Sport

De ce este Lewis Hamilton un pilot atat de bun. Felul cum frâneaza l-a facut de 5 ori campion F1!

01.11.2018 | 16:16
Lewis Hamilton tehnici de frânare. Britanicul a ieșit pentru a cincea oară cel mai bun din lume

Lewis Hamilton a dovedit, după ce a câștigat recent al cincilea titlu mondial, că este un pilot atât de bun în Formula 1 încât este cu adevărat foarte greu să câștigi în fața lui. Britanicul pare a fi singurul pilot din Formula 1 care ar avea capacitatea cel puțin de a egala numărul de titluri mondiale din cariera germanului Michael Schumacher, 7 la număr. Schumacher se află acum într-o stare de sănătate extrem de precară, aproape ca o legurmă, la domiciliul său din Elveția, după ce a suferit o gravă lovitură la cap pe o pârtie de schi, în vacanță, în decembrie 2013.

Cum legendarul driver german se retrăsese de mai multă vreme din activitate, iar Lewis Hamilton a început să domine de o manieră autoritară Formula 1, nu sunt deloc puțini cei care sunt convinși că britanicul poate să mai iasă de trei ori campion mondial, caz în care ar deveni recordman mondial. La 33 de ani Lewis Hamilton nu are rival și una dintre explicațiile de specialitate referitor la diferența care există între el și ceilalți piloți din Marele Circ ține de felul în care frânează.

Lewis Hamilton este un pilot atât de bun datorită felului său unic de a frâna

Lewis este deja un recordman.Are 71 de succese în F1, are 81 de pole position și totul îl recomandă drept singurul pilot capabil să amenințe și să doboare recordul lui Michael Schumacher de titluri mondiale, pentru că deja la celelalte capitole este peste german. Dincolo de calitățile incontestabile ale pilotului Hamilton britanicul are un mare ajutor din partea monpostului său Mercedes, știind să îi speculeze toate caracteristicile.

Lewis karting. Britanicul a folosit mult în Formula 1 din tehnica de la karting

Secretul vitezei sale în turul unic de calificare constă în capacitatea sa de a exploata maxim aderența vehiculului în funcție de condițiile de pe pistă, utilizând tot potențialul monpostului său Mercedes. Acest lucru îl determină pe Hamilton, de multe ori, să meargă pe roțile din față, cu frânare extrem de agresivă. Totodată știe cum să mențină poziția și starea roților atunci când se află în padoc.

Care este secretul tehnicii de frânare a britanicului

Un pilot mai puțin expert decât Hamilton ar avea probleme din această cauză, dar Lewis se pricepe mai bine ca nimeni altul cum să își controleze roțile de fiecare dată și aibă de aici mari avantaje, cum a fost în 2016 la MP al Chinei, când i-a depășit pe Raikkonen și Ericsson.

După prima fază de frânare el nu eliberează complet frâna imediat. În schimb, el continuă să folosească unghiul de virare. Această tehnică, care a fost răspândită la nivel global de către un alt englez celebru, care a activat în Formula 1 cu ani buni înaintea lui,  Jim Clark, a primit numele Trail Braking, ceea ce s-ar traduce ceva de genul frânarea pe șine. Hamilton a învățat manevra aceasta  precum un copil își învață lecția, încă de pe vremea când conducea karturi.

Excelenta colaborare Mercedes – Brembo, de mare ajutor pentru Lewis

Ca furnizor oficial al sistemelor de frână, compania italiană Brembo are un rol important în  stilul de conducere al lui Lewis, permițându-i să împingă limitele mașinilor. În Formula 1, trebuie să fie personalizate și sistemele de frânare,  astfel încât să se adapteze mai bine la punctele forte ale unui monopost.

Brembo lucrează în strânsă legătură atât cu echipa, cât și cu pilotul în faza de proiectare a mașinii, pentru a obține cele mai performante performanțe la toate aspectele, inclusiv la șuruburile de frână personalizate. Un aspect fundamental pentru ca toate lucrurile să fie optime pentru mașini și pentru piloți îl reprezintă etrierele.

Secretele tehnologiei de fabricare a sistemelor de frânare Brembo

Pentru 2017 și apoi pentru 2018 ambele mașini de curse Silver Arrow pentru Mercedes au fost echipate cu etriere Brembo față și spate. Etrierele de frână Brembo pe ambele mașini conduse de Lewis Hamilton  și Valtteri Bottas sunt fabricate cu un aliaj special de litiu-aluminiu care optimizează raportul de rigiditate în greutate. În acest fel, răspunsul etrierului este în concordanță cu presiunea aplicată de Lewis și este redusă la minim chiar și atunci când frânarea este foarte intensă.

Lewis Hamilton tehnici de frânare. Acesta este un mare atuu al britanicului, campion mondial în Formula 1. Are o colaborare excelentă cu compania Brembo pentru sisteme de frânare
Lewis Hamilton tehnici de frânare. Acesta este un mare atuu al britanicului, campion mondial în Formula 1

Etrierele Brembo de la mașina lui Hamilton sunt monoblocuri cu 6 pistoane de diferite diametre. Pentru a produce fiecare etrier de frână litiu-aluminiu destinat mașinilor Mercedes, sunt necesare 14 ore consecutive de prelucrare mecanică, pentru a ajunge la echilibrul perfect între rigiditate și greutate.

Se face o revizuire completă a sistemelor de frânare după 2000 de kilometri

Etrierele de frână sunt livrate către Brembo Racing pentru o revizuire completă după mai mult de 1.500 mile (2014 km) de utilizare. Întregul etrier este dezasamblat manual și toate piesele sunt înlocuite cu componente noi. Apoi, caliperul este reasamblat și trece prin controlul calității, după care este trimis înapoi la sediul central al companiei Mercedes, în Anglia.

În această conlucrare excelentă între Mercedes și Brembo Racing se află o bună parte din succesele lui Lewis Hamilton și ale scuderiei Mercedes, diferențele uriașe fiind făcute de sistemele de frânare și de abilitățile extraordinare ale britanicului de a le exploata.