Cum vor mai putea fi impuse restricții populației după încetarea stării de urgență. Ordonanțele militare nu vor mai fi valabile

Adrian Ilie   
în HotNews
25/04/2020, 17:44
Cum vor mai putea fi impuse restricții populației după încetarea stării de urgență. Ordonanțele militare nu vor mai fi valabile
Ordonanțele militare nu vor mai fi valabile/ Foto: Inquam Photos - Octav Ganea

Ordonanțele militare își vor înceta valabilitatea după 15 mai și, implicit, restricțiile impuse prin intermediul lor nu vor mai avea temei juridic. Restricțiile pentru populație vor putea fi prelungite doar în baza unor alte acte normative, a declarat, pentru Libertatea, profesorul Lucian Mihai, care predă drept civil și drept de proprietate intelectuală la Facultatea de Drept a Universității București.

Restricțiile pentru populație, doar prin legi sau OUG

Prevederile decretelor prezidențiale privind starea de urgență își încetează, în principiu, efectele pentru viitor.

”În consecință, în baza principiului accessorium sequitur principale (ceea ce este accesoriu urmează situația a ceea ce este principal), ordonanțele militare (care au fost emise în baza celor două decrete menționate) își vor înceta aplicabilitatea, adică nu vor mai produce efecte pentru viitor”, a precizat profesorul Lucian Mihai.

Astfel, măsurile prevăzute de ordonanțele militare își încetează aplicabilitatea odată cu ieșirea din stare de urgență. În schimb efectele juridice pe care le-au produs rămân valabile. De exemplu, cei sancționați cu amenzi pe baza ordonanțelor militare vor trebui să le plătească pentru că faptele au fost comise în perioada în care ordonanțele erau valabile.

Românii vor scăpa implicit și de declarațiile pe proprie răspundere, însă există posibilitatea ca obligativitatea lor să fie prelungită prin ordonanțe ale Guvernului sau prin legi. În mod similar, va dispărea și acel orar în care sunt permise ieșirile din casă pentru persoanele peste 65 de ani.

Nu va mai există un astfel de „orar stabilit”, dacă acela care este instituit în prezent prin ordonanțele astăzi în vigoare nu va fi re-instituit ori înlocuit prin alte acte normative ce s-ar emite în mod valabil, pe căile obișnuite prevăzute de Constituție și legile relevante”, a declarat Lucian Mihai.

Practic, restricțiile vor putea fi impuse prin procedura legislativă normală, adică fie prin lege adoptată de Parlament, fie prin ordonanță de urgență. Profesorul de drept invocă articolul 53 din Constituție, unde este reglementată restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți:

„(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.”

Ordonanțele de urgență rămân valabile

În schimb, ordonanțele de urgență, hotărârile de guvern sau ordinele de ministru emise pe durata stării de urgență vor rămâne valabile.

Nu este exclusă însă, ab initio, posibilitatea ca unele dintre aceste ordonanțe ori hotărâri ale Guvernului să se fi emis cu caracter de act normativ temporar, așadar, nu în ordonanțelor militare, ci în considerarea și pentru perioada existenței stării de urgență, caz în care aplicabilitatea lor va înceta din ziua imediat următoare încetării stării de urgență. Celelalte își vor continua existența și vor produce efecte juridice și în viitor”, a nuanțat Lucian Mihai.

În mod cert însă, vor înceta efectele hotărârilor Comisiilor Locale pentru Situații de Urgență deoarece aceste nu pot emite decât acte normative cu caracter temporar.

Teoretic, își va înceta activitatea și Grupul de Comunicare Strategică, prin intermediul căruia autoritățile au dat publicității informațiile oficiale privind epidemia. Însă există posibilitatea ca acesta să funcționeze pe mai departe.

”Totuși, din dispozițiile art. 8 indice 2 al OUG nr. 21/2004 privind instituirea Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență rezultă că un „grup de suport tehnico-științific” poate să funcționeze și în cazul altor „situații de urgență” decât „starea de urgență instituită” potrivit art. 93 din Constituție. Dacă se va considera că, deși starea de urgență a încetat, există totuși în continuare o situație de urgență, ar putea fi prelungită de către Comitetul Național menționat atât activitatea actualului „Grup de suport științific”, cât și activitatea actualului Grup de Comunicare Strategică”, a mai spus profesorul universitar.

Închide ×