Daniel David, ministrul Educației, a declarat, vineri, că nu este în favoarea introducerii de noi materii pentru că ar fi „o greșeală”, ci mai degrabă „metodele de predare nu sunt bune și manualele nu sunt destul de prietenoase”. Ministrul a mai spus și că va pune în dezbatere publică lanurile-cadru pentru liceu.
Daniel David, ministrul Educației, este de părere că nu trebuie introduse noi materii în învățământul preuniversitar și că materii precum educaţia de mediu, educaţia juridică sau financiară pot fi învăţate şi în cadrul „materiilor clasice”.
„Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi. Mi se pare o greşeală toată atitudinea din ultimii ani, fiecare vine şi introduce câte o materie: educaţie de mediu, educaţie juridică, educaţie financiară, educaţie pe sustenabilitate.
Sigur că toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, fiindcă în momentul ăla tot noi ne plângem că copiii au prea multe ore şi prea multe materii. Cred că de multe ori în materiile clasice şi în ariile pe care le avem putem avea unităţi de învăţare focalizate pe tema asta. Problema că fiecare vrea o materie nouă”, a declarat Daniel David, la Antena3.
Ministrul a comentat și programa elevilor, întrebat dacă nu ar fi mai util pentru aceștia să fie mai puțin încărcată iar elevii să învețe mai degrabă chestiuni practice, cu aplicabilitate pe piața muncii, și nu chcestiuni teoretice.
„Eu cred că trebuie să înveţe şi teorie şi cultură, fiindcă asta creează oameni care au sensuri şi semnificaţii în viaţă, sunt mai puţini manipulabili, sunt mai puţini sensibili la teorii conspiraţioniste. Teoria este importantă dacă o faci adecvat, dar este drept că în competenţe pe lângă cunoştinţele astea declarative, teoretice, trebuie să ai o zonă foarte puternică de cunoştinţe procedurale, ce ştii să faci, ce este important în viaţă ce este important pentru un anumit domeniu”, a răspuns Daniel David.
Ministrul Educației s-a referit și la predarea conținutului către elevi, apreciind că nu toți profesorii știu să predea bine, aceasta fiind în opinia lui o problemă majoră care generează, spune tot el, o „performanță slabă”, deși sunt îndeplinite criteriile la testele internaționale. Totodată, David a apreciat că „manualele trebuie să fie mult mult mai prietenoase, astfel încât elevii să le citească cu plăcere”.
„Problema noastră majoră, după mine, ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit. Metodele de predare nu sunt bune și manualele nu sunt destul de prietenoase. La multe teste internaționale, conținuturile noastre se suprapun foarte bine cu ceea ce itemii evaluează, uneori mai bine ca în Finlanda, dar avem rezultate slabe pentru că nu predăm bine. Hai să predăm bine și să avem manuale prietenoase”, a spus ministrul.
„Voi crea oportunități pentru training, pentru modalități moderne de predare”, a adăugat el. Ministrul Educației a anunțat și că, luna aceasta, vor fi puse în dezbatere materiile pentru elevii claselor IX și XII, precum și orele alocate săptămânal fiecărei discipline.
„Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi”, a spus Daniel David, precizând că va fi făcută și o „dezbatere națională” pe marginea acestor planuri-cadru.