Poți ajunge să îți schimbi locul din avion din diferite motive. Poate partenerul sau partenera ta de călătorie stau în altă parte și vrei să fii aproape de ei. Totodată, sunt momente în care poate alți pasageri îți cer acest lucru.
Sunt persoane care călătoresc des cu avionul și știu în mare parte la ce să se aștepte în timpul unui zbor. Altele în schimb pot fi la prima experiență astfel că nu știu ce este permis sau nu.
Adevărul este că în timpul unui zbor pot exista și unele nereguli nescrise. Însoțitorii de zbor le numesc unele de ”bun simț”. Mai sunt de asemenea și alte reguli care pot salva vieți în timpul zborului.
Chiar și așa, unii pasageri nu țin cont de ele. Când vine vorba de momentul în care schimbi locul din avion, o astfel de decizie s-ar putea să nu fie tocmai una bună. De altfel unele companii aeriene interzic acest lucru.
Care este însă motivul? În general, locurile alocate din avion sunt deja cunoscute înainte de îmbarcare. Și acest lucru nu este unul întâmplător. Mai exact, sunt alte detalii la care compania se gândește.
În cazul unor aeronave mai ușoare, distribuția greutății umane este esențială, chiar înainte de decolare. Practic operatorii se asigură că aeronava este echilibrată în orice moment și că distribuția greutății nu afectează stabilitatea ei.
Acest lucru a fost confirmat și de un ofițer de operațiuni de zbor și siguranță al Air New Zealand. Căpitanul David Morgan, a spus la rândul său de ce nu e bine să îți schimbi locul în avion.
Potrivit acestuia, ”asigurarea că toată lumea este pe locul lor corect este legată de „învelișul centrului de greutate” (COG) al unei aeronave”. Totodată, operatorii au la rândul lor obligația de a se asigura că greutatea totală adăugată avionului înainte de decolarea unui zbor nu depășește acești parametri.
”Centrul de greutate ar trebui să fie undeva spre spatele aeronavei, deoarece avioanele produc mai puțină rezistență în acest caz. Procesul de proiectare a aeronavei implică estimarea greutăților, performanței, sarcinilor structurale, aerodinamicii, comenzilor și propulsiei.
Odată ce tot combustibilul, bagajele și pasagerii au fost contabilizați, calculele încep pentru a determina unde este centrul de greutate, pe baza distribuției exacte a tuturor acelor greutăți. Piloții primesc apoi ceea ce este cunoscut sub numele de „foaie de încărcare”, care include aceste informații esențiale, care pot afecta forța și viteza de decolare. Este important ca centrul de greutate al aeronavei să fie de fapt acolo unde ne așteptam să fie din calcule”, a declarat Căpitanul David Morgan.