Inclusiv Comisia Europeană reacționează în acest scandal. Cert e că un dragor ucrainean a fost surprins de reporterii Observator, dovadă că țara vecină nu are nicio problemă în a continua aceste lucrări de dragare, în ciuda protestelor oficiale.
Imaginile au fost surprinse din punctul de care nu se mai poate trece fără acordul Ucrainei. ”Suntem la intersecţia canalului Bâstroe cu braţul Chilia. Pe partea noastră, sonarul arată o adâncime de 6,9 metri… 7, 7,4 adâncime. Maximum 8 metri pe porţiunea asta”, a transmis jurnalistul aflat la fața locului.
Ministerul Infrastructurii din Ucraina a transmis pe Twitter că a lărgit canalul până la 6.5 metri, cu toate că în trecut anunța că lucrările sunt doar de regularizare a malurilor. Problema e reală pentru ecosistem și Delta Dunării, care ar putea fi distrus parțial în urma acestor lucrări.
“Una dintre cele mai afectate zone ar putea fi Pădurea Letea. O zonă de patrimoniu unde arborii depind de un anumit nivel al pânzei freatice. O adâncire a canalului poate scădea nivelul apei aici, moment în care peste 500 de specii rare de plante, arbori, animale vor fi în pericol“, menționează sursa citată.
La București ambasadorul Ucrainei a fost chemat să dea explicații de urgență, însă Ihor Prokopchuk a dat asigurări că Ucraina nu vrea să adâncească canalul Bâstroe. “Ambasadorul Ucrainei a arătat că partea ucraineană nu desfășoară activități de dragare care au ca scop adâncirea căii de navigație, ci doar activități de natură operațională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail“, este precizat într-un comunicat MAE.
Între timp, dragorul ucrainean Ingulsky a fost filmat pe Brațul Chilia, la intersecția cu canalul Solomonov. Practic, dragorul a fost filmat în momentul în care deversa ce a dragat pe brațul Chilia. Românii au cerut pe cale oficială părții ucrainene să permită accesul vaselor românești în zonă, pentru a constata adevărul, însă le-a fost refuzat. CLICK AICI PENTRU VIDEO
“Eu sunt convins că vom găsi dialog. Haideţi să vedem ce se va întâmpla, eu cred că e o chestiune de zile până când vom primi acest accept”, transmitea ministrul transporturilor Sorin Grindeanu, unul dintre politicienii români care au criticat cel mai dur aceste lucrări de pe Bâstroe.
“Sunt peste 400 de specii de păsări în Delta Dunării. Multe dintre ele, în special cele mari, ca pelicanul sau stârcii, au cuiburile lângă maluri. Deversarea dragoarelor din mijlocul canalului către mal le distruge casele, deci și mediul în care trăiesc și se dezvoltă”, avertizează specialiștii.
Potrivit sursei citate ecosistemul Deltei Dunării a fost deja afectat, pentru că pe Chilia curge mai multă apă de când au început lucrările ucrainenilor. Brațul Chilia rămâne traseul principal de migrație al sturionului, din mare către Dunăre, deci un alt motiv de îngrijorare.