News

Documentele necesare pentru o pensie mărită, la 1 septembrie 2024. Cum se obțin adeverințele și cine le eliberează

Guvernul pregătește o nouă recalculare a pensiilor, la data de 1 septembrie 2024. Teoretic, veniturile seniorilor ar trebui să crească.
07.04.2024 | 10:35
Documentele necesare pentru o pensie marita la 1 septembrie 2024 Cum se obtin adeverintele si cine le elibereaza
Pensiile ar putea crește începând de la data de 1 septembrie 2024 / Foto: Hepta (simbol)
ADVERTISEMENT

Noua lege a pensiilor și-a propus să elimine inechitățile din sistem. Astfel, la contribuție egală și muncă egală, se promit pensii egale.

Al 13-lea salariu va fi luat în calcul la recalcularea pensiilor

Guvernanții promit că nu vor exista pensii care să scadă, în schimb unele dintre ele vor crește. Asta pentru că de la această dată se vor lua în calcul sporurile cu caracter nepermanent, cum este al 13-lea salariu. Singura condiție e ca acestea să fi fost impozitate.

ADVERTISEMENT

”Există o noutate în noua lege a pensiilor, faptul că acele venituri brute care includ și sporurile cu caracter nepermanent, și aici mă refer la al 13-lea salariu, la acordul global, la diferite prime și sporuri pe care le-au primit sporadic în activitate și nu au avut acel caracter permanent, lună de lună”, a explicat Daniel Baciu, șeful Casei Naționale de Pensii Publice, la Antena 3.

Includerea sporurilor la calculul pensiilor se va face prin verificarea unor adeverințe care dovedesc faptul că acestea au fost plătite.

ADVERTISEMENT

În cele mai multe cazuri, adeverințele sunt atașate la dosarul de pensionare, a explicat Baciu. Pensionarii aflați în plată care nu au adeverințele la dosar, vor trebui să meargă la angajator să le obțină.

”Majoritatea cetățenilor, cred că în proporție covârșitoare de 99%, au depus documentele de acord global, doar dacă cineva știe că nu a depus la dosar documentul de acord global, a lucrat în acord global și are documentul, trebuie să meargă din proprie inițiativă să le depună”, a explicat Marius Budăi, potrivit aceleiași surse.

ADVERTISEMENT

Se caută soluții pentru cei care nu pot face rost de adeverințe

O situație ceva mai complicată o au pensionarii care nu mai pot face rost de adeverințe din cauza foștilor angajatori care fie și-au închis activitatea, fie și-au predat arhivele unor prestatori privați.

”Căutăm să găsim soluții, dar acestea nu țin mereu de noi. Atât timp cât acei angajatori care nu mai există au dat arhivele la prestatori privați… Căutăm soluții ca pensionarilor să le fie mai ușor.

ADVERTISEMENT

Pentru pensionarii care au fost în activitate înainte de anul 2001 nu este simplu să-și procure actele doveditoare ale tuturor veniturilor pentru care s-au plătit contribuții la stat”, a explicat și ministrul Muncii, Simona Bucura Oprescu.

ADVERTISEMENT