Mașinile diesel se conduc diferit față de cele pe benzină. Sunt mai multe reguli de care este musai să țină cont toți șoferii care se urcă la volanul unui astfel de autovehicul. În caz contrar, nu va fi de mirare dacă vor suferi un accident.
Pornirea motorului trebuie să fie una lentă. Asigură-te totodată că nu-ți vine nicio mașină din sens opus. După ce ai introdus cheia de contact, evită să turezi imediat motorul, mai ales atunci când este rece. Permite-i să funcționeze la ralanți timp de cel puțin 30 de secunde.
În aceste 30 de secunde, uleiul va ajunge la toate componentele și va începe lubrifierea. De asemenea, aflați că motorul diesel poate funcționa optim între 2.000 și 3.000 de rotații pe minut. Tot ceea ce depășește pragul de 3.000 creează uzuri mari ale pieselor.
În schimb, turațiile mai mici de 1750 pe minut nu sunt deloc eficiente pentru motor. Se poate face o subturare care cauzează acumularea de funingine în sistemul de evacuare, iar blocarea catalizatorului sau a supapei EGR. În plus, mersul subturat dăunează transmisiei, ambreiajului și lagărelor motorului.
Extrem de important este și să lași motorul să funcționeze la ralanți timp de 60 de secunde, înainte de a-l opri. În acest mod turbina va lăsa uleiul să se răcească ușor, nu brusc, și așa se va combate deteriorarea prematură a componentelor.
Nu este bine să lași mult timp o mașină nefolosită. Pornește-o periodic încât ralanții motorului să se încălzească vreme de 30 de secunde. Turează totul ușor, între 2.000 și 3.000 de rotații pe minut, vreme de 1, 2 minute încât să se simuleze fluctuațiile din trafic.
Încearcă și să alegi trepte de viteză. Cuplul motorului se va folosi ținând cont de încărcătura mașinii. În oraș, cu treapta a III-a și fără pasageri poți merge până la 1.800 de rotații. Aflându-te cu mașina pe o pantă, urcă turația până la 3.000 de rotații.
Între motoarele diesel și cele pe benzină există o altă diferență legată de turații. Cele cu benzină acceptă și turații mai ridicate, ce depășesc 3.000 de rotații pe minut, fără riscuri majore. Mecanicii sugerează să nu exagerezi totuși, pentru că ai nevoie deja de o turație mare la urcarea unei pante, de exemplu.
Nu uita și să verifici regulat uleiul autovehiculului diesel. Asigură-te că produsul are specificațiile recomandate de producător. Un ulei de 5W40 oferă o văscozitate optimă atât la rece, cât și la cald, protejând motorul în toate condițiile.