FANATIK îți spune motivul pentru care CFR-ul nu plătește despăgubiri pentru întârzierea trenurilor, dar și de ce românii au ajuns la coada Europei în privința drepturilor din transportul feroviar. Concret, Guvernul, indiferent de culoarea lui politică și-a bătut joc de contribuabili în ultimii ani și a solicitat derogări de la consiliul UE pentru a refuza lucruri esențiale.
Anul trecut, de exemplu, CFR-ul a avut mari probleme pe timp de pandemie, ceea ce a complicat și mai mult situația. Multe trenuri au fost anulate, altele au circulat aproape goale și, așa cum a scris FANATIK chiar AICI, doar subvențiile au ținut în viață compania.
De altfel, C.F.R. Călători S.A. a beneficiat de o cotă parte impresionantă de la bugetul de stat. Aceasta a încasat anual în medie 225 milioane de euro ca subvenţii, în ultimii cinci ani. Puțină lume știe însă că Executivul nu s-a oprit aici.
Concret, la finalul lui 2020, România a celebrat nu mai puţin de 11 ani de amânări şi derogări de la prevederile Regulamentului 1371 din 2007, intrat în vigoare la 3 decembrie 2009.
Vorbim despre un regulament scris în favoarea călătorului și care ar putea să devină o adevărată „bestia nera” pentru compania care asigură transportul. Tocmai de aceea, statele membre au primit posibilitatea unor derogări de la anumite prevederi, derogări menite să ofere timp pentru a rezolva toate problemele.
Ultima dată când Executivul României a solicitat o întârziere a fost în decembrie 2019. Atunci, guvernul condus de social democrata Viorica Dăncilă a emis o hotărâre, aproape la fel ca cea din 2014, care prevedea o nouă amânare de cinci ani.
Era ultima posibilă, drept pentru care la data de 3 decembrie 2024, românii vor putea beneficia, în sfârșit, de drepturile ce le sunt conferite prin Directiva Parlamentului European și Consiliului de Miniștri al UE
Regulamentul 1371 din 2007 are 28 de puncte şi poate fi citit în întregime AICI. Printre cele mai importante decizii adoptate de Consiliul UE se regăsește și cea care reglementează situația banilor pe care îi primesc călătorii în cazul întârzierilor.
Concret, CFR Călători a fost nevoită să acorde compensaţii/despăgubiri pentru întârzierea trenurilor, atenție, internaţionale în baza articolului 17 din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului.
Astfel, în cazul în care întârzierea este cuprinsă între 60 și 119 minute, pasagerul are dreptul să i se returneze 25% din prețul biletului. În situația în care întârzierea depășește 120 de minute, călătorului i se poate returna 50% din valoarea biletului.
Poate cea mai importantă derogare solicitată de Guvernul României se referă la plata despăgubirilor pentru întârzierea trenurilor pe rutele interne. Așadar, spre deosebire de alte țări din Europa, în traficul feroviar intern nu se acordă despăgubiri dacă trenul nu ajunge la timp.
Pasagerilor care şi-au cumpărat bilete la trenurile afectate şi nu mai doresc să efectueze călătoria, li se restituie, la cerere, contravaloarea biletelor achiziţionate şi neutilizate, fie pentru întreaga rută, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă.
De remarcat că există drepturi pentru care România nu a primit niciun fel de derogare. Companiile care asigură transportul feroviar au fost nevoite să se pună la punct cu emiterea legitimațiilor de călătorie și informarea călătorilor.
De asemenea, să ofere despăgubiri privind bagajele, asigurarea pasagerilor, transportul persoanelor cu dizabilități și mobilitatea redusă sau siguranța pasagerilor.
De curând, Consiliul UE a aprobat și alte drepturi pentru călători, drepturi pe care România trebuie să le pună în practică la finalul acestei derogări. Unul dintre ele ține de transportul bicicletelor în trenuri. Toate companiile feroviare trebuie să instaleze cel puțin 4 spații în fiecare tren pentru asemenea aparate
Persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă au și ele parte de surprize. Concret, scutirea acordată trenurilor regionale de la majoritatea dispozițiilor va fi complet eliminată până în 2023. Din acel moment, dreptul pentru a primi asistență la urcarea și debarcarea din trenuri pentru persoanele enumerate mai sus se va aplica tuturor trenurilor regionale și de lungă distanță din UE. Mai mult de atât, personalul de serviciu va fi instruit.
De asemenea, s-a mers pe ideea redirecționării și utilizării biletelor pentru rute din mai multe segmente, fapt care va îmbunătăți protecția în cazul conexiunilor pierdute.
Executivul din România nu a ezitat și a apelat la absolut toate derogările posibile până în acest moment. Guvernul a transmis în 2019 că are nevoie de alți 5 ani pentru a găsi resursele financiare necesare.
”Deşi în perioada 2014 – 2019 s-au facut demersuri în privinţa creșterii calității serviciilor feroviare prin măsuri organizatorice și investiționale, reînnoirea derogărilor pentru următorii 5 ani este necesară în vederea obținerii unor compensații adecvate pentru serviciul public şi pentru asigurarea sumelor necesare respectării standardelor minime de calitate a serviciilor prin reînnoirea/modernizarea parcului de material rulant, modernizarea sistemelor de informare a călătorilor, dotări pentru persoane cu mobilitate redusă la nivelul staţiilor de cale ferată, etc.”, s-a arătat în mesajul semnat de Viorica Dăncilă și Alexandru Cuc, ministrul Transporturilor de atunci
Pe lângă obligații, toate companiile feroviare din Europa beneficiază și de drepturi. Acestea nu trebuie să plătească despăgubiri pentru întârzieri sau anulări în circumstanțe pe care nu le-ar fi putut evita.
Vorbim despre condiții meteorologice extreme, dezastre naturale majore sau chiar crize majore de sănătate publică, așa cum sunt pandemiile. Eventualele greve nu sunt însă acoperite de această scutire. În plus, obligațiile de redirecționare se vor aplica chiar și în caz de forță majoră.