TikTok este o aplicație și o rețea de socializare deținută de ByteDance. Ea a fost lansată în China sub numele „A.me” în septembrie 2016, de Zhang Yiming, și un an mai târziu pentru țările din afara Chinei. Este folosită pentru a crea videoclipuri scurte de mai multe genuri.
TikTok este populară în Asia, Statele Unite al Americii, și în mai multe țări, cum ar fi și în România. În țara noastră are peste nouă milioane de conturi, chiar dacă prezintă și riscuri. Asta înseamnă că circa 47% din populaţie este prezentă pe TikTok.
Din acest punct de vedere, România este lider pe plan european. Nicio altă țară nu are atât de mulți utilizatori, raportat la numărul de locuitori. Irlanda, cu 46 % se apropie de nivelul României, în vreme ce în Italia în jur de 35% din oameni folosesc TikTokul. Cehia, Slovacia și Danemarca sunt țările care par în urmă cu acest trend.
La momentul actual, în România, TikTokul pare cel mai facil instrument de publicitate care poate ajuta pe oricine să-și crească vizibilitatea.
O demonstrează rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale. Călin Georgescu, care a avut o campania furibundă în acest mediu, a câștigat detașat primul scrutin.
În ciuda faptului că TikTokul are peste nouă milioane de conturi în România, un număr care se apropie de Facebook (12 milioane de conturi), dar mult peste Instagram (5,4 milioane de conturi), el este extrem de puțin folosit în fotbalul românesc. Cel puțin din punct de vedere al conturilor oficiale ale cluburilor.
Regina TikTokului, din Superligă, este Rapid, cu puțin peste 200.000 de urmăritori. Urmează FCSB și, la mare distanță, Universitatea Craiova. În general, reprezentarea este slabă, spre insignifiantă chiar. În ciuda faptului că platforma poate aduce beneficia importante, dacă este folosită corect.
Media este undeva la zece mii de următori, iar echipe precum Unirea Slobozia sau Poli Iași abia dacă au o mie de urmăritori pe TikTok. Diferența este colosală față de Facebook, acolo unde jumătate din Superligă are o reprezentare consistentă. Comparabil însă cu ceea ce se întâmplă pe Instagram, la echipele din România.
România este la ani distanță de ceea ce se întâmplă pe plan european sau mondial, din punct de vedere al conturilor oficiale de pe rețelele sociale.
Echipa cu cea mai mare vizibilitate este Real Madrid, care la începutul lunii iulie a raportat 410 milioane de urmăritori. 159 de milioane din insstagram, 123 de milioane din Facebook, 85 din X (Twitter) și 43 din TikTok. Pe locul doi este FC Barcelona, urmată de Manchester United și PSG.