Papa Francisc a ținut un discurs referitor la celebrarea Paștelui. Acesta a menționat că este de acord cu stabilirea unei date unice, în care ortodocșii să celebreze această sărbătoare în același timp cu catolicii.
„Biserica catolică este dispusă accepte o dată dorită de toți, o dată a unității. Într-o manieră providențială, Paștele va fi celebrat în acest an în aceeași zi în calendarele gregorian și iulian, tocmai în timpul acestei aniversări ecumenice.
Reînnoiesc apelul meu pentru ca această coincidență să servească ca aducere aminte creștinilor să facă un pas decisiv către unitate, în jurul acestei date comune a Paștelui”, a spus suveranul pontif, referindu-se la celebrarea a 1700 de ani de la Conciliul de la Niceea, primul conciliu ecumenic al bisericilor creștine, conform hotnews.ro.
Biserica Ortodoxă a reacționat la propunerea ca Paștele să fie celebrat la aceeași dată de către toți credincioșii. BOR a menționat că „soluționarea acestei probleme, care nu este una de natură dogmatică, ci una de unitate inter-bisericească, presupune reînceperea unor consultări între Bisericile Ortodoxe și decizia unui viitor și necesar Sinod pan-ortodox”
Patriarhia a transmis, prin intermediul purtătorului de cuvânt Vasile Bănescu, faptul că „posibilitatea și dorința sărbătoririi Paștelui la aceeași dată în toată lumea creștină au rațiuni și justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil”.
Fostul ministru de externe, Teodor Baconschi și profesorul Adrian Papahagi, din cadrul UBB, au cerut ca BOR să celebreze Paștele odată cu catolicii și protestanții. Acest lucru s-a întâmplat în aprilie 2023.
„Decalajul pascal dintre ortodocși și restul lumii creștine pare o relicvă a Războiului rece. Popoarele ortodoxe, eliberate de comunism, au tot cerut ierarhiilor sincronizarea calendarului, fără rezultat.
Culmea e că BOR nu e pe stil vechi, deci ar putea celebra Paștele odată cu catolicii și protestanții (cum fac ortodocșii din Finlanda și Estonia). Cu toate astea, mergem cu rușii – și calendarul lor iulian, neîndreptat. Adică taman cu cei care au sabotat unitatea panortodoxă atât prin războiul inter-ortodox din Ucraina, cât și prin neparticiparea arogantă la Sinodul din Creta (2016)”, a declarat Teodor Baconschi.
Paștele catolic și cel ortodox se celebrează, adesea, la date diferite. Cu toate acestea, în 2025, sărbătoarea pică în aceeași zi, pe data de 20 aprilie. Totuși, există și o explicație pentru care, de obicei, nu se întâmplă acest lucru an de an.
Data la care creștinii sărbătoresc Paștele se calculează în funcție de două fenomene: unul cu dată fixă, echinocțiul de primăvară, iar altul cu dată schimbătoare, luna plină. Cel din urmă face ca data Paștelui să pice diferit în fiecare an.
Mai mult decât atât, utilizarea a două calendare diferite explică acest decalaj dintre catolici și ortodocși. Biserica Catolică ține cont de echinocțiul de primăvară după calendarul gregorian, iar Biserica Ortodoxă după calendarul iulian.
Așa cum este menționat și mai sus, calcularea datei se face în funcție de echinocțiul de primăvară și luna plină, însă după calendare diferite. Totuși, în cadrul primului sinod ecumenic de la Niceea, din anul 325, s-a stabilit ca sărbătoarea să fie celebrată întotdeauna duminca. Aceasta duminica va fi imediat următoare lunii pline de după echinocțiul de primavară.
Iniţial, Biserica Răsăriteană şi cea Apuseană sărbătoreau Paştele la aceeaşi dată. După Marea Schismă din 1054, Biserica Creştină a fost împărţită în două – cea Apuseană, sub autoritatea papei şi cea Răsăriteană, sub autoritatea patriarhului de la Constantinopol.
Mai târziu, în 1582, Papa Grigore al XIII-lea a reformat calendarul iulian (pe stil vechi) din cauza erorilor acestuia faţă de calendarul astronomic (o rămânere în urmă), făcând trecerea la calendarul modern, ce-i poartă numele, conform sursei menționate.
Biserica Ortodoxă Rusă şi Biserica Ortodoxă Sârbă nu au adoptat calendarul gregorian. În prezent Biserica Ortodoxă Română sărbătoreşte Crăciunul după calendarul gregorian şi Paştele după cel iulian, conform hotnews.ro.
Calcularea datei Paștelui Ortodox este un proces bazat pe un set specific de reguli. Acestea au fost stabilite la primele Sinoade Ecumenice. Se iau în calcul următoarele elemente: