Elon Musk a donat până acum aproape 119 milioane de dolari unui comitet de acțiune politică (PAC) pe care l-a înființat pentru a-l susține pe Trump, conform documentelor depuse la Comisia Electorală Federală.
Elon Musk a apărut alături de Donald Trump la mitinguri și a găzduit un interviu elogios cu acesta pe X, platforma sa social media (fosta Twitter).
La începutul zilei de miercuri, investitorii pariau deja că victoria lui Trump va fi o victorie și pentru principalul holding public al lui Musk, Tesla (TSLA), trimițând acțiunile producătorului său de vehicule electrice în creștere cu 12% în tranzacțiile premergătoare pieței.
Astfel, valoarea acțiunilor Tesla pe care Musk le deține direct a crescut cu peste 12 miliarde de dolari, ceea ce reprezintă o rentabilitate de peste 10.000% pentru cele 119 milioane de dolari pe care le-a donat lui Trump, scrie CNN. Dar există riscuri pentru Tesla, chiar și în urma victoriei lui Trump.
O mare parte din impresionanta avere netă a lui Musk se datorează sprijinului guvernamental pe care companiile sale, precum Tesla și SpaceX, l-au primit de-a lungul anilor. Chiar dacă vicepreședintele Kamala Harris ar fi câștigat, o mare parte din acești bani ar fi continuat să curgă.
Dar chiar dacă o parte din sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice este acum redus sau întrerupt, așa cum este probabil odată cu victoria lui Trump, averea lui Musk va rămâne intactă. De fapt, Tesla ar putea beneficia dacă sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice ar înceta.
Elon Musk a postat numeroase tweet-uri pe platforma sa de social media X marți târziu și miercuri devreme, sărbătorind victoria lui Trump. „Poporul american i-a dat lui Donald Trump un mandat clar pentru schimbare în seara asta”, a scris el într-unul dintre ele.
Trump a fost deschis ostil vehiculelor electrice, afirmând că acestea sunt prea scumpe, au o autonomie limitată și vor distruge locurile de muncă și industria auto americană.
Dar ceea ce ar putea părea cea mai mare lovitură pentru Tesla din partea unei alte președinții Trump – o reducere, dacă nu chiar sfârșitul sprijinului federal pentru vehiculele electrice – ar putea să nu fie chiar atât de rău pentru Tesla și Musk. Dar alte politici care sunt în centrul planurilor lui Trump ar putea cauza probleme majore.
Sub conducerea lui Biden, guvernul a acordat un sprijin semnificativ pentru construirea și achiziționarea de vehicule electrice, inclusiv împrumuturi de miliarde de dolari pentru a încuraja producătorii de automobile să investească în fabrici care să construiască vehicule electrice și baterii în Statele Unite, sprijin pentru stațiile de încărcare și un credit fiscal de 7.500 de dolari pentru mulți cumpărători de mașini electrice.
Mulți experți din industrie cred că Trump va pune capăt acestor programe. Trump ar putea ordona Departamentului Trezoreriei să schimbe regulile care determină când cumpărătorii de mașini se califică pentru credit, limitând foarte mult disponibilitatea creditului fiscal.
Sau, dacă Trump are un Congres controlat de republicani, ar putea obține adoptarea unei legi care să elimine creditul complet.
Însă Musk a declarat că nu este îngrijorat de sfârșitul creditului fiscal, deoarece Tesla îl consideră un avantaj pentru eforturile producătorilor auto tradiționali de a intra pe piața vehiculelor electrice și de a oferi mai multă concurență „Eliminați subvențiile. Veți ajuta doar Tesla”, a postat Musk pe X în iulie.
Datorită concurenței sporite, vânzările globale ale Tesla au scăzut cu 2% în primele nouă luni ale acestui an comparativ cu anul trecut. Vânzările și profitul au reușit să se îmbunătățească în trimestrul al treilea, însă a fost pentru prima dată când compania a înregistrat o astfel de scădere în istoria sa.
Trump ar putea fi mai dispus să dea undă verde speranței lui Musk pentru vehiculele care se conduc singure, împreună cu o flotă de așa-numite „robotaxi” pentru a oferi plimbări fără niciun fel de șofer la bord.
Până în prezent, funcțiile de asistare a șoferului existente ale companiei, cunoscute sub numele de Autopilot și Full Self-Driving sau FSD, se confruntă cu investigații din partea autorităților federale de reglementare a siguranței după o serie de accidente în care a fost implicată tehnologia.
Aceste investigații ar putea încetini aprobarea ca mașinile Tesla cu conducere autonomă adevărată să fie permise pe șosele, în ciuda afirmației lui Musk, contestată pe scară largă, că Tesla care utilizează FSD sunt deja mai sigure decât cele conduse de oameni.
Nu tot sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice este posibil să dispară în următoarea administrație a lui Trump.
Pe lângă creditul fiscal pentru cumpărători, o mare parte din banii contribuabililor cheltuiți pentru a sprijini adoptarea vehiculelor electrice se prezintă sub forma unor împrumuturi guvernamentale acordate producătorilor de automobile și furnizorilor acestora pentru a construi fabrici în statele „roșii” din sud. â
Este puțin probabil ca Trump să dorească să reducă acest sprijin și promisiunea de locuri de muncă în aceste state, chiar dacă acestea vor reprezenta în cele din urmă o concurență pentru Musk și Tesla.
Producătorii auto tradiționali spun că vor merge mai departe cu planurile lor de a construi și vinde mai multe vehicule electrice în viitor. Aceștia spun că vehiculele electrice reprezintă viitorul industriei, chiar dacă rata de adopție a încetinit recent.
Producătorii de automobile fac presiuni pentru a vinde mai multe EV-uri, astfel încât companiile să poată respecta reglementările de mediu din ce în ce mai stricte din Statele Unite, Europa și Asia.
Chiar dacă Trump convinge EPA să schimbe normele privind emisiile aici, producătorii de automobile vor păstra un stimulent pentru a continua să producă EV-uri pentru a respecta reglementările din alte părți, sau normele de mediu mai stricte din multe state americane, inclusiv California, care are propriile sale norme mai stricte privind emisiile, urmate de multe alte state.
Experții din industrie spun că nu se așteaptă ca creșterea vânzărilor de EV-uri să se oprească, chiar dacă Trump schimbă regulile privind emisiile, parțial datorită cererii în creștere din partea consumatorilor.
Cea mai mare problemă pentru Tesla, odată cu victoria lui Trump, este că ar putea exista un nou război comercial cu China, având în vedere importanța fabricii sale din Shanghai pentru vânzările și profiturile sale globale.
Odată cu victoria lui Trump, el va fi mult mai dur cu China, iar atunci aspectele negative ar putea depăși aspectele pozitive pentru Tesla. „Peste 40% din livrări provin de pe piața din China. Tesla ar fi prinsă în tirul încrucișat”, a declarat Daniel Ives, analist de tehnologie la Wedbush Securities.
Și ar putea fi, de asemenea, o problemă pentru Tesla dacă Trump îl numește pe Musk să conducă eforturile administrației sale de a reduce ceea ce ei numesc risipa guvernamentală, așa cum cei doi au menționat în campania electorală.
Indiferent de rezultatul acestor eforturi și dacă Musk are sau nu un rol guvernamental formal sau informal în noua administrație a lui Trump, ultimul lucru pe care investitorii Tesla l-ar dori este ca Musk să fie distras și mai mult de la conducerea Tesla.
Cealaltă afacere importantă a lui Musk, SpaceX, probabil că nu ar fi avut relații semnificativ diferite cu guvernul federal, indiferent cine ar fi fost ales. Principalul său concurent, Boeing, are probleme grave cu navele spațiale pe care NASA le-a contractat pentru a transporta astronauții la și de la Stația Spațială Internațională.
Iar proprietatea lui Musk asupra X a fost criticată pe scară largă, în special de democrați, pentru răspândirea de informații false.
Dar X nu a fost închisă sau împiedicată de acțiuni guvernamentale nici sub Biden, iar noua administrație Trump probabil că nu va lua nicio măsură împotriva sa. Având în vedere pierderile financiare înregistrate de la achiziționarea companiei, aceasta reprezintă în prezent o parte relativ mică din valoarea netă totală a lui Musk.