Românii au fost interesați de evoluția alegerilor prezidențiale din Republica Moldova și din Statele Unite. Interesul a fost unul crescut când vine vorba despre politica externă. Mai mult, românii au avut ca principală sursă de informare platformele online.
În ultima lună, publicul a avut un interes crescut față de alegerile preziențiale din Statele Unite și Republica Moldova. Informat.ro vine cu toate datele cu privire la sursele online, analizate cu ajutorul platformei NewsVibe, instrument avansat de monitorizare media, bazat pe inteligența artificială.
Sursele de top din România au generat 59.000 de articole și postări despre evoluția evenimentelor din sfera politicii globale. Totuși, pentru politica internă au fost create 88.900 de articole și postări, iar pe teme de economie avem un număr de 39.800.
Subiectul de interes pentru români a fost legat de alegerile prezidențiale din SUA, când Donald Trump a ajuns, din nou, la Casa Albă. În acest context, mai mulți lideri politici români și mondiali, dar și mari personalități de la Hollywood și-au exprimat public reacțiile. În același timp, interesante au fost și discursurile după ce Kamala Harris a fost infrântă, dar și discuțiile despre evoluția războiului din Ucraina după ce americanii l-au reales pe Trump.
Un alt moment de care românii au fost extrem de interesați s-a desfășurat în 20 – 21 octombrie, când s-a desfășurat primul tur al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova. De asemenea, și referendumul pentru integrarea în Uniunea Europeană a fost de interes.
Mai mult, au atras atenția și discuțiile despre amestecul Rusiei în procesul electoral din Moldova. Românii au fost interesați și de discursurile unor diverși lideri, înclusiv de părerile exprimate de Marcel Ciolacu. Un alt subiect relevant a fost implicarea soldaților nord-coreeni în războiul din Ucraina.
Cea mare activitate pe subiectul politicilor globale le-au avut chiar platformele naționale, care au avut un mare impact. Peste 1.000 de postări despre acest subiect le-au avut site-urile stiripesurse.ro, g4media.ro, ziare.com, dar și pagina de Facebook Digi24.
Următoarele surse în acest top sunt site-urile: ziare.com, digi24.ro, informat.ro, dar și pagina de Facebook Mediafax.ro. Acestea au avut cele mai multe postări despre alegerile prezidențiale desfășurate în SUA și Republica Moldova.
Cele mai utilizate cuvinte cheie de sursele media menționate, în perioada analizată, sunt „SUA”, „Donald Trump”, Republica Moldova” și „Rusia”. Observăm, însă, că și Kamala Harris a fost menționată, dar și Vladimir Putin. Conținut online a mai fost creat și despre Ucraina și UE. De asemenea, tensiunile din orientul Mijlociu au avut efecte, așadar articolele și postările menționau și cuvântul cheie „Israel”.
Sursa citată ne oferă și o analiză a emoji-urilor folosite. Cele mai utilizate fac trimitere la alegerile din Republica Moldova și SUA. Printre ele observăm, însă, steagul României și al Ungariei. În același timp, au fost înregistrate și emoji-uri care indică avertismente, anunțuri și felicitări.
Pe lista hashtag-urilor relevante avem, în conformitate cu evenimentele politice petrecute în ultima lună, #alegeri, #republicamoldova și #stiri. De asemenea, unul dintre cele mai utilizate hashtag-uri a fost și #maszol, sursă relevantă pentru comunitatea maghiară din România. De asemenea, regăsim și #ucraina, #moldova și #sua.
„Harta surselor locale relevă faptul că Iași, Constanța și Cluj sunt județele unde sursele online relevante au discutat cel mai mult despre politică globală. Există, per total, un interes mai accentuat în vestul și în sudul țării”, arată sursa citată.