Progresul tehnologic își pune amprenta și asupra sustemului financiar din România, unde plățile cu cardul ar putea fi înlocuite în favoarea unor metode mai moderne.
Președintele Libra Internet Bank, Radu Grațian Ghețea, care este și președinte de onoare a Asociației Române a Băncilor (ARB), a vorbit, în cadrul podcasturilor care au fost organizate de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, de schimbările din domeniul financiar, schimbări care aduc cu sine și noi metode de efectuare a plăților. În cadrul podcasturilor, specialiștii au remarcat progresele înregistrare dar și un nou sistem de plăți, diferit de cel prin intermediul cardului bancar.
„Noi am fost printre ultimele țări din Europa care au introdus metodele moderne de plată, servicii și produse bancare noi. Dar, când le-am introdus, am beneficiat de ultima tehnologie disponibilă. De exemplu, Franța și Germania au introdus sistemele de plăți acum aproximativ 70 de ani.
În România l-am introdus acum 24 de ani, iar la acel moment aș putea spune că noi aveam cel mai bun sistem de plăți din lume, nu doar din Europa. Era cea mai securizată și întrunea cele mai multe standarde”, a declarat Radu Grațian Ghețea, potrivit România TV.
În cadrul discuțiilor despre viitorul în sistemul bancar a fost evidențiat și sistemul de plată via tehnologia bazată pe codul QR, care favorizează tranzacții mai depide, cu transferuri care se fac imediat, spre deosebire de cele pe card.
„Surpriza va apărea în perioada imediat următoare, când sistemul de plăți va integra QR code-ul. Acest sistem se va extinde tot mai mult în țara noastră. Față de card, avantajul este nu doar că plata se face instant de pe telefonul mobil, să zicem, ci că banii intră în câteva secunde în contul vânzătorului.
Procesarea plății cu cardul poate dura acum și câteva zile, mai ales dacă plata este făcută în zilele de weekend. Partea bună este că oamenii s-au obișnuit cu tehnologia, cu plățile prin telefonul mobil”, a explicat Radu Grațian Ghețea.
Într-o perioadă în care obiceiurile clienților se schimbă rapid, pandemia Covid-19 a schimbat modul în care se efectuează anumite tranzacții financiare și a adus în prim plan tehnologiile fără contact.
Printre acestea, plata prin QR Code, sau „quick response code”, se detașează ca o soluție eficientă, sigură și practică. Discrete, dar indispensabile, aceste pătrate pixelate alb-negru au apărut online, pe rafturile magazinelor și pe meniurile cafenelelor și restaurantelor. Pentru clienți, ele le permit să se deplaseze rapid și să plătească o achiziție în deplină încredere. Pentru întreprinderi, ele sunt instrumentul preferat pentru optimizarea proceselor de plată.
Codurile QR, care au apărut pentru prima dată în Japonia în anii 1990, sunt un sistem de coduri de bare. Dar în loc de un set de linii verticale, acestea sunt formate din module pătrate dispuse într-o grilă, care stochează informații.
Acestea pot fi utilizate pentru: citirea URL-urilor și, de exemplu, accesarea directă a descrierii unui produs sau a rețelelor sociale ale unei mărci, securizarea plăților fără contact, stocarea de text sau imagini.
Forma lor distinctivă permite scanarea rapidă, ceea ce le face ideale pentru recuperarea datelor cu ajutorul smartphone-urilor, tabletelor sau scanerelor specializate. Acestea pot fi considerate drept porți digitale, facilitând schimbul de informații și sporind implicarea utilizatorilor într-o lume din ce în ce mai interconectată.