De ce au fost considerate neconstituționale amenzile date în perioada stării de urgență. Motivarea CCR

Flaviu Popa   
în HotNews
13/05/2020, 17:27
De ce au fost considerate neconstituționale amenzile date în perioada stării de urgență. Motivarea CCR
CCR declara neconstitutionale modificarile aduse codurilor penale

Curtea Constituțională și-a motivat decizia de a declara amenzile date în perioada stării de urgență drept neconstituționale. CCR consideră că amenzile date nu se bazau pe un text de lege concis, prin care cetățenii puteau să înțeleagă cu adevărat care vor fi consecințele faptelor lor.

CCR și-a motivat decizia de a declara neconstituționale amenzile

Peste 300.000 de amenzi pot fi contestate de români, după ce CCR a decis că sunt neconstituționale, pe motiv că textul legii în baza căreia erau date aceste amenzi a fost neclar. Mai mult, judecătorii CCR au fost deranjați de modul în care polițiștii puteau stabili cuantumul amenzii fără a exista o explicație clară de ce fac acest lucru.

„Normele prin care sunt stabilite contravenţii trebuie să indice în mod clar şi neechivoc obiectul material al acestora în chiar cuprinsul normei legale sau acesta trebuie să poată fi identificat cu uşurinţă, prin trimiterea la un alt act normativ cu care textul incriminator se află în conexiune, în vederea stabilirii existenţei sau inexistenţei contravenţiei.

Norma trebuie redactată cu suficientă precizie pentru a permite cetăţeanului să îşi controleze conduita, astfel încât să fie apt să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecinţele care ar putea rezulta din săvârşirea unei anumite fapte.

Altfel spus, legea trebuie să definească în mod clar contravenţiile şi sancţiunile aplicabile, fiind necesar ca destinatarul normei să cunoască din însuşi textul normei juridice aplicabile care sunt actele, faptele sau omisiunile ce pot angaja răspunderea sa contravenţională”, este precizat în motivare.

MOTIVAREA CCR POATE FI CONSULTATĂ, ÎN ÎNTREGIME, AICI

Judecătorii au remarcat că legea care a dus la anularea amenzilor nu indică „în mod clar și neechivoc” modul în care oamenii, care teoretic au încălcat legea, sunt sancționați. În practică, polițiștii au fost cei care au decis dacă oamenii au fost amendați cu 1000 sau 2000 de lei, existând nenumărate cazuri în care amenzile au fost diferite pentru exact același tip de infracțiune.

Astfel, art. 9 alin. (1), care vorbeşte despre ‘toate măsurile stabilite în prezenta ordonanţă de urgenţă, în actele normative conexe, precum şi în ordonanţele militare sau în ordine, specifice stării instituite’, nu poate fi considerat o normă de trimitere.

În absenţa indicării cu exactitate a dispoziţiilor legale la care se face trimiterea, nu sunt respectate regulile de tehnică legislativă cuprinse în art. 50 alin. (1) teza întâi din Legea 24/2000, potrivit căruia: “În cazul în care o normă este complementară altei norme, pentru evitarea repetării în text a acelei norme, se va face trimitere la articolul, respectiv la actul normativ care o conţine”, explică reprezentanții CCR.

În 6 mai, CCR a admis sesizarea Avocatului Poporului asupra articolului 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 34/2020 pentru modificarea şi completarea OUG 1/1999. După publicarea în Monitorul Oficial al motivării, amenzile vor putea fi contestate în instanță.

Închide ×

FANATIK.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a FANATIK.RO cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Am înțeles