News

Câte mașini au fost produse în România în 2021. Dacia și Ford au avut evoluții diferite în ultimul deceniu de activitate

Dacia și Ford sunt singurele companii producătoare de automobile din România, iar de-a lungul ultimilor ani, acestea au avut evoluții diferite în privința mașinilor ce au ieșit pe porțile fabricilor.
14.01.2022 | 17:32
Cate masini au fost produse in Romania in 2021 Dacia si Ford au avut evolutii diferite in ultimul deceniu de activitate
Câte mașini au fost produse în România ultimului deceniu. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Producția de automobile din România a înregistrat, în ultimul an, cifre mai scăzute comparativ cu cele înregistrate în ultimii ani, criza pandemică și nu numai afectând semnificativ acest sector de activitate.

Dacia, compania ce produce vehiculele omonime în fabrica de la Mioveni, a înregistrat cei mai slabi ani din ultimul deceniu în 2020 și în 2021. Criza semiconductorilor a lovit în toate industriile tehnologice ce se bazează pe astfel de componente, iar problemele din lanțul de aprovizionare sunt încă departe de a fi rezolvate.

ADVERTISEMENT

Pe fondul acestor lipsuri, Dacia s-a văzut nevoită să oprească liniile de asamblare de mai multe ori în acest an. Nici cei de la Ford, a căror fabrică se află la Craiova, n-au dus-o foarte bine la acest capitol, și producția de aici fiind oprită din cauza aceleiași lipse de componente.

Dacia, însă, a avut probleme mai mari la acest capitol, poate și din cauză că încă este producătorul principal din țară, iar cererea mai mare de semiconductori indisponibili s-a transformat în pauze de activitate mai frecvente. Ce-i drept, privind graficele de mai jos, vei descoperi că Ford n-a avut, de fapt, mari probleme în ceea ce privește cifrele livrate în ultimii doi ani. Ba chiar 2020 a fost cel mai bun an pentru Ford de când a intrat în România, iar 2021, deși în ușoară scădere, este totuși al doilea cel mai bun an de producție.

ADVERTISEMENT

Cum arată situația Dacia și Ford în România ultimului deceniu

Dacia a fost constantă în ultimii ani dinainte de pandemie, cu volume de producție între 300 și 350 de mii de automobile în fiecare an. În paralel, după un start ceva mai greu, Ford a reușit să tripleze capacitatea de producție începând cu anul 2018, iar în anii pandemici a dus-o în continuare bine.

În 2012, Ford reușea să scoată pe porțile fabricii 30.615 de automobile, în vreme ce în 2013 a produs 68.377 de mașini. Performanța n-a mai putut fi replicată în următorii patru ani, astfel că în 2014 au fost asamblate 52.841 de vehicule, iar în 2015 au fost produse 47.973 de mașini. Un an mai târziu, se atingea un oarecare minimum după 2012; în anul 2016 erau produse doar 38.849 de mașini Ford. Iar în 2017 au fost realizate 45.367 de vehicule.

ADVERTISEMENT

Anii buni au început odată cu 2018, când de pe poarta fabricii de la Craiova au ieșit 141.507 mașini purtând sigla Ford. Meritul acestei performanțe se datorează faptului că începând cu acel an, au fost produse la noi în țară mașini aparținând modelului EcoSport. Cifrele au reușit să rămână ridicate și în 2019, când au fost produse 140.884 de automobile.

Poate surprinzător este faptul că cel mai bun an al Ford a fost înregistrat în 2020, când au fost produse 179.008 de vehicule la Craiova. Astfel s-a ajuns și la cea mai mică diferență de valori între producătorul american și cel autohton. În același an, Dacia reușea să producă ”doar” 259.099 de mașini, cifra fiind cea mai slabă din 2012 până la momentul respectiv.

ADVERTISEMENT

Criza semiconductorilor a lovit puternic uzina de la Mioveni

După cum am menționat deja, producția Dacia a rămas constantă de-a lungul anilor, înregistrând scăderi în 2016 și 2017, când au fost produse 320.457, respectiv 313.883 de automobile. Ulterior acestor doi ani, creșterea a început din nou, astfel că 2019 a fost cel mai bun an din deceniul analizat, cu 349.528 de vehicule.

E mult spus că pandemia și criza semiconductorilor au pus uzina de la Mioveni ”pe butuci”, însă pierderea unei treimi din producție este, totuși, demnă de luat în seamă. Anul care tocmai s-a încheiat n-a fost tocmai prea bun, astfel că producția Dacia chiar a înregistrat o ușoară scădere, la 257.405 de automobile.

Criza semiconductorilor este încă departe de a fi rezolvată. Problemele din lanțul de aprovizionare ar putea să continue să afecteze producția Dacia și în 2022. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în Asia, acolo unde sunt produși mare parte din semiconductorii atât de necesari dispozitivelor electronice din ziua de astăzi.

ADVERTISEMENT
Tags: