Nu este un secret pentru nimeni că Dacia este cea mai populară mașină din România. Ar fi și greu să fie altfel, având în vedere că este ”brandul național” în ceea ce privește automobilele și că are deja o istorie desfășurată pe cinci decenii.
Trebuie doar să privești pe străzi și să vezi că majoritatea mașinilor din trafic sunt Dacii, într-o formă sau alta, mai noi sau mai vechi. Da, sunt și mai noi, cu toate că ai putea crede că toată lumea cumpără mașini la mâna a doua. E drept, parcul auto al României este printre cele mai ”bătrâne” din UE, însă mai sunt și cumpărători care scad media.
Așadar, nu e o surpriză că Dacia a fost cea mai înmatriculată mașină din România, în anul 2021. Vorbim despre nu mai puțin de 34.788 de mașini nou-nouțe care au intrat în parcul auto național. Brandul românesc, cunoscut pentru prețurile relativ scăzute ale modelelor, mai ales în comparație cu alte branduri ce apar în top, s-a păstrat și în 2021 la mare distanță de eventualii rivali.
În fapt, s-au înmatriculat mai multe Dacii decât s-au înmatriculat mașini aparținând brandurilor de pe următoarele patru locuri din top. Hyundai este a doua cea mai populară marcă printre românii care vor un automobil cu 0 kilometri la bord. S-au vândut 9,532 de mașini în ultimul an. Pe locul trei vine o altă marcă asiatică, Toyota, din care s-au vândut 8.255 de automobile, arată acarom.ro.
Ford este brandul de pe locul patru în topul popularității, cu 8.148 de modele, iar pe locul cinci vine brandul-mamă al Dacia, Renault, cu 8.125 de vehicule înmatriculate pe parcursul anului trecut. Topul este completat de Skoda, Volkswagen, Suzuki, Mercedes și BMW.
Comparativ cu 2020, situația este ceva mai slabă în privința înmatriculărilor. Pandemia a lovit masiv în piața mașinilor noi în cursul anului 2020, însă remarcăm că în 2021, piața nu și-a revenit. Ba chiar a mai înregistrat o scădere de 4%, de la 126.351 de mașini în 2020 la ”doar” 121.208 de automobile anul trecut.
Cum arăta situația înainte de primul an pandemic, însă? Cifrele erau considerabil mai mari decât în prezent, în 2019 fiind înmatriculate 161.562 de vehicule. Observăm că mulți români au devenit mai cumpătați și au evitat să mai facă o astfel de achiziție în ultimii doi ani. Unii s-au rezumat chiar la a-și păstra propria mașină și au evitat chiar și un automobil second hand. În ultimii cinci ani, această piață a fost într-o continuă scădere; dacă în 2018 erau înmatriculate 473.616 de mașini la mâna a doua, în 2021 au mai fost înregistrate doar 405.045 de astfel de automobile.
Revenind la Dacia, mai observăm că în fiecare an dintre ultimii cinci, brandul a reușit să fie nu doar cel mai popular, dar și să păstreze o distanță considerabilă între numerele înregistrate și cele obținute de brandurile de pe locurile inferioare.
2018 a fost chiar un an foarte bun pentru Dacia, care a reușit să vândă 50.311 de mașini în România. Sigur, cifrele au fost bune și pentru ceilalți producători, care însă n-au reușit nici măcar cumulat să ajungă la performanța Dacia. Mai vedem și o schimbare de paradigmă în ceea ce privește preferințele românilor pentru brandurile străine.
Dacă până anul acesta, topul era dominat de Renault, Ford, Skoda sau Volkswagen, care au făcut schimb de locuri în ultimii cinci ani, între pozițiile 2-5, românii au ales acum să se orienteze către mașini din Orientul îndepărtat, cunoscute pentru fiabilitate.
Este important să menționăm și performanțele atinse de Dacia Spring, primul model full electric al uzinei de la Mioveni. În total, 3.068 de astfel de automobile au fost înmatriculate în România, iar jumătate dintre acestea au fost cumpărate și puse în circulație doar în luna decembrie! În total, piața electricelor a atins un nou record în România, cu 6.338 de înmatriculări în ultimul an.
Observăm, astfel, că Dacia Spring devine, încet dar sigur, o mașină populară în rândurile românilor, cu toate că n-a performat prea grozav la testele NCAP. Despre ce a făcut bine și ce a greșit Spring în aceste teste, FANATIK a scris pe larg aici.
Dincolo de revelația Spring, Logan rămâne cel mai popular model românesc, cu aproximativ 13.000 de vânzări. În cazul Duster, vorbim de peste 9.000 de vânzări, iar Sandero se bucură de peste 8.200 de vânzări pe piața locală.
Dacia rămâne populară și peste hotare, cu toate că se înregistrează scăderi ale vânzărilor pe cea mai mare piață europeană, cea germană. Brandul românesc s-a confruntat cu o scădere de 20,4% a vânzărilor în Germania în 2021, ajungând la 40.338 de vânzări. Scăderile au fost, însă, pe linie, având în vedere că întreaga piață a scăzut cu 10% în Germania. Mercedes-Benz, spre exemplu, a pierdut 25,7% din vânzări, în vreme ce BMW a scăzut cu doar 7,7%.
Rămâne de văzut ce noutăți va aduce și anul 2022 în privința înmatriculărilor de vehicule noi. Cea mai importantă performanță de urmărit va fi cea a Dacia Spring, care are un început bun și care poate crește și de acum încolo.