Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a vorbit, într-o emisiune la B1TV, despre principalele probleme pe care le întâmpină Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Ministrul a explicat că există mai multe tipuri de probleme, unele legislative, despre care spune că sunt în curs de rezolvare, prin apariția unei ordonanțe de urgență în domeniu, altele care țin de mediu și altele care vin din partea autorităților locale.
„Am schimbat cadrul legal, ca să întărim puțin statul în acest domeniu, pentru că înainte firmele își spuneau că CNAIR nu va îndrăzni să rezilieze contractul, pentru că ar fi urmat 2-3 ani de procese, timp în care lucrările nu se mai efectuau. Acum, după trei luni și jumătate, maximum patru luni, poți să înlocuiești o companie care nu se ține de treabă”, a declarat Sorin Grindeanu.
Dar, atrage atenția ministrul, nici aceadtă lege nu va putea rezolva toate situațiile. „Asta dacă CNAIR sau CFR nu sunt în culpă. Pentru că de multe ori nici beneficiarul nu-și făcea datoria și nu își îndeplinea termenele. De aici au decurs și decurg foarte multe procese”, a mai spus Grindeanu.
El a explicat și cum statul poate ajunge, în multe situații, să datoreze sume mari de bani firmelor contractante. „Aceste «claimuri» (revendicări pecuniare în justiție sau curți de arbitraj – n. red.) în justiție se ridică la 1 miliard de lei”, a spus Sorin Grindeanu.
„Când va veni legea de aprobare a ordonaței în Parlament – i-am rugat pe colegi s-o discute în procedură de urgență. A fost dorința mea de a schimba un pic regulile”, și-a explicat ministrul transporturilor inițiativa legislativă.
„Se făceau studii de fezabilitate pe câte 300 de kilometri. Așa se blochează lucrurile”, a mai spus Sorin Grindeanu. El a dat și un exemplu recent: „Pe Craiova-Lugoj studiul de fezabilitate dura vreo 3-4 ani. Am dus până la capăt această licitație. A fost contestată la CNSC, care a spus că trebuie reevaluare. Și atunci am decis să face lucrurile cum ar fi trebuit de la început”.
„Drumul expres se suprapunea până la Filiași, ceea ce ar fi însemnat dublă finanțare. Așa că am împărțit cei 300 de kilometri așa: Craiova – Filiași, Filiași – Drobeta Turnu-Severin, Drobeta Turnu-Severin – Domașnea, Domașnea – Caransebeș, Caransebeș – Lugoj. Am împărțit cei 300 de kilometri în cinci tronsoane, dintre care primul e în licitație”, a mai spus Sorin Grindeanu.
„Când nu vrei să faci un proiect ai această abordare”, spune ministrul transporturilor, explicând că lucrul pe proiecte foarte mari ține, de fapt, lucrările pe loc.
Sorin Grindeanu a vorbit și despre stadiul în care se află autostrada Pitești – Sibiu. „Dacă se păstrează acest ritm, poate fi dat în folosință chiar anul acesta pe lotul 1, sigur, termenul e la mjlocul anului viitor. La tronsoanele 4 și 5 s-au început lucrările” Dar, spune ministrul, sunt foarte multe pasaje și viaducte, iar realizarea acestora va luat destul de mult timp.
Grindeanu a vorbit și despre alte două autostrăzi peste munți, cele peste Carpații Orientali. „Cele mai importante sunt A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț și A13 Bacău – Brașov. E mai scurt acest traseu, dar de fiecare dată când vorbim de trasee întâmpinăm diverse piedici. De exemplu pentru că trecem prin rezervații. Și atunci apar foarte multe probleme de mediu. Unele sunt legitime, altele sunt exagerate”, mai spune ministrul.
„Alte probleme sunt legate de autorități locale, care vor mai la stânga, mai la dreapta, și te țin în loc cu proiectele și lucrările. Acest tip de probleme am vrut săă-l rezolvăm prin schimbările aduse de noua ordonanță de urgență”, a adăugat Grindeanu.
El a vorbit, la finalul emisiunii și despre situația politică, dar a refuzat să comenteze scandalul din PNL. „Nu putem intra în treburile interne ale PNL, rămâne să vedem dacă e mai bine fără Cîțu, pe mine mă interesează ca obiectivele PSD din programul de guvernare să fie îndeplinite”, a încheiat fostul premier.