V-ați întrebat vreodată de ce nu este deloc recomandat să aveți mașina echipată cu anvelopele de vară în timpul sezonului rece? Răspunsurile vin de la specialiști și sunt extrem de valoroase.
În primul rând, trebuie să spunem că în România legea ne obligă să ne schimbăm anvelopele de vară cu cele de iarnă în sezonul rece. Legislația este reglementată de Codul Rutier și de acte normative emise de autorități competente.
E important de spus că în Codul Rutier nu este specificată data la care trebuie să renunți la anvelopele de iarnă. Legea spune doar că utilizarea lor e obligatorie atât timp cât drumurile sunt acoperite de zăpadă, gheață sau polei. Așadar, dacă drumul este uscat, deși este iarnă, nu poți fi amendat.
Nu trebuie însă să ținem cont doar de șosea, ci și de temperatură. Anvelopele de iarnă ar trebui să fie pe mașină imediat după ce temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Dacă este mai frig, anvelopele de vară nu mai asigură un nivel de siguranță adecvat în cazul unei frânări de urgență.
Conform specialiștilor, odată că vremea rece, anvelopele de vară devin mai rigide. Asta reduce suprafața de contact și coeficientul de frecare. Vara, în condiții de trafic ideale, cu asfalt curat, o anvelopă de vară poate opri mașina de la 100 km/h în aproximativ 36 de metri.
În comparație, când este mai frig, sub 7 grade, distanța crește la peste 40 de metri. Diferența de patru metri poate reprezenta lățimea unei treceri de pietoni sau poate face diferența între a evita un obstacol sau a intra în coliziune cu acesta.
De asemenea, când facem anumite manevre, comportamentul mașinii se schimbă, tot din cauza scăderii aderenței. Anvelopele nepotrivite pot afecta modul în care sunt luate anumite curbe.
Nu în ultimul rând, pot apărea diferențe de aderență între puntea față și cea spate. Comportamentul rutier e afectat negativ. Asta pentru că pneurile de pe față se pot încălzi mai mult, iar cele de pe spate mai puțin.
Un alt aspect de luat în calcul, dacă circulăm iarna cu anvelope de vară, este uzura lor. Astfel, blocurile de cauciuc devin mai rigide, iar astfel pot apărea fisuri care pot duce la desprinderea bucăților din profil, notează ziare.com.
Dacă are dimensiuni mai mari, o fisură poate duce la desprinderea unei bucăți de 20 de grame, făcând anvelopa inutilizabilă din cauza dezechilibrării. E important de spus că schimbarea unui singur pneu nu este o opțiune. E important ca mașina să fie echipată 100% cu anvelope de iarnă în sezonul rece.