News

De ce nu se grăbesc guvernanții cu plafonarea prețului carburanților. Câți bani ia statul din fiecare litru de benzină și motorină pe care românii îl cumpără

Plafonarea prețurilor carburanților circulă și în România ca soluție la scumpirile din ultime vreme. Coaliția nu pare să se înțeleagă pe subiect, mai ales că statul încasează grosul banilor plătiți în plus la pompă.
22.06.2022 | 14:29
De ce nu se grabesc guvernantii cu plafonarea pretului carburantilor Cati bani ia statul din fiecare litru de benzina si motorina pe care romanii il cumpara
Coaliția de guvernare nu a ajuns la un consens în privința măsurilor care se impun Foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Prețul carburantului a crescut cu peste 3 lei în numai un an, arată datele unui studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă (AEI), iar cea mai mare parte dintre banii în plus, nu mai puțin de 40%, merg la stat, mai precis acciza și TVA-ul.

De ce nu se grăbesc guvernanții cu plafonarea prețului carburanților

“Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situație din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situația mult mai rea decât ne găsim în prezent și anume să ajungem în situația lipsei efective a carburanților la pompă.

ADVERTISEMENT

Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea prețului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriașe pe care le fac în momentul de față pentru a găsi soluții să aducă țiței din alte pârți ale lumii decât din Federația Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească”, spun autorii studiului.

În ciuda părerilor specialiștilor, în coaliția de guvernare se discută tocmai despre plafonarea prețurilor la pompă ca soluție salvatoare. Nu există însă un context între partenerii de guvernare pe subiect.

ADVERTISEMENT

PSD vrea plafonarea prețurilor la pompă

PSD somează Guvernul să reducă prețurile la carburanți în vreme ce șeful executivului, liderul PNL, cere o analiză pentru a afla de ce au crescut prețurile la benzină și motorină.

„Guvernul trebuie să intervină pentru reducerea prețurilor la carburanți. Ministerul Energiei trebuie să prezinte urgent propunerea de legiferare.

ADVERTISEMENT

[…] PSD solicită ministrului Energiei, Virgil Popescu, să prezinte urgent în Coaliție propunerea de reglementare pentru realizarea acestui obiectiv, fie plafonare, fie altă soluție identificată în acest sens. 

[…] nu mai e timp de analize și dezbateri! E nevoie de acțiune! Guvernul trebuie să intervină urgent pentru a pune capăt acestor creșteri de prețuri, se arată într-un comunicat PSD.

ADVERTISEMENT

În același sens, liderul PSD, Marcel Ciolacu, a declarat, luni, că Guvernul trebuie să vină cu o plafonare a prețurilor la carburanți pentru a combate „speculanții” din această piață.

ADVERTISEMENT

„Sunt anumite companii prestigioase, corecte care, într-o conjunctură cum a fost pandemia, au avut niște venituri excepționale… Sau cum a fost această criză din energie, la carburanți.

Unele dintre ele sunt bazate pe un preț speculativ. Aștept de la Ministerul Energiei explicații. Dacă cetățenii au dus greul în această perioadă și tu ai făcut venituri excepționale este normal ca pe o perioadă limitată…

Statul a cheltuit imens să combată pandemia, câteodată eficient, câteodată neeficient. Un efort din partea acestor companii nu este nici incorect, nici injust, este un element corect în orice stat.

Eu vreau să ne așezăm la masă să luăm deciziile cât mai corecte, unde sunt speculanți, precum pe zona de carburanți. Este clar că trebuie să venim cu o plafonare. Părerea mea că trebuie plafonat prețul și cu o marjă de profit”, a declarat Marcel Ciolacu.

Nicolae Ciucă cere analiza creșterii prețurilor

Premierul a făcut solicitarea de a se analiza creșterea prețurilor în contextul în care Guvernul a aprobat Ordonanța de urgență privind combaterea acțiunilor speculative.

„Este o Ordonanță de urgență pe care avem datoria să o aprobăm astfel încât să putem să evităm în situații excepționale, situații pe care deja am putut să le vedem întâmplându-se atât în timpul pandemiei de Covid-19, cât și în prima perioadă de după declanșarea acțiunii militare ruse în Ucraina și avem datoria să ne protejăm cetățenii, avem datoria să ne protejăm mediul de afaceri”, a declarat premierul Nicolae Ciucă.

„Trebuie să asigurăm un cadru cât se poate de bine reglementat și onest între cerere și ofertă pentru a putea să combatem orice creștere artificială a prețurilor”, a mai declarat șeful executivului.

Premierul Ciucă a cerut Ministerului Energiei și Ministerului Finanțelor să verifice elementele de preț la carburanți, astfel încât Guvernul să poată face ceva legat de modul în care a explodat prețul benzinei și motorinei.

Miercuri, Nicolae Ciucă v avea o întâlnire cu liderul PSD, Marcel Ciolacu, pentru a discuta tocmai rezultatele acestei analize.

Florin Cîțu: Plafonarea prețurilor ar putea duce la penurie

Preşedintele Senatului, Florin Cîţu susține că plafonarea preţului la combustibil la 6 lei pe litru, cum ”a auzit” că doresc social-democraţii, ar duce la penurie. ”Ce companie ar mai aduce benzină şi motorină în România să vândă la un preţ mult mai mic decât cel determinat de piaţă”, s-a întrebat într-o postare pe Facebook fostul premier și ministru al Finanţelor.

”PSD doreşte plafonarea preţului la combustibil în jur de 6 lei pe litru. Aşa am auzit. Eu nu particip la discuţiile din coaliţie din data de 3 aprilie 2022. În acest moment România are cam cel mai mic preţ la combustibil din UE. Doar în Bulgaria este mai ieftin. Până şi în Ungaria, unde preţul este plafonat, de multe ori combustibilul este mai scump”, a scris Florin Cîţu.

”Capitalul circulă liber în UE şi va merge acolo unde are cel mai mare randament. Astfel de ‘soluţii’ GARANTEAZA subdezvoltarea României. O să stea PSD la coadă pentru milioanele de români care nu vor mai găsi benzină şi motorină pentru ca o sa fie penurie?”, a mai scris Cîţu.

Claudiu Năsui PSD a promis că reduce TVA-ul la carburant și acciza

Fost ministru al Economiei în Guvernul Orban, Claudiu Năsui este de părere că nu plafonarea este soluția, ci reducerea taxelor.

„Decât să se găsească carburant scump, mai bine nu se mai găsește deloc. Asta e nivelul de gândire economică al PSD. În loc să reducă taxele, PSD vrea să plafoneze prețurile.

Plafonarea nu înseamnă că vom găsi produse ieftine. Dacă însemna asta, se făcea până acum la toate produsele.

Plafonarea înseamnă că nu vom mai găsi deloc produse. Adică lipsuri, rafturi goale și, evident, piață neagră cu prețuri mult mai mari decât cel care ar fi fost în mod normal pe piață.

Dacă chiar ar vrea să ajute românii și să nu-i mai țină în sărăcie, domnul Ciolacu ar reduce TVA-ul la carburant și acciza așa cum promitea acum câteva luni. El a promis.

Ministrul finanțelor a fost de acord. După care… nimic. PSD are puterea să reducă TVA-ul și accizele la carburanți dar nu o fac pentru că ar însemna mai puțini bani la stat, adică la ei”, spune Claudiu Năsui.

Câți bani ia statul din fiecare litru de benzină și motorină pe care românii îl cumpără

Potrivit analizei AEI, față de aceeași zi din anul 2021, prețul la pompă este mai mare cu 63%, iar această creștere are la bază câteva considerente: creșterea cotațiilor țițeiului cu 64%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021, creșterea cursului valutar leu/dolar cu 14%, față de cotațiile din aceeași zi a anului 2021, creșterea costurilor de transport maritim al țițeiului în Marea Neagră cu peste 500%, creșterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%.

În același timp, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, acciza a crescut cu 3%, iar cota TVA percepută de stat urmare a creșterii bazei de aplicare cu 63%, relatează Agerpres.

“Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor.

Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă.

Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul”, susțin autorii analizei.

Previziunile AEI arată că în viitorul apropiat preţul benzinei şi al motorinei va creşte cel puţin până la nivelul cotaţiilor pentru aceste produse, respectiv peste 11 lei/l la motorină şi peste 10 lei/l la benzină.

Tags: