Majoritatea șoferilor obișnuiesc să scoată mașina din viteză atunci când așteaptă la semafor, lucru recomandat și de mecanici pentru să fie evitată o uzură prematură a ambreiajului. Aceasta în cazurile cutiilor de viteze manuale, pentru că la cele automate se recomandă ca transmisia să fie cuplată.
Dacă în cazul cutiilor de viteze manuale se recomandă trecerea în punctul mort atunci când se așteaptă la semafor, în cazul cutiilor de viteze automate mulți specialiști recomandă menținerea selectorului de viteze în poziția Drive (D).
În mare majoritate, cutiile de viteze automate au patru poziții care pot fi selectate: Drive (D – transmisia cuplată pentru deplasarea înainte), Reverse (R – marșarier), Park (P – transmisia este decuplată și roțile sunt blocate) și N (Neutral – transmisia este decuplată dar roțile nu sunt blocate).
„La cutia automată, atunci când apeși frâna, sistemul decuplează singur transmisia. Este conceput să facă asta foarte lin, fără ca tu să îți dai seama de tranziție. Și, cât timp ții piciorul pe frână, transmisia e decuplată. Părerea mea e că nu e bine să bagi mașina în Park sau în Neutral, când te oprești la semafor. Cu cât vei face asta mai des, cu atât vei uza mai tare cutia”, a explicat mecanicul auto Robert Marin pentru ProMotor.
Specialiștii spun că menținerea transmisiei cuplate în cazul tipului de așteptare la semafor ajută la evitarea uzurii premature a unei cutii de viteze automată. Șoferii trebuie să evite astfel să selecteze P sau N ori de câte ori se află staționați în trafic sau la semafor.
Conform unor zvonuri, trecerea la N atunci când opriți la culoarea roșie a semaforului va reduce consumul de combustibil: nu este adevărat. Pe de altă parte, trecerea constantă de la D la N uzează cuplajul cutiei de viteze. Cutia de viteze automată nu se uzează în D deoarece are un convertor de cuplu care acționează ca un ambreiaj.
Cutiile automate de viteze sunt mecanisme mai complexe decât cele manuale iar defecțiunile pot costa bani mulți, de la câteva mii de lei și chiar până la 2.000-3.000 de euro, potrivit sursei citate.
„Sunt mașini la care, de exemplu, se strică senzorul de la manetă dacă e folosit prea mult. Este vorba de o uzură prematură a switch-ului de la manetă. Sunt cutii la care am întâlnit probleme din cauza numeroaselor treceri din D în P și apoi iar în D. Și pentru că e un sistem foarte, foarte complex, conceput să funcționeze într-un anumit fel. Sfatul meu pentru șoferii care au mașină cu transmisie automată e să o lase cuplată în D. Chiar și când stau la semafor. Nu îi costă decât un mic efort, de a ține piciorul pe frână. Dar îi scutește de o vizită prematură la mecanic”, a mai spus Robert Marin.
O altă eroare în cazul unei mașini cu cutie de viteze automată este trecerea în marșarier înainte de oprirea completă a vehiculului. Trecerea în marșarier în timp ce vehiculul este încă în mișcare poate provoca deteriorarea gravă a cutiei de viteze.