RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, le recomandă românilor care vor să returneze ambalajele cu garanție să urmeze trei pași simpli pentru o reciclare corectă și rapidă.
Potrivit RetuRO, scopul acestor reguli este de a accelera procesul de validare și prevenire a situațiilor în care ambalajele sunt refuzate de către RVM.
Astfel, primul pas este cel de identificare și pregătire a ambalajelor cu garanție pentru returnare, iar pentru asta românii trebuie să caute simbolul “Ambalaj cu Garanție” imprimat în imediata apropiere a codului de bare.
”Chiar dacă cei mai mulți dintre producători, importatori și distribuitori au intrat în Hora Reciclării, este posibil să ne mai întâlnim cu ambalaje rămase din stocuri vechi, care nu prezintă simbolul “Ambalaj cu Garanție” și pentru care nu se percepe garanția de 50 de bani. Pentru a le identifica pe cele care pot fi returnate, caută simbolul “Ambalaj cu Garanție” imprimat în imediata apropiere a codului de bare. Mai departe, pregătește recipientele pentru returnare, golindu-le de conținut și fără a le deteriora în vreun fel”, a transmis RetuRO.
Pasul doi în procesul de recuperare a garanției este cel de depozitare a ambalajelor înainte de a fi returnate. Acesta este extrem de important, deoarece acceptarea ambalajelor cu garanție de către RVM presupune ca ele să fie întregi, nedeformate și cu eticheta intactă.
Măsura a fost luată pentru a preveni fraudele și asta pentru că același ambalaj ”ar fi putut fi returnat de mai multe ori, lucru care ar fi pus în pericol buna funcționare a întregului sistem”.
”Cei care au returnat ambalaje și înainte de implementarea SGR știu că depozitarea impunea crearea unui spațiu special, în care să poată fi adunate un număr destul de mare de ambalaje. Acest lucru se întâmpla deoarece, anterior SGR, existau mult mai puține puncte de colectare, dispuse la mare distanță unul de celălalt.
Astăzi, depozitarea nu ar mai trebui să ne consume din spațiul de acasă. Tot mai mulți comercianți au amenajat puncte de colectare a ambalajelor SGR, astfel încât acestea pot fi returnate oricând mergem la cumpărături sau ieșim la o plimbare. Totodată, returnând puțin și des, prevenim situațiile în care planurile noastre de a returna ambalajele strânse timp de o săptămână sau mai mult, într-o dimineață de weekend, se suprapun cu cele ale altor zeci de vecini”, au mai spus reprezentanții RetuRO.
Mai mult, se pare că un flux constant de returnare îi ajută pe comercianți să estimeze mai ușor ziua în care trebuie să solicite ridicarea ambalajelor, evitând astfel eventualele blocaje.
Ultimul și cel mai important pas este returnarea ambalajelor la RVM. După ce au fost parcurși primii doi pași, odată ajuns în fața unui RVM, ambalajele cu simbol SGR sunt identificate pe baza codului de bare unic și al logo-ului ”Ambalaj cu Garanție”.
”Uneori, datorită variațiilor de temperatură, PET-urile închise cu dop se pot deforma, așa că primul lucru pe care trebuie să îl faci când ajungi la RVM este să deschizi puțin dopul dacă observi că ambalajul nu are forma sa obișnuită. Identificarea și validarea ambalajelor de către RVM se face cu ajutorul unui senzor optic și a unuia ce măsoară greutatea, așa că orice deformare poate duce la o scanare eronată a codului de bare și respingerea acestuia, la fel cum prezența de conținut în ambalaj poate avea același rezultat din cauza greutății ce depășește limitele presetate. O altă condiție, aplicabilă în cazul recipientelor din sticlă, este ca acestea să fie returnate fără dopul de plută. Dacă returnezi astfel de ambalaje, asigură-te că ai îndepărtat dopul înainte de returnare”, afirmă RetuRO.
Ulterior, introducerea recipientelor în aparat se face unul câte unul, urmărind instrucțiunile de pe ecranul aparatului și asta pentru că unele dintre ambalaje au nevoie de câteva secunde în plus pentru a fi validate și procesate.
Atenție, dacă sunt introduse în același timp mai multe ambalaje există riscul ca RVM-ul să se blocheze. În plus, pot să apară erori și în cazul în care sunt introduse în aparat dozele de aluminiu cu cheiță sau PET-urile cu toartă. În astfel de situații, este necesară îndepărtarea cheiței sau a torții și mai apoi recipientul poate fi reintrodus în RVM.
Foarte important de precizat este faptul că un dacă un ambalaj refuză să fie validat trebuie rotit astfel încât codul de bare să nu fie orientat în jos și ”încearcă să îl introduci cu gâtul spre tine sau cu gâtul spre aparat”.
”Dacă urmezi toți acești pași, returnarea ambalajelor înscrise în SGR, la orice punct de returnare dotat cu RVM, ar trebui să meargă ca pe roate. Dar, dacă totuși întâmpini vreo problemă, deși ai urmat sfaturile de mai sus și ai convingerea că ambalajele tale respectă toate condițiile pentru a fi returnate, tot ce trebuie să faci este să ceri ajutor unui reprezentant al magazinului”, a conchis RetuRO.