Puțini cetățeni cunosc faptul că pe lângă modele clasice Dacia pe care le cunoaștem, le-am văzut și încă le vedem pe străzi, inginerii şi designerii constructorului auto au mai realizat, de-a lungul anilor, câteva modele care nu au ajuns niciodată să fie puse la vânzare.
Derulând puțin în istorie, trebuie să spunem că Dacia a luat naștere în 1966 la Colibași (în prezent Mioveni), județul Argeș.
La piatra de temelie a companiei a stat un acord între autoritățile comuniste și producătorul francez de automobile Renault. Actul prevedea punerea la punct a unui model Renault sub marca Dacia. Construcția Uzinei de Autoturisme Mioveni a debutat în același ani și s-a încheiat într-un timp record de doar un an și jumătate.
Între Dacia 1100, model creat în intervalul 1968-1971, și Dacia Bigster, care va fi lansată în 2025, constructorul auto autohton a scos pe piață o multitudine de modele. Unele au dispărut în negura vremii, altele încă mai sunt pe străzi.
Au existat însă, de-a lungul anilor, și mașini produse din punct de vedere al prototipului, dar care niciodată nu au fost lansate pe piață.
Un model care cu siguranță ar fi făcut furori pe piața europeană este Dacia D33. Trebuia să apară la finele anilor 90, dar acest lucru nu s-a mai petrecut niciodată.
Ne aflăm în anul 1997. Dacia considera că e momentul pentru o relansare ca brand. Compania trebuia să se reinventeze și să schimbe total tiparul cu care obișnuise. Tocmai de aceea, constructorul auto român a plătit pentru serviciile designerilor de la Idea Torino.
Aceștia au venit cu prototipul Dacia D33. Aceasta era o mașină berlină, compactă, cu 4 uși și 5 locuri și cu linii extrem de revoluționare pentru acea vreme. Multe voci au spus că ”ar fi fost mai tare decât Logan”.
Lucrurile păreau puse la punct pentru ca modelul să apară pe șosele și în piețele auto. Chiar purtătorul de cuvânt al Dacia, de atunci, Nicolae Badiu, afirma că guvernul român aprobase o finanțare în valoare de 3,6 milioane de dolari, direcționată către producătorul auto român.
Banii trebuiau investiți în dezvoltarea unei mașini care trebuia să fie capabilă să concureze cu brand-urile de top ale vremii. Parte din sumă a ajuns la echipa italiană de designeri. Finalizarea proiectului nu a mai avut loc.
Nici până în prezent nu se cunosc detalii tehnice despre modelul Dacia D33. Au existat surse neoficiale care vorbeau despre ABS, airbag-uri, servo-direcție și închidere centralizată, echipamente disponibile pe modelele care se comercializau în acea perioadă în Occident, scrie promotor.ro.
În ceea ce privește prețul de achiziție, Dacia D33 trebuia să fie o mașină cu un preț maxim de 5.000 de euro și urma să înlocuiască modelul Nova.
Compania a ajuns la concluzia că aceste obiectiv financiar era practic imposibil de îndeplinit. S-au făcut calcule ale costurilor de dezvoltare și producție necesare. S-a ajuns la concluzia că modelul ar fi trebuit să fie vândut cu aproximativ 9.000 de dolari pentru ca proiectul să devină profitabil.
Proiectul Dacia D33 s-a blocat. Peste doi ani, în 1999, Renault a preluat Dacia. Dosarul proiectului nu a mai ieșit niciodată din sertar. Au rămas doar câteva fotografii cu Dacia D33.