Cum se calculează, de fapt, penalizările la întreținere. De ce unii oameni plătesc mai mult și de ce unele persoane au probleme cu asociațiile de proprietari. De cele mai multe ori oamenii au senzația că administratorul ”a umflat” întreținerea, însă președintele de bloc e obligat să ofere lămuriri.
Potrivit think-business.ro, asociația de proprietari e obligată să răspundă în scris în termen de șapte zile oricărei solicitări. De asemenea Primăria din localitate are un serviciu specializat care ar trebui să lămurească orice problemă și nemulțumire a unui locatar.
Puțină lume înțelege, de fapt, cum se calculează întreținerea la bloc, însă aceasta e formată din contribuții calculate pe numărul de persoane și contribuții în funcție de suprafața utilă sau ”cota parte de proprietate”. ”Primele cheltuieli scăzute din totalul facturilor sunt cele pe care le datorează asociației acele spații folosite în alte scopuri decât de locuința”, arată sursa citată.
Potrivit Articolului 36, alineatul 1 din HG 400, administratorul e obligat să scadă înainte cheltuielile firmelor din bloc, iar apoi sumele rămase se împart ca număr de persoane sau cotă parte de proprietate. De asemenea, adunarea generală este îndreptățită să stabilească dacă locatarii de la etajul 1, mezanin, parter și demisol vor fi scutiți pentru plata liftului. Trecând peste aceste aspecte, multă lume se va întreba cum se calculează, totuși, penalizările la întreținere.
O problemă atât de frecventă în România, țara unde mulți oameni au restanțe la întreținere fie că nu au bani să le plătească, fie că nu vor. Această situație e cu atât mai complexă, în condițiile în care modul de calcul al penalizărilor și restanțelor diferă de la bloc la bloc și mulți cetățeni nemulțumiți nu înțeleg de ce trebuie să plătească mai mult ca alții.
Conform legii, trebuie să știm că asociațiile de proprietari au dreptul să-și stabilească propriul sistem de penalizări, în timp ce asociațiile de locatari (diferite față de cele de proprietari) nu pot decât să repartizeze penalizările venite pe facturile furnizorilor, în funcție de restanțieri.
Adunarea generală e singura care va stabili regulile penalizărilor, care vor fi înscrise într-un proces verbal. Doar un document scris de acest tip oferă drepturi administratorului să aplice penalizări. Prin lege, penalizările nu pot fi mai mari de 0.2% pe zi, sau 6% pe lună. Scopul acestor penalizări este de a plăti toate facturile întârziate și de a mai rămâne cu bani, drept pedeapsă. În principiu, penalizările venite de la furnizori sunt de 0.07% pe zi.
Trebuie reținut că administratorul nu are voie să calculeze penalizare la penalizare, iar valoarea penalizării nu poate depăși valoarea întreținerii neplătite. ”Penalizarea se aplică dupa 30 de zile de la data scadentă a întreținerii. De regulă, penalizarea se aplică dupa minimum 35 de zile sau maximum 45 de zile de la afișarea listei de plată”, menționează sursa citată. Așadar, aveți un prim răspuns la întrebarea: de ce cresc penalizările la întreținere.
Așadar, locatarii trebuie să știe că dacă penalizările sunt datorate unei gestiuni deficitare, aceștia nu au obligația să le plătească. Mai mult, acestea vor fi suportate de administratorul care întârzie afișarea listelor cu cheltuielile, din neglijență. Un ultim lucru de reținut, administratorilor le e interzis să afișeze penalizările scrise cu roșu, pentru că regulile contabilității spun că această culoare înseamnă stornare.