Oamenii de știință au dezvoltat un dispozitiv revoluționar capabil să transforme căldura reziduală din gazele de eșapament ale vehiculelor în electricitate. Cum funcționează acesta.
Datele oficiale arată că motoarele cu combustie ale mașinilor, deși generează multă putere prin arderea combustibililor fosili, sunt ineficiente. Astfel, peste trei sferturi din energia consumată se pierde sub formă de căldură.
Constatând acest aspect, mai mulți specialiști s-au întrebat ce s-ar întâmpla dacă o parte din această energie termică irosită ar putea fi recuperată și reutilizată pentru a îmbunătăți eficiența vehiculelor.
Aceste întrebări au apărut de mai mult timp. Abia acum, o echipă de cercetători a dezvoltat un dispozitiv inovator. Acesta are rolul de a transforma căldura reziduală din gazele de eșapament ale vehiculelor în electricitate.
Acest dispozitiv are la bază tehnologia termoelectrică. Aceasta captează întreaga cantitate de căldură care provine de la gazele de eșapament și o transformă în energie electrică utilizabilă.
Principiul de funcționare se bazează pe efectul Seebeck. Prin acesta, diferența de temperatură dintre două materiale diferite generează un flux de electroni, producând electricitate.
Dispozitivul se montează direct pe țeava de eșapament a mașinilor sau a altor vehicule. Nu necesită modificări mari. Cercetătorii spun că, odată optimizată, tehnologia ar putea contribui la o reducere semnificativă a consumului de combustibil prin recuperarea unei părți din energia pierdută sub formă de căldură.
Acest prototip a raportat deja performanțe foarte bune. Deocamdată, în testelor efectuate în laborator, dispozitivul a reușit să genereze o putere de până la 40 de Wați. Este o energie capabilă să alimenteze un bec.
Aparent, puterea electrică poate părea mică, dar integrarea mai multor astfel de module ar putea produce suficientă energie pentru a susține sistemele auxiliare ale unui vehicul. Se reduce astfel sarcina asupra alternatorului și, poate cel mai important, scade consumul de combustibil.
Avantajele acestei tehnologii: