News

Decizie istorică în cazul marelui mister al Revoluției. Statul român, bun de plată pentru că a ”îngropat” dosarul prăbușirii avionului Tarom

Șapte persoane au murit într-o catastrofă aviatică petrecută în decembrie '89, a cărei cauze nu a fost identificată. De 35 de ani, urmașii victimelor luptă pentru adevăr.
25.06.2024 | 18:53
Decizie istorica in cazul marelui mister al Revolutiei Statul roman bun de plata pentru ca a ingropat dosarul prabusirii avionului Tarom
Aeronava Tarom AN-24 YR-BMJ s-a prăbușit în Dâmbovița, pe 28 decembrie 1989. În comuna Vișina a fost ridicat un monument în memoria victimelor, pe care scrie că avionul a fost doborât de o rachetă / Colaj foto: Fanatik / Surse foto: AirlineHobby.net, EvZ, Click
ADVERTISEMENT

Tribunalul București a condamnat statul român la plata unor despăgubiri civile către moștenitorii lui Petre Bănică, însoțitor de zbor al aeronavei Tarom AN-24 YR-BMJ, care s-a prăbușit în pădurea Mălinoasa, județul Dâmbovița, pe data de 28 decembrie 1989. Avionul transporta un singur pasager: jurnalistul Ian Henry Perry (24 de ani), fotoreporter al publicației britanice Sunday Times, care avea asupra lui câteva casete video filmate de el în timpul Revoluției. Cauzele prăbușirii aeronavei reprezintă una din marile enigme din lumea aviației, mai ales că prima expertiză realizată în 1990 a scos la iveală că aparatul de zbor a fost doborât de o rachetă.

Prima expertiză arată că avionul a fost doborât de o rachetă. A doua invocă doar cauze naturale

Timp de 35 de ani, autoritățile române au făcut tot ce le-a stat în putință să ”îngroape” această poveste. În 1990, la doar câteva luni după accidentul aviatic, compania Tarom a decis să caseze epava aeronavei, cu toate că aceasta reprezenta o probă esențială într-un dosar penal aflat în desfășurare. De asemenea, înregistratoarele de zbor și alte părți componente ale avionului au dispărut fără urmă.

ADVERTISEMENT

Paradoxal, dosarul a fost instrumentat timp de trei ani la Procuratura Locală Găești, după care, abia în 1993, a fost transferat la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția Parchetelor Militare. Acesta nu s-a mulțumit cu raportul primit și a realizat o supraexpertiză, care a stabilit că evenimentul aviatic nu a fost cauzat de un factor extern, ci s-a produs datorită givrajului, respectiv a factorilor naturali de mediu.

În 2006, procurorul militar șef din cadrul Secției Parchetelor Militare a infirmat soluția de neîncepere a urmăririi penale și a dispus conexarea la Dosarul Revoluției. Mulți ani, nu s-a mai știut nimic despre acest caz, până în 2019, când procurorii militari s-au răzgândit și au dispus disjungerea cauzei și constituirea unui dosar separat.

ADVERTISEMENT

Problema este că, în acel moment, nu mai existau alte probe cu excepția unor fotografii realizate la fața locului, insuficiente pentru realizarea unei noi expertize. În februarie 2023, Secția Parchetelor Militare a dispus clasarea cauzei sub aspectul săvârșirii infracțiunii contra umanității, din lipsă de probe. În iulie 2023, Curtea Militară de Apel a desființat soluția de clasare și a retrimis cauza la Parchet și a retrimis dosarul procurorilor, pentru continuarea anchetei.

Statul român, incapabil să rezolve misterul avionului prăbușit la Revoluție

Rudele victimelor nu s-au mulțumit cu acest răspuns și continuă să lupte, de aproape 35 de ani, pentru a afla adevărul. În aprilie 2024, ei au obținut și o primă victorie: Tribunalul București a decis că statul român trebuie să plătească daune morale văduvei și fiului victimei Petre Bănică, care în 1989 avea 35 de ani și și se afla la bordul aeronavei în calitate de însoțitor de zbor.

ADVERTISEMENT

Reclamanții au solicitat 200.000 de euro pentru ”suferințele cauzate de dezintenersul manifestat de Statul Român privind identificarea și tragerea la răspundere a asasinilor tatălui/soțului său, decedat în perioada evenimentelor din decembrie 1989”.

Instanța a constatat că statul român trebuie să răspundă pentru ”nerespectarea cadrului legal și internațional cu privire la durata rezonabilă a procesului penal”. Judecătorii au mai arătat că prejudiciul constă în suferința morală a reclamanților, în legătură cu lipsa obținerii unui răspuns a autorităților. De asemenea, magistrații au atras atenția asupra ”neglijenței în asigurarea mijloacelor legislative corespunzătoare pentru garantarea unui proces echitabil”.

ADVERTISEMENT

Totuși, suma cerută de familia victimei a fost considerată excesivă, și a dispus acordarea unor despăgubiri de 10.000 de euro pentru fiecare dintre reclamanți. Decizia nu este definitivă și a fost deja atacată atât de familia victimei, cât și de statul român, prin Ministerul Finanțelor Publice.

Zborul ar fi fost cerut chiar de Ion Iliescu

Pe 28 decembrie 1989, în contextul Revoluției române, aeronava civilă Tarom AN-24, cu numărul de înmatriculare YR-BMJ, a decolat de pe Aeroportul Internațional Otopeni, cu destinația Belgrad. Cursa era programată la ora 10:00, însă plecarea s-a făcut abia la ora 11:04, ca urmare a unei intervenții tehnice asupra unei defecțiuni descoperite înainte de decolare: o crăpătură în dreptul cadrului nr 15 al fuselajului.

Echipajul era format din 6 membri: Ioan Chifor (pilot-comandant), Valter Jurcovan (copilot), Mihai Moldoveanu (instructor de zbor), Elena Marghdan (însoțitoare de zbor), Petre Bănică (însoțitor de zbor) și Gelu Cristea (mecanic de zbor). Singurul pasager era jurnalistul britanic Ian Henry Perry. Casetele filmate în România și aflate în posesia acestuia nu au mai fost găsite la fața locului.

Potrivit unor surse, Ion Iliescu solicitase ca zborul charter către Belgrad să fie operat sub forma unui transport umanitar, pentru că guvernul fostei Iugoslavii se oferise să doneze sânge pentru răniții din Revoluție.

La 15 minute de la decolare, avionul a ajuns la 4.450 m și se afla deasupra comunei Vișina, când a fost raportată o avarie bruscă a ampenajului orizontal stâng, prin ruperea unei porțiuni a lonjeronului principal de rezistență care s-a deformat plastic. Drept consecință, avionul a intrat în picaj iremediabil, până la coliziunea cu solul. În urma catastrofei aviatice, toate cele 7 persoane aflate la bordul aeronavei și-au pierdut viața.

Cum s-au răzgândit procurorii în doar trei ani: de la rachete sol-aer, la ”psihoză teroristă”

Expertiza tehnică efectuată în anul 1990 a concluzionat că asupra aeronavei s-ar fi tras cu un proiectil declanșat de un tun antiaerian de calibru mare, amplasat la o distanță de 1.600 – 2.600 metri sau cu un tir cu rachetă mică trasă de pe un elicopter. Nu a fost exclusă nici varianta utilizării unei rachete sol-aer sau o explozie de obuz în zona avionului.

Supraexpertiza realizată în 1993 a exclus varianta unui atac asupra aeronavei, pe motiv că nu au fost găsite resturi ale avionului pe o suprafață mai mare, așa cum se întâmplă în cazul unei explozii în aer. De asemenea, s-a stabilit că în apropiere nu se aflau mijloace de apărare antiaeriene active, că unitățile militare apropiate nu au deschis foc asupra unor ținte aeriene și că proiectilele folosite de armata română conțin oțel, aluminiu și alamă, nu fier și zinc – substanțe care au fost identificate pe învelișul epavei.

Concluzia procurorilor a fost că ipoteza doborârii avionului Tarom prin tragere cu armament militar de la sol s-a instaurat ”pe fondul unei psihoze teroriste la nivelul întregii țări”.

ADVERTISEMENT
Soția lui Lionel Messi, criticată după imaginile apărute: „Scene grele când apare ghemuită...
Soția lui Lionel Messi, criticată după imaginile apărute: „Scene grele când apare ghemuită pentru străini pe internet”
Surse: Dani Mocanu a rămas fără permis după ce a fost prins „zburând”...
Surse: Dani Mocanu a rămas fără permis după ce a fost prins „zburând” pe A2. Ce viteză avea manelistul
Hăituită fără milă, Zoia Ceaușescu s-a ascuns în casa unui fotbalist imens al...
Hăituită fără milă, Zoia Ceaușescu s-a ascuns în casa unui fotbalist imens al României. Cum a ajuns fiica dictatorilor României exilată în locuința acestuia
Fenomenul bizar care a apărut în Galaţi din cauza caniculei. Localnicii au crezut...
Fenomenul bizar care a apărut în Galaţi din cauza caniculei. Localnicii au crezut că e vorba de un incendiu
Momentul în care milionarul de 33 de ani care construieşte un castel în...
Momentul în care milionarul de 33 de ani care construieşte un castel în România a fost umilit doar pentru că este român
Incredibil ce s-a aflat despre Toto Cutugno la opt luni de la moartea...
Incredibil ce s-a aflat despre Toto Cutugno la opt luni de la moartea sa. Fiul său a dezvăluit totul: ”Nu l-a văzut niciodată să...”
Românii care nu au cotizat 15 ani până la 1 septembrie 2024 NU...
Românii care nu au cotizat 15 ani până la 1 septembrie 2024 NU primesc pensie! Cine beneficiază de cei 2.000 de lei
Versurile care anunțau ce urmează să pățească Diana: ”Mori, draga mea, iubita mea...”
Versurile care anunțau ce urmează să pățească Diana: ”Mori, draga mea, iubita mea...”
Mari beneficii pentru acești români. Bani în plus pentru genul ăsta de muncă
Mari beneficii pentru acești români. Bani în plus pentru genul ăsta de muncă
💔💔💔Bomba MOMENTULUI! Betty Salam și-a părăsit soțul și a fugit cu un manelist...
💔💔💔Bomba MOMENTULUI! Betty Salam și-a părăsit soțul și a fugit cu un manelist celebru. S-a mutat deja cu acesta, iar fiul ei a rămas cu Cătălin Vișănescu
Tentativa de asasinare asupra lui Donald Trump marchează debutul unui nou capitol întunecat...
Tentativa de asasinare asupra lui Donald Trump marchează debutul unui nou capitol întunecat și periculos pentru politica americană | Analiză BBC
Irina Columbeanu, mesaj clar pentru tatăl ei. Ce i-a transmis lui Irinel în...
Irina Columbeanu, mesaj clar pentru tatăl ei. Ce i-a transmis lui Irinel în timpul vizitei din România: „Am vrut să-i spun în față”