Vor reuși directorii CFR să rezolve conflictul financiar și să repună trenurile pe trasee, astfel încât mii de pasageri să-și poată continua călătoriile fără probleme, chiar de mâine?
Trenurile CFR Călători, care au fost suspendate din noaptea de luni spre marți, 20-21 octombrie 2025, vor reveni pe trasee după ce operatorul feroviar de stat și-a asumat plata datoriilor restante.
Potrivit unui comunicat al administratorului infrastructurii (CFR Infrastructură), în urma discuțiilor dintre conducerea CFR SA și cea a CFR Călători SA, părțile au ajuns la un acord privind achitarea sumelor restante, în valoare de aproximativ 79,9 milioane de lei. Plata va fi efectuată în conturile CFR SA și prin compensarea creanțelor reciproce, în conformitate cu legislația în vigoare.
Datorită acestui acord și a disponibilității manifestate de ambele părți, suspendarea temporară a traficului feroviar a fost anulată, iar trenurile CFR Călători vor circula din nou conform orarului obișnuit.
Schimbarea a survenit după ce ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, le-a cerut directorilor CFR SA și CFR Călători să rezolve rapid conflictul financiar și să repună trenurile în circulație, avertizând că altfel riscă să fie demiși.
El a subliniat că CFR Călători a primit peste 240 de milioane de lei de la ARF, bani care pot fi folosiți pentru a plăti datoria către CFR SA și a debloca traficul feroviar.
„Le cer, directorilor CFR Călători și CFR Infrastructură (CFR S.A.), să ia toate măsurile pentru ca trenurile să poată circula în condiții normale.
În cazul în care nu vor găsi soluții prin dialog, mă văd obligat să solicit măsuri împotriva ambilor. Situația creată este una cu impact social, iar eu, ca ministru, sunt obligat să iau decizii pentru cetățeni.
Trebuie să menționez că ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) a alocat deja pentru CFR Călători, pentru luna aceasta, 243 de milioane de lei. Această sumă este destinată inclusiv plății datoriilor de peste 70 de milioane de lei pe care CFR Călători le are acum față de CFR Infrastructură, administratorul infrastructurii feroviare.
Ca atare, Directorul General al CFR Călători, Traian Preoteasa, are, acum, posibilitatea să plătească această datorie și să stingă acest conflict care creează probleme, în primul rând călătorilor. La rândul lui, Directorul General al CFR Infrastructură (CFR S.A.), Ion Simu, ar trebui să abordeze situația lucid astfel încât circulația trenurilor să nu fie întreruptă.
Chiar dacă managementul celor două Companii este selecționat în baza Ordonanței privind managementul corporativ (109/2011), directorii acestora trebuie să înțeleagă, în primul rând, rolul social al activităților pe care le prestează. Cred că cei doi nu au înțeles că principala lor obligație nu este să câștige bani în detrimentul serviciilor publice prestate.
Rolul lor este să ofere servicii publice de calitate și nu să se folosească de funcțiile pe care le dețin pentru răfuieli personale. Ca ministru, nu voi tolera astfel de comportamente, iar cine nu înțelege că este în slujba cetățeanului va pleca acasă”, se arată în postarea ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban.
Situația transportului feroviar din România a stârnit nemulțumiri puternice în rândul călătorilor, după ce CFR Călători a anulat 50 de trenuri, afectând oamenii care se deplasau spre muncă sau alte destinații. În acest context, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România critică faptul că notificările trimise Ministerului Transporturilor și SNPPC nu au prevenit oprirea trenurilor.
„Călătorii ar trebui să întrebe CFR Infrastructură ce fac astăzi când s-au trezit fără trenul care trebuia să îi ducă la muncă sau în altă parte. Pentru că ei au anulat cele 50 de trenuri de călători de la CFR Călători. Ei au o responsabilitate față de acești călători.
Ei au făcut o notificare către Ministerul Transporturilor și către Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual (SNPPC), dar nimeni n-a crezut că își permite CFR SA să nu respecte obligația de serviciu public. Nimeni nu a crezut că cineva în România își va permite să oprească trenurile de călători”, a declarat, pentru FANATIK, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Mai mult, întrebarea de pe buzele tuturor este ce fac cei care au deja biletele cumpărate pentru trenurile anulate. Liderul sindical de la CFR Călători clarifică soluțiile pe care le au pasagerii. Ei fie pot cere banii înapoi, fie pot cere să li se schimbe biletul pentru o altă rută. Însă procedura depinde de disponibilitatea banilor în casierii.
„Teoretic, CFR Călători este obligat să le dea banii înapoi. În mod normal așa trebuie făcut. Acum există varianta să nu aibă acei bani în casierie. Banii îi dau sigur înapoi, dar nu știu dacă pe loc. Depinde câți călători se duc să-și ceară banii înapoi.
În momentul în care s-au anulat aceste trenuri trebuiau să aibă și soluția pentru călători. Noi, federațiile sindicale feroviare, tot timpul am atras atenția. Trebuie să vă gândiți și la călători, pentru că transportul feroviar este un transport social și este un transport pentru călători.
Însă, acum, călătorii doar această soluție au. Să ceară banii sau să schimbe biletul pentru altă rută”, a mai explicat liderul de sindicat de la CFR Călători.
România a ajuns în această situație după ce problemele financiare dintre CFR Călători și CFR SA au paralizat transportul feroviar de călători. Conform lui Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, blocajul este cauzat de lipsa subvențiilor și de neplata salariilor angajaților.
„Totul a plecat de la faptul că CFR Călători spune că nu mai e subcompensat și nu poate să mai facă plata. CFR SA spune că nu primește taxele de utilizare în infrastructură, de aceea n-are bani de salarii și oamenii lor nu vor să lucreze fără să fie plătiți. Dovadă că până acum, pe luna aceasta, li s-au plătit doar jumătate din salariu. S-a ajuns în această situație, în care statul blochează statul.
Trebuie explicat pentru călători faptul că, dacă nu se primește subvenția de la Stat, acest transport social se transformă într-un transport foarte scump pentru ei. Dacă se micșorează compensația pe transportul feroviar de călători, singura soluție ca acesta să poată să existe este să se scumpească biletele. De aceea călătorul suferă”, a mai ținut să menționeze Rodrigo Maxim, pentru FANATIK.
Un alt aspect de interes este problema salariilor angajaților CFR, care riscă să afecteze funcționarea trenurilor. Maxim avertizează că situația este critică.
„Salariile de la CFR Călători, de la CFR Infrastructură și de la electrificare CFR nu vor mai fi plătite după 15 noiembrie.
Nu o să vrea nimeni să lucreze fără salariu. Și o să avem trenuri silențioase, adică care stau pe loc. Vine omul, le vede, sunt frumoase, stau pe loc, nu fac gălăgie”, a mai dezvăluit Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
La finalul interviului, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a atras atenția asupra scăderii considerabile a numărului de trenuri de călători operate de CFR Călători, ceea ce afectează direct programul și opțiunile pasagerilor.
El subliniază că o parte semnificativă a rețelei feroviare publice este afectată, forțând călătorii să caute alternative și ridicând semne de întrebare asupra sustenabilității transportului feroviar de stat.
„CFR Călători a scăzut de la 1.750 de trenuri de călători la 1.150. Și anul ăsta, dintr-o dată, ajunge cu încă 400 de trenuri de călători, mai puțin.
S-au anulat, la început de an, 244 de trenuri. În septembrie au fost până la 320 de trenuri de călători anulate zilnice. Acum se mai anulează 50 și în noiembrie altele. În felul ăsta mai mult de o treime din trenurile lui CFR Călători se anulează și ulterior, vor și preluate de către operatorii privați”, a încheiat Maxim, pentru FANATIK.
Mai jos sunt enumerate traseele întrerupte pentru trenurile Regio începând cu 21.10.2025, ora 00:01:
• R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur;
• R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur;
• R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur;
• R 7035, R 7038 (din 25.10.2025): București Nord – Urziceni și retur;
• R 8003: București Obor – Fetești;
• R 8005: București Obor – Constanța;
• R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur;
• R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur;
• R 3030: Brașov – București Nord;
• R 3029: București Nord Gr. B – Brașov;
• R 3115, R 3116, R 3117, R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur;
• R 3126, R 3129: Gurahonț – Arad și retur;
• R 3127, R 3128: Arad – Brad și retur;
• R 4105, R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur;
• R 5002, R 5003, R 5016, R 5017: Buzău – București Nord și retur;
• R 4331, R 4338: Oradea – Halmeu și retur;
• R 4332: Satu Mare – Oradea;
• R 4401, R 4402, R 4405, R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur;
• R 4502: Siculeni – Brașov;
• R 4533, R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur;
• R 2441, R 2443: Târgu Mureș – Sibiu și retur;
• R 2445, R 2447: Teiuș – Târgu Mureș și retur;
• R 2560, R 2561: Mediaș – Sibiu și retur;
• R 2563: Sibiu – Sighișoara;
• R 2564: Beia Hm – Sibiu;
• R 2567, R 2568: Sibiu – Sighișoara și retur.
Lista rutelor care urmează să fie suspendate de la 07.11.2025, până la anunțuri ulterioare.
• IR 1634 și IR 1633: Brașov – București Nord și retur;
• IR 1661 și IR 1662: București Nord – Iași și retur;
• IR 1571 și IR 1574: București Nord – Galați și retur;
• IR 1599 și IR 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur;
• IR 1531: Timișoara Nord – Baia Mare;
• IR 1530: Baia Mare – Timișoara Nord (anulat din 08.11.2025);
• IR 1532: Satu Mare – Timișoara Nord;
• IR 1533: Timișoara Nord – Satu Mare (anulat din 10.11.2025);
• IR 1537 și IR 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur;
• IR 1743 și IR 1744: Arad – Oradea și retur;
• IR 1745 și IR 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur.