România este o țară bogată în resurse. Drept dovadă, stă foarte bine la anumite capitole de producție. Din păcate, nu știm cum să valorificăm acest avantaj și suntem codași la exportul unor anumite produse.
România excelează la capitolul producție de vin, arată datele. Deși nu duce lipsă, totuși, țara noastră a reușit să importe, numai anul trecut, de patru ori mai mult vin decât a exportat.
Cum explică specialiștii acest paradox? Ei bine, se pare că totul este cauzat de lipsa strategiei de promovare. În ciuda faptului că ne clasăm printre primii 20 de producători de vin la nivel mondial, ”șchiopătăm” la capitolul export.
Anul trecut, în România au intrat peste 120 de tone de vin, adică echivalentul a 270 de miloane de euro, potrivit digi24.ro. Principalele țări de la care România a importat vin sunt Italia, Franța și Ungaria.
Marele dezavantaj al României este faptul că vinul nostru nu este deloc cunoscut peste hotare. Din cauză că nu există o strategie de promovare bine pusă la punct, străinii nu ajuns să cunoască produsul românesc.
Anul trecut, potrivit datelor, România a reușit să exporte doar 5% din întreaga producție de vin. Procentul este infim, mai ales dacă îl transformăm în bani și îl comparăm cu valoarea importului.
România a trimis peste hotare 34.000 de tone de vin, ceea ce înseamnă 72.5 milioane de euro. La un calcul simplu, aflăm că valoarea importului a fost de aproape 4 ori mai mare.
Poate că situația ar deveni mai roz dacă România ar învăța de la vecinii ei, iar aici nu ne referim la țările mari. De exemplu, Moldova, o țară care este mult mai mică, a reușit să stea mai bine decât noi la capitolul exportului de vin.
Datele arată că Moldova a exportat de 4 ori mai mult vin decât România. Care a fost rețeta succesului?! Ei bine, de aproape 15 ani, Moldova are un plan clar de promovare al produselor, care dă rezultate.
Vinul produs la noi primește mereu aprecieri la târgurile internaționale. Din păcate, nu este suficient pentru ca străinii să afle de el și să își dorească să-l consume.