News

Cum s-a trezit un broker cu o datorie de 9 milioane de dolari, după ce a cumpărat contracte petroliere: “Eram în stare de şoc. Am crezut că îmi vor luat totul”

20.05.2020 | 13:58
Cum sa trezit un broker cu o datorie de 9 milioane de dolari dupa ce a cumparat contracte petroliere Eram in stare de soc Am crezut ca imi vor luat totul
ADVERTISEMENT

Un agent care a cumpărat sute de contracte petroliere futures în timpul prăbuşirii preţurilor de luna trecută i s-a spus că datorează 9 milioane de dolari, după ce o problemă tehnică a împiedicat platforma sa de tranzacţionare să afişeze preţurile negative ale petrolului, scrie Business Insider.

Un broker care a cumpărat sute de contracte petroliere, a fost anunţat că este dator cu 9 milioane de dolari după prăbuşirea istorică a preţului!

Pe 20 aprilie, Syed Shah, un broker din Canada, a cumpărat 212 contracte futures care credea că face 0,01 dolari fiecare, fără să ştie că petrolul se tranzacţiona de fapt cu -37 de dolari pe baril la acea vreme.

ADVERTISEMENT

Platforma folosită a fost Interactive Brokers şi nu a putut afişa preţurile negative, aşa că Shah şi alţi comercianţi au ignorat scăderea uriaşă: “Este o greşeală care ne-a costat 113 milioane de dolari”, a spus Thomas Peterffy, fondatorul şi preşedintele Interactive Brokers, care a adăugat că clienţii care au suferit pierderi ca urmare a problemei vor primi banii înapoi.

“Eram în stare de şoc. Am crezut că îmi vor luat totul”

Pe 20 aprilie, preţul petrolului brut pentru contractele din mai a scăzut sub zero dolari pentru prima dată în istorie. Software-ul firmei nu a putut să afişeze preţul negativ. Brokerii care folosesc Interactive Brokers, o firmă cu sediul în Connecticut, nu ştiau că petrolul se tranzacţionează negativ, iar ulterior li s-au comunicat pierderile uriaşe.

ADVERTISEMENT

După cădere, care a trimis petrolul la un nivel mininm de – 37 de dolari, Syed Shah, un broker de 30 de ani din Toronto, a primit o notificare de la Interactive Brokers, prin care a fost informat că datorează firmei o sumă de 9 milioane de dolari. El începuse ziua cu 77.000 de dolari în contul său.

Pe măsură ce preţul s-a prăbuşit, Shah a cumpărat 212 contracte futures. El nu a putut vedea preţul în tip real, după ce sistemul Interactive Brokers nu a putut afişa un preţ sub zero: “Eram în stare de şoc. Am crezut că îmi vor luat totul. Toate bunurile mele. Nu am dormit trei zile după incident”

ADVERTISEMENT

“Este o greşeală de 113 milioane de dolari din partea noastră”

Thomas Peterffy, fondatorul şi preşedintele Interactive Brokers, a declarat pentru Bloomberg că soft-ul companiei a avut o problemă şi nu a putut afişa valorile negative de tranzacţionare: “Este o greşeală de 113 milioane de dolari din partea noastră. Vom rambursa din fondurile proprii pierderile suferite de clienţii noştri din această cauză”

Între timp, în Europa, un alt client al Interactive Brokers, Manfred Koller, s-a confruntat cu o situaţie similară cu Shah pe 20 aprilie. Koller, care locuieşte lângă Frankfurt, a achiziţionat contracte de petrol la 11 dolari şi între 4 şi 5 dolari pe platformă. Ecranul de tranzacţionare a îngheţat în jurul orei 14:00.

ADVERTISEMENT

“În criza COVID-19 şi cu un sistem complex la care să facem mai multe schimbări, nu a fost suficient timp”

“Feed-ul de preţ a devenit negru, nu au mai fost oferte”. Ulterior, germanul a primit o notificare prin care spune că trebuie să plătească 100.000 de dolari.

Această situaţia a putut fi evitată prin faptul că au existat alerte prin care site-urile de tranzacţionare au fost anunţate că preţul petrolului ar putea să scadă la valori negative şi că sistemele lor ar trebui testate şi pentru acest scenariu.

Alerta a fost anunţată pe 8 aprilie: “Dacă preţul energiei continuă să scadă şi să tindă spre zero în următoarele luni, CME Clearing are un plan testat pentru a susţine posilibitatea unei opţiuni negative care să permită pieţelor să funcţioneze normal”

În timp ce Peterffy a recunoscut că Brokers Interactive a primit această notificare, el s-a apărat spunând că are nevoie de mai mult timp pentru a-şi actualiza software-ul: “Cinci zile, inclusiv weekendul, în criza COVID-19 şi cu un sistem complex la care să facem mai multe schimbări, nu a fost suficient timp”, a spus fondatorul Brokers Interactive.

ADVERTISEMENT
Tags: