De ce îți refuză automatele de colectare ambalajele SGR conforme și cum poți lua garanția de 50 de bani? Iată două întrebări care se află pe buzele a mii de români în această perioadă.
În țara noastră, de la 30 noiembrie 2023, recuperarea garanției (de 50 de lei) este valabilă exclusiv pentru ambalajele cu sigla ”Ambalaj cu garanţie”, anunță reprezentanții Sistemului Garanţie-Returnare (SGR), RetuRO.
Legea este extrem de clară și spune că pentru fiecare pet, sticlă sau cutie de aluminiu returnată ar trebui să primim înapoi 50 bani. Este o sumă pe care o plătim în plus la cumpărarea produsului.
În program sunt înscriși zeci de mii de comercianți. Returnarea se face în toată țara, inclusiv la magazinele mici din comune sau sate. În zonele rurale, selectarea se face manual. Mai exact, vânzătorii primesc recipientele și vor returna cei 50 bani cumpărătorilor.
Odată cu dezvoltarea Sistemului garanție-returnare (SGR) pot apărea diverse probleme în derularea sa. Majoritatea sunt de natură tehnică sau logistică. Cetățenii au reclamat deja cazuri în care automatele de colectare refuză primirea ambalajelor SGR.
Există mai multe explicații pentru care un ambalaj nu este primit în automat. Sunt foarte întâlnite situațiile în care RVM-urile (automatele de colectare prezente la supermarketuri) fie nu recunosc ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă.
Ultima situație poate fi remediată relativ ușor. Din păcate, nu la fel de simplă este ”colaborarea” cu RVM-urile. Funcționarea lor este condiționată, pe de o parte, de setările acestora și, pe de altă parte, de asigurarea că spațiile lor de depozitare a ambalajelor colectate nu sunt pline.
E important să aveți în vedere faptul că automatele SGR mai pot refuza ambalaje care sunt deteriorate, turtite, îndoite sau încă au lichid. Așadar, verificați mereu ambalajele înainte de a ajunge cu ele la automate.
Ceea ce trebuie să știe cetățenii este faptul că pentru orice ambalaj care îndeplinește condițiile (are sigla SGR, nu este deteriorat) se acordă garanția de 50 de lei plătită la achiziție.
În cazul în care ambalajul predat îndeplinește toate condițiile și totuși a fost refuzat, contactați comerciantul pentru a clarifica situația. Astfel, vă veți primi banii, notează Avocatnet.
Dacă e vorba despre o neactualizare a bazei de date, este posibil ca RVM-ul din incinta unui alt magazin să nu se confrunte cu această problemă și să primească ambalajul respectiv.