adolescenții dau vina pe Instagram pentru creșterea ratei depresiei și a anxietății.” Tinerii au ajuns chiar să aibă gânduri de suicid din cauza platformei sociale; 13% dintre utilizatorii britanici și 6% dintre cei americani care au avut asemenea gânduri negre le-au corelat cu folosirea Instagram.

Mai rău este că, deși înalții oficiali ai companiilor sunt conștienți deja de ani buni cu privire la aceste efecte negative, au minimizat aceste efecte de fiecare dată în discursurile publice.

Zuckerberg însuși a declarat că rețelele sociale au mai degrabă efecte pozitive asupra psihicului, în vreme ce Adam Mosseri, actualul șef al Instagram, spunea în urmă cu doar câteva luni că cercetările pe care le-a văzut arătau că efectele negative sunt puține.

Instagram, cea mai dăunătoare rețea socială?

Instagram pare să fie într-o poziție specială, deoarece anumite probleme ale utilizatorilor sunt specifice acestei platforme și nu apar și pe alte rețele sociale. Una dintre acestea este ”comparația socială”, prin care tinerii își compară aspectul fizic sau viețile în general cu ceea ce văd pe platformă. Tineri resimt presiunea de a distribui doar cele mai bune momente ale lor și de a afișa fotografii în care arată perfect, iar asta îi duce la depresie, stimă de sine scăzută sau tulburări alimentare.

Desigur, și alte rețele sociale ar putea fi ”vinovate” pentru starea tinerilor, însă acestea par să nu-i influențeze atât de tare. Pe TikTok, aceștia văd conținut bazat mai degrabă pe ideea de a performa, iar pe Snapchat, conținutul se bazează pe fotografii cu fața, imagini cosmetizate cu tot felul de filtre. Instagram, în schimb, se concentrează pe imagini ale întregului corp și pe diverse ilustrații ale unui stil de viață care i-ar putea face pe alții invidioși.

O altă problemă în cazul adolescenților care folosesc Instagram este că nu au disciplina și controlul de sine necesar pentru a renunța la platformă, chiar dacă le face rău. ”Unii dintre aceștia se simt dependenți și știu că ceea ce văd este rău pentru sănătatea lor mentală, dar nu se pot opri”, le explica un manager de cercetare al Instagram colegilor săi, conform documentelor apărute recent în spațiul public, notează wsj.com.

Facebook evită să comenteze aceste aspecte de fiecare dată când ajunge într-o astfel de situație. iar într-una din aceste ocazii, compania a făcut trimitere către un articol scris de Karina Newton, șefa politicilor publice de la Instagram, care spune că ”probleme precum comparații sociale negative și anxietate există peste tot în lume, așa că vor exista și în social media.”

În spatele ușilor închise, însă, lucrurile sunt destul de clare și arată că decidenții nu sunt neapărat interesați de a face platforma un loc mai bun pentru tineri: ”Oamenii folosesc Instagram pentru că e o competiție, asta e partea distractivă!” 

Mai există și alte probleme pe Instagram, una dintre acestea fiind expunerea copiilor la potențiale pericole în forma prădătorilor sexuali.

Acesta este și unul dintre motivele pentru care compania lui Zuckerberg a anunțat planuri pentru o variantă a aplicației dedicată copiilor, Instagram Kids.

Această rețea socială ar putea să nu mai vadă lumina zilei, însă, deoarece din ce în ce mai mulți lideri de opinie, lideri politici și figuri importante din domeniul judiciar au cerut Facebook să renunțe la această rețea socială pentru copiii de sub 13 ani, care ar putea fi chiar mai dăunătoare decât clasicul Instagram.

De-a lungul a ceva mai bine de un deceniu de existență, Instagram a devenit una dintre cele mai populare rețele sociale. În vremea când Zuckerberg a ”mirosit” potențialul Instagram, aceasta avea un milion de utilizatori, dar era încă un mic startup cu 13 angajați. Acum, are un miliard de utilizatori în fiecare lună și 450 de angajați, care par să nu fie prea deranjați de efectele nefaste ale aplicației asupra propriului public.

Din ce în ce mai mulți utilizatori, mai ales din rândurile celor tineri, devin conștienți de trăirile negative pe care le au din cauza platformei, însă se simt captivi pe Instagram. Compania a devenit conștientă în ultimii ani de răul pe care îl face, dar pare că face schimbări doar la suprafață, astfel încât să dea bine atunci când este în centrul atenției.

ADVERTISEMENT