Cum se va circula cu trenul după finalul pandemiei de coronavirus?
, iată o întrebare la care mulți cetățeni, din Europa, dar și din România, încearcă să afle răspunsul în această perioadă.
Și transportul feroviar de persoane, ca de altfel majoritatea căilor de deplasare colectivă, a fost afectat grav de măsurile de distanțare socială aplicate în majoritatea țărilor din Europa.
Încă din martie, pe continent s-au întrerupt legăturile feroviare internaționale, iar în multe țări traficul intern este la un procent extrem de redus din ce era în perioada dinaintea pandemiei.
Acum, în pragul ridicării măsurilor de izolare, țările europene pun la cale planul de după ieșirea din carantină. Dat fiind pericolul iminent al bolii, care nu va dispărea o perioadă bună din Europa, călătoria cu trenul se va schimba și ea mult.
Deja se știe despre obligativitatea purtării măștilor în mijloacele de transport în comun. Aceasta nu va fi însă unica măsură de protecție a călătorilor.
Transportul în comun, fie că vorbim de tramvaie, autobuze sau trenuri, prezintă un risc ridicat al răspândirii coronavirus printre oameni. În majoritatea timpului vorbim de aglomerație și, în plus, mii de oameni pun mâna pe barele de susținere, pe scaune sau pe butoanele de deschidere a ușilor.
Întrucât boala poate fi transmisă de la o persoană la alta prin secreţii sub formă de picături mici, care sunt răspândite atunci când persoana infectată tuşeşte sau strănută, cu alte cuvinte foarte ușor, statele europene pregătesc un set de măsuri speciale de protecție.
În România, încă de la jumătatea lui martie, CFR Călători a decis să ia măsuri pentru a asigura spațiu între pasageri, în trenuri. Se aplică de atunci regula – un loc liber, un loc ocupat – astfel încât pasagerii să stea dispersați într-un vagon. Același principiu se aplică și în cazul vagoanelor de dormit sau cușetă.
Acest mecanism funcționează în multe țări deja și practic pot fi rezervate doar jumătate dintre locurile din trenuri. Tot în Europa se discută posibilitatea ca și pe trenurile Regio să fie obligatorie rezervarea de locuri și se fac investiții pentru ca plățile online să aibă o pondere tot mai mare, dat fiind că banii cash nu sunt nici ei siguri în condițiile date.
O serie de state de pe continent au luat deja unele măsuri legate de siguranța pasagerilor. Conform hotnews, în diverse gări din Europa au fost instalate stickere sau alte tipuri de marcaje care le amintesc pasagerilor să păstreze distanța, exemple fiind Marea Britanie, Olanda și Polonia.
În Polonia, oamenii sunt atenționați să păstreze distanța și în timpul călătoriei. Chiar dacă acum foarte puțină lume merge cu trenul în Europa, din cauza carantinelor, după jumătatea lui mai numărul de oameni va crește substanțial, iar menținerea acestor distanțări va fi esențială.
Tot aici, în trenuri sunt delimitate de mici spații destinate doar personalului de tren, iar în Franța se instalează panouri de plexiglas în gări, pentru ca personalul feroviar să aibă minim contact cu călătorii.
Rămâne de văzut cum se va aplica distanțarea socială la noi în țară. Parcul de vagoane moderne e unul redus și pare a fi imposibil de păstrat distanțarea socială.
Înainte de pandemie existau deja multe cazuri în care oamenii circulau deja în picioare pentru că nu sunt suficiente vagoane.