Realizatorii studiului de prefezabilitate au oferit câteva detalii despre cum va arăta metroul clujen. Astfel, se știe despre acesta că va fi unul complet automatizat. Interesant e că va avea de zece ori mai puţini angajaţi decât cel din Bucureşti.
În felul acesta se urmărește o eficientizare a investiţiei. Păstrând proporțiile, realizatorii spun că metriul este inspirat din cel care străbate Londra, Paris şi Tel Aviv.
Discutăm despre 21,1 de kilometri de metrou care ar urma să coste nu mai puțin de 1,7 miliarde de euro. Investiția va fi însă împărțită pe etape, pentru optimizarea costurilor.
Interesant este că banii vin în cea mai mare parte din fonduri europene. În faza inițială, cuprinsă între cartierele Mănăştur şi Sopor vor exista nouă staţii. Etapa aceasta a fost evaluată la 800 de milioane de euro.
Când se va trage linie și va fi realizată întreaga investiţie, metroul clujean va avea 515 angajaţi. Da, citiți bine, sunt de zece ori mai puţini decât în Bucureşti.
Trenurile vor fi complet automatizate, la fel cum sunt deja pe unele linii de metrou din Paris şi Londra. Lucrul acesta înseamnă că nu vor avea nevoie de mecanici urmând să fie implementat sistemul driverless. Clujenii vor apela la soluţii pentru sisteme de semnalizări automate, transmisie de date, sisteme de supraveghere centralizate şi integrarea generală a sistemului de transport.
Se urmărește în acest fel o eficientizare perfectă pentru a nu exista probleme de genul datoriilor din București. Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă nu a ezitat și a recunoscut că Metrorex este subvenţionat anual cu sute de milioane de euro de la bugetul de stat.
În ciuda acestor bani pompați anual, compania are datorii istorice de alte sute de milioane. Ca să vă faceți o idee, anul trecut, metroul a fost subvenţionat de la bugetul naţional cu 683 de milioane de lei.
Culmea, în 2021, ca să rămână pe piață, Metrorex a solicitat un miliard de lei. LA Cluj, estimările sunt ceva mai blânde. Acestea arată că va fi redusă serios poluarea din trafic.
Nu vor mai exista nici ambuteiaje, experții precizând că numai în prima etapă, până în 2030, metroul din Cluj ar scoate 30.000 de maşini din trafic.
Până în 2060, metroul din Cluj ar urma să înlocuiască nu mai puțin de 120.000 de maşini.