Juriul European Car of the Year a anunțat lista celor șapte finaliști care concurează pentru titlul din 2025. Renault 5 se detașează ca fiind singura mașină de oraș de pe lista scurtă. Toate celelalte modele, inclusiv Dacia Duster, sunt SUV-uri.
Juriul pentru „Mașina Anului” nu a luat încă o decizie, dar a redus drastic lista modelelor eligibile pentru a concura pentru titlu. Din cele 42 de modele selectate inițial de cei 60 de jurați din 23 de țări europene, au rămas doar 7.
A treia generație Dacia Duster, prezentată în martie 2024, se află de asemenea pe listă. Împreună cu Cupra Terramar, este singura versiune care nu este disponibilă într-o versiune 100% electrică. Producătorii coreeni sunt bine reprezentați, cu Hyundai Inster și Kia EV3.
Cele șapte modele vor fi supuse acum unui test comun la centrul de testare Mettet din Belgia. Câștigătorul premiului „Mașina anului 2025” va fi anunțat la 10 ianuarie, la Salonul auto internațional de la Bruxelles, informează Automobile Magazine.
Cei 60 de jurnaliști profesioniști care fac parte din juriul Car of the Year, reprezentând 23 de piețe europene, au preselectat modelele Alfa Romeo Junior, Citroën ë-C3/C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3, Renault 5 și omologul său Alpine A290, pentru finala din 2025.
Șapte finaliști rămân așadar să fie aleși, dar au reușit deja să iasă dintr-o listă de 42 de modele – față de 28 pentru alegerile din 2024 – care sunt la fel de diverse în ceea ce privește arhitectura, vocația și naționalitatea și care au fost selectate – după testare – din peste 50 de modele noi prezentate pe piața europeană de la ultima alegere din martie 2024, care a recompensat cu titlul de mașina anului modelul Renault Scenic.
Această preselecție pentru titlul din 2025 reflectă concurența din ce în ce mai mare de pe piața europeană, deoarece, pe lângă reprezentanții producătorilor consacrați (Audi, BMW, Ford, Lexus, Mazda, Mini, Opel, Porsche, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo, Volkswagen), o serie de reveniți (Lotus, Smart) sau noi competitori (BYD, KGM, MG, Polestar, Xpeng) au fost de asemenea în cursa pentru râvnitul titlu.
Ca în fiecare an, concepția generală, inovația tehnică, producția, manevrabilitatea, confortul, siguranța activă și pasivă, eficiența energetică, conectivitatea, funcționalitățile, ușurința în utilizare și raportul calitate-preț sunt toate criteriile analizate de cei 60 de jurați, toți jurnaliști profesioniști, în această alegere a Mașinii Anului.
Dar, bineînțeles, așteptările lor vor fi diferite în funcție de țară, spre exemplu dacă locuiesc în Norvegia, unde 80% din vânzări sunt mașini electrice – comparativ cu mai puțin de 5% în Italia și Spania – sau în Irlanda și Grecia, piețe care nu produc automobile, în timp ce producția auto este în creștere în România, Slovacia și Turcia.
Cu toate acestea, spre deosebire de unele dintre finalele din trecut, care au inclus Porsche Taycan (2020), Land Rover Defender (2021) sau BMW Seria 5 (2024), finaliștii pentru 2025 rămân cât mai aproape de viața de zi cu zi a multor cumpărători.