News

Decizii pentru salvarea planetei. Combustibilii fosili ar putea deveni istorie. 24 de țări vor vinde doar mașini cu emisii zero

O nouă versiune a proiectului de acord COP26 a fost publicată vineri și păstrează referirile la eliminarea combustibililor fosili, în ciuda unei campanii acerbe împotriva acestora.
12.11.2021 | 14:32
Decizii pentru salvarea planetei Combustibilii fosili ar putea deveni istorie 24 de tari vor vinde doar masini cu emisii zero
ADVERTISEMENT

Proiectul vine în ultima zi a conferinței care a durat aproape două săptămâni, dar nu este definitiv, va fi nevoie ca toate cele 197 de părți prezente să fie de acord cu el.

Printr-un alt acord, dedicat eliminării vehiculelor alimentate cu combustibili fosili, 24 de țări și un grup de producători de automobile de top s-au angajat să pună capăt erei acestor vehicule până în 2040 „sau mai devreme”.

ADVERTISEMENT

Decizii pentru salvarea planetei. Noul proiect al acordului COP26 include o referire fără precedent la combustibilii fosili

Producători importanți de cărbune, petrol și gaze au dorit eliminarea părții referitoare la reducerea utilizării combustibililor fosili.

Deși păstrează o referință la combustibilii fosili, limbajul a fost ușor îmblânzit față de versiunea anterioară. Proiectul actual solicită accelerarea „eliminării treptate a energiei pe bază de cărbune și a subvențiilor ineficiente pentru combustibilii fosili”, în timp ce proiectul anterior nu includea cuvântul „ineficient”.

ADVERTISEMENT

Totuși, dacă este menținut, chiar și în forma sa actuală, ar fi primul acord agreat la o conferință de acest tip care face vreo mențiune despre rolul combustibililor fosili, cel mai mare contributor la criza climatică provocată de om.

Două surse familiare cu discuțiile au declarat pentru CNN că Arabia Saudită, China, Rusia și Australia încearcă să elimine articolul despre combustibilii fosili.

ADVERTISEMENT

Proiectul de acord publicat de președinția COP26 vineri păstrează, de asemenea, limbajul care spune că lumea ar trebui să urmărească să limiteze încălzirea globală la 1,5 grade Celsius peste nivelurile preindustriale.

Documentul „recunoaște că impactul schimbărilor climatice va fi mult mai mic la o creștere a temperaturii de 1,5°C față de 2°C și se hotărăște să continue eforturile de limitare a creșterii temperaturii la 1,5°C”.

ADVERTISEMENT

Pentru a face acest lucru, sunt necesare „reduceri rapide, profunde și susținute ale emisiilor globale de gaze cu efect de seră”, se arată în document.

Acest limbaj este în conformitate cu cele mai recente studii, care arată că lumea trebuie să limiteze încălzirea globală la 1,5 grade Celsius peste nivelurile preindustriale pentru a evita agravarea crizei climatice și apropierea unui scenariu catastrofal.

O analiză cheie publicată marți a arătat că lumea este pe calea către o încălzire de 2,4 grade Celsius. Aceasta ar însemna că riscurile de secete extreme, incendii de vegetație, inundații, creșterea catastrofală a nivelului mării și penuria de alimente ar crește dramatic, spun oamenii de știință.

SUA, China și Germania nu își asumă angajamentul de a pune capăt vânzării de vehicule pe combustibili fosili până în 2040

Summitul pentru climă este caracterizat și prin semnarea unor acorduri de referință pe probleme punctuale, cum este cel legat de reducerea defrișărilor.

Un alt acord de acest gen este cel prin care 24 de țări și un grup de producători de automobile de top s-au angajat să pună capăt erei vehiculelor alimentate cu combustibili fosili până în 2040 „sau mai devreme”.

Acordul de a vinde numai vehicule cu emisii zero începând de acum include Canada, Noua Zeelandă, Țările de Jos, Irlanda și Marea Britanie, care au convenit deja să elimine treptat vânzările de mașini noi pe benzină și diesel până în 2030.

Ford, Mercedes, Volvo și Mercedes-Benz se numără printre producătorii de automobile care au semnat acordul, angajându-se că vor atinge obiectivul până în 2035 pe „piețe de vârf”, la fel ca numeroase orașe și guverne regionale, inclusiv New York, Londra, Barcelona și capitala Australiei.

Un alt grup de țări, inclusiv India și Kenya, au convenit să „lucreze intens pentru proliferarea accelerată” a vehiculelor cu emisii zero, în timp ce un grup de finanțatori și proprietari de flote au promis, de asemenea, să elimine treptat mașinile alimentate cu combustibili fosili.

Însă acordul se remarcă și prin absențe, SUA, China și Germania, giganții industriei auto globale, toți refuzând să semneze. De asemenea, Volkswagen și Toyota nu și-au pus numele pe acord, împreună cu BMW.

Cu toate acestea, guvernul britanic a salutat acordul drept un „acord global de referință” și a subliniat că, în combinație cu angajamentele existente de a elimina treptat mașinile poluante, în special de către Uniunea Europeană, acesta va acoperi aproape o treime din vânzările globale de mașini.

Transporturile reprezintă o cincime din emisiile globale de gaze cu efect de seră, iar Agenția Internațională pentru Energie a declarat că vânzarea de mașini alimentate cu combustibili fosili va trebui să înceteze până în 2035 dacă lumea vrea să evite depășirea pragurilor periculoase de încălzire globală.

Activiștii de la Cop26 au cerut guvernelor să se îndepărteze de toate tipurile de mașini și, în schimb, să transforme orașele și orășelele pentru a deveni mai prietenoase cu mersul pe jos, cu bicicleta și transportul public.

ADVERTISEMENT