De cele mai multe ori, o consultație scurtă la medic, în medie de 15-20 de minute, nu vine cu cele mai bune rezultate pentru un pacient. Există însă o serie de sfaturi care pot optimiza acest moment petrecut cu doctorul nostru de familie.
În zilele noastre, rolul pacientului în asistența medicală este vital, dar adesea subapreciat. În cele mai multe cazuri ne bazăm mult pe expertiza medicului nostru, lăsându-ne într-un rol mai pasiv.
Asistența medicală modernă presupune însă o abordare mai proactivă din partea noastră. Maximizarea întâlnirii cu medicul nostru de familie în ne va fi de folos atât nouă cât și specialistului.
Multor pacienți le este mai confortabil să aibă un rol mai pasiv sau să se bazeze exclusiv pe sfatul medicului. Programele medicilor sunt foarte concentrate în prezent, iar fiecare vizită la medic se întinde, în medie, pe durata a 15-20 de minute. Doar cei norocoși pot ajunge la 30-40 de minute pentru un examen anual de sănătate.
Pentru a veni în sprijinul pacienților, Dr. Trisha Pasricha, medic în SUA, vine cu câteva sfaturi esențiale pentru a face aceste vizite scurte mult mai eficiente și pentru a obține o îngrijire de calitate.
Chiar dacă este vorba de o consultație rapidă, Dr. Pasricha ne recomandă să le împărtășim medicilor noștri o serie de detalii despre noi. ”Imaginează-ți că ești la a 11-a consultație a zilei. Este sezonul gripei și toți pacienții poartă măști, iar discuțiile despre diabet și hipertensiune încep să se amestece.
Și apoi… un pacient îți spune brusc că a fost pilot de avioane în armată. Sau că nepoata lui adolescentă îl învață să schieze pentru prima dată. Sau că a început să lucreze la croșetatul unui pinguin magnific în timpul pandemiei”, notează Adevărul.
În multe cazuri, din postura de pacienți ajungem să ne expunem cele mai importante probleme abia la finalul consultației. Lipsa timpului ar putea fi o piedică în abordarea lor. ”Îmi place să încep consultațiile întrebând pacienții ce vor să discutăm întâi. Apoi, putem vorbi și despre alte subiecte, cum ar fi prescripțiile sau testele de screening”, spune Dr. Pasricha.
Sfat util! Nu aștepta până la finalul întâlnirii pentru a adresa subiectele cele mai importante, chiar dacă acestea sunt dificile sau jenante. Doar așa, medicul va avea suficient timp pentru a te asculta și a se concentra pe ceea ce te îngrijorează cu adevărat.
În general, fiecare pacient își cunoaște organismul și problemele cu care se confruntă. Tocmai de aceea, e important să ai un plan. E de așteptat ca medicul să vină cu o serie de întrebări standard, iar răspunsurile clare și detaliate vor economisi timp prețios.
”Când a început problema? Este important să ai o estimare clară a duratei – o diferență mare există între câteva săptămâni și câțiva ani. Ce intervenții sau medicamente ai încercat deja? Și dacă cineva din familie a avut simptome similare?”
Foarte mulți se tem de impactul negativ al Inteligenței Artificiale. Nu este cazul și în zona medicală, cel puțin pe parte administrativă. Deja, multe clinici încep să folosească inteligența artificială (IA) pentru a crea automat notițele medicale pe baza discuției dintre pacient și medic.
”Ai fost vreodată la o consultație în care medicul nu a ridicat privirea de pe computer? În curând, IA va deveni din ce în ce mai prezentă în cabinetele medicale, iar dacă medicul tău folosește acest sistem, nu trebuie să îți fie frică să încerci. De fapt, IA ar putea ajuta la restabilirea umanității relației medic-pacient”, spun dr. Pasricha.
În unele clinici la care ajungem putem întâlni studenți sau rezidenți care lucrează împreună cu medicul generalist. Dr. Pasricha scoate în relief câteva avantaje.
”Studiile arată că medicii sunt cei mai empatici atunci când sunt proaspăt absolvenți, deci aceștia pot fi cei mai dedicați și sensibili membri ai echipei. În plus, când un rezident sau student este implicat în îngrijirea ta, există șansa ca timpul alocat să fie mai lung, ceea ce îți permite să discuți mai multe detalii”.