Sistemul garanție – returnare se bucură de succes răsunător în România. De la implementare și până în prezent, peste un miliard de ambalaje au fost returnate. Însă, asta nu înseamnă că nu au existat și probleme.
Românii s-au obișnuit să recicleze ambalajele marcate SGR. Pentru fiecare PET, doză de aluminiu sau sticlă, aceștia primesc înapoi garanția de 0.50 bani.
Cei care merg să recicleze ambalaje s-au lovit, cel puțin o dată, de anumite probleme la aparatul de reciclare. Majoritatea lor sunt de ordin tehnic, însă, nu înseamnă că nu creează frustrări.
De multe ori, inclusiv ambalajele marcate corespunzător sunt respinse de aparat. Automatele de colectare refuză destul de des diverse ambalaje, ceea ce îi face pe români să se întoarcă cu ele acasă sau chiar să le arunce.
De obicei, RMV-uri refuză ambalajele din diverse motive, iar cel mai frecvent este depășirea capacității lor de colectare. Această problemă poate fi remediată relativ ușor, însă, în cazul în care ambalajele nu sunt recunoscute, situația este mai dificilă.
Aparatele de colectare funcționează după anumiți parametri. Pentru ca ambalajele să fie acceptate, acestea trebuie să fie golite de orice lichid. Dacă nu sunt golite, aparatul va detecta faptul că greutatea nu corespunde și îl va respinge.
Se întâmplă ca, de multe ori, unele RVM-uri să respingă ambalajul pe motiv că nu a fost înregistrat în sistem. Chiar dacă are inscripția corespunzătoare, aparatul de colectare nu îl poate primi.
Totuși, același ambalaj poate fi primit de un alt RMV. Explicația?! Astfel de situații se întâlnesc din cauza înregistrărilor eronate făcute de producători. Uneori, poate fi vorba și despre lipsa actualizării bazelor de date ale RMV-urilor.
Dacă te afli în situația în care ambalajul conform returnării nu este acceptat de RMV, te poți adresa comerciantului. Potrivit legislației în vigoare, comercianții sunt obligați să primească ambalajele dacă aparatul de colectare nu funcționează, urmând să returneze garanția aferentă.
Există și situații în care comercianții pot refuza preluarea ambalajelor. Aceste situații sunt excepționale și se aplică în momentul în care ambalajul este deteriorat, îi lipsește eticheta sau are lichid în el.