ADVERTISEMENT
News

Cum să nu te lași păcălit de Black Friday. Sfaturile specialiştilor pentru cumpărăturile la reducere

Autor: Cerasela Stafie | 12.11.2020 | 17:12
Cum să nu te lași păcălit de Black Friday. Sfaturile specialiştilor pentru cumpărăturile la reducere
Cum să nu te lași păcălit de Black Friday. Sfaturile specialiştilor pentru cumpărăturile la reducere Sursa foto - facebook

Perioada marilor reduceri de prețuri culminează cu Black Friday, un eveniment care declanșează o adevărată frenezie atât în magazine, cât și în mediul online. ANPC atrage atenția cumpărătorilor care achiziționează produse din mediul online asupra importanței informării complete cu privire le produsele dorite și sfătuiește oamenii să compare prețurile diferitelor platforme, pentru a nu fi păcăliți de reduceri false.

ADVERTISEMENT

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a declarat pentru Agerpres că perioada aceasta intensifică comerțul din mediul online și expune cumpărătorii la noi riscuri.

Reprezentatul ANPC a mai atras atenția asupra unor aspecte pe care cei ce doresc să achiziționeze bunuri online trebuie să le aibă în vedere, dar menționează că perioadele cu reduceri mari de prețuri sunt benefice atât pentru operatorii economici, cât și pentru consumatori.

Ce trebuie să știe cumpărătorul pentru a nu fi păcălit de comercianții online

„Situaţia actuală, creată de evoluţia COVID-19, a condus la intensificarea comerţului online. Acest tip de afacere se bazează pe relaţia de încredere într-o măsură mult mai mare decât comerţul tradiţional şi, totodată, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. În acest sens, atenţionez asupra faptului că la cumpărarea online, consumatorii trebuie să urmărească atent cerinţele privind comanda, livrarea şi transportul cât şi data expedierii produselor. Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, care rămâne evenimentul care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online. Recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, a spus Anghel pentru sursa citată anterior.

ADVERTISEMENT

Cei ce doresc să cumpere bunuri de pe platforemele online trebuie să știe că au dreptul să renunțe la ele și un termen de 14 zile pentru a le returna, fără să fie nevoiți să motiveze acțiunea, dacă nu sunt mulțumiți de produs. Tot în 14 zile de la returnare, cumpărătorul își va primi banii înapoi. Comerciantul este obligat să ramburseze în totalitate banii primiți, incluzând aici costurile de livrare și nu mai târziu de 14 zile de la data în care cumpărătorul a anunțat returnarea bunului achiziționat.

Banii vor fi primiți înapoi prin aceeași modalitate de plată prin care s-a făcut tranzacția inițială, dar consumatorul poate să-și dea acordul pentru un alt mod de rambursare.

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor atenționează că „anul acesta, Black Friday se va desfăşura în condiţii speciale faţă de anii precedenţi şi, în cazul în care consumatorii consideră că drepturile le-au fost încălcate, le recomand să ne semnaleze orice abatere şi îi asigurăm că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor”, spune el, potrivit sursei citate mai sus.

ADVERTISEMENT

Fiecare platformă comercială trebuie să afișeze clar valoarea reducerii pe care o oferă prin raportarea prețului redus al unui produs la prețul de referiță al acestuita. Prețul de referință este cea mai scăzută valoare pe care produsul respectiv a avut-o în ultimele 30 de zile pe respectiva platformă. Ambele prețuri trebuie să fie vizibile, iar reducerea meționată trebuie afișată în valoare absolută sau în procent, vizibil și neinterpretabil.

“Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul)“, spune Paul Anghel.

ADVERTISEMENT

Acesta adaugă că este recomandată citirea cu atenție a caracteristicilor produsului și verificarea stocului existent, a prețului afișat pe site, dacă acesta este integral (conține sau nu TVA) și dacă include și costul de livrare.

„Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţii, după cum urmează: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului”, spune directorul general al ANPC, pentru sursa citată.

ADVERTISEMENT

Potrivit sursei citate, pentru a face cumpărături în siguranță de Black Friday „întocmiţi o listă cu produsele pe care doriţi să le achiziţionaţi şi cu preţurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat.

Este important de ştiut faptul că regulile privind garanţiile se aplică şi produselor achiziţionate în perioadele de reduceri. Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg”, spune Anghel.

Un alt aspect importat este cel legat de garanția produsului achiziționat. Potrivit legii, fiecare produs comercializat vine cu o perioadă de garanție legală, la care se poate adăuga una de garanție comercială.  Garanția legală este de doi ani, dar poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului pentru acelea care au o durată de viață mai mică de doi ani, iar consumatorul trebuie să fie informat cu privire la acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului.

ADVERTISEMENT

Garanția comercială se poate acorda suplimentar, în plus față de garanția legală și fără s-o influenteze cu ceva. Ea poate fi oferită atât de producător, cât și de vânzător și poate fi reprezentată de o perioadă de timp sau de rambursarea sumei plătite.

„Dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Ca regulă, iniţial, se poate alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului. Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic. În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectivă perioada de garanţie, consumatorul poate solicită înlocuirea sau o rambursare a preţului”, menţionează directorul general al ANPC.

„Ce este foarte important, chiar dacă în practică ţi se spune să iei legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă consumatorul merge la service cu produsul, trebuie să informeze întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute“, a mai adăugat acesta.

Pentru produsele cu durată de folosință mai lungă, garanția va începe din momentul în care produsul a fost înlocuit. În cazul reparațiilor, garanția se prelungește cu o perioadă de timp egală cu cea scursă din momentul notificării defectului, până în momentul în care produsul a fost reparat.

“În situaţia in care consideraţi ca drepturile dvs. sunt sau au fost încălcate încercaţi ca prim pas o soluţionare amiabilă cu reprezentantul operatorului economic iar dacă acest lucru nu se realizează sesizaţi/reclamaţi pe www.anpc.gov.ro”, a adăugat comisarul ANPC

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
ADVERTISEMENT
A apărut noua revistă Taifasuri
  • Câștigă ACUM o Dacia Logan, 2.000 de euro și multe alte premii!
  • Nr. 837: 32 pagini + CD. Doar 10 lei!