Sport

#DriveYourCourage, un haștag devenit crez în viață pentru Cristiana Oprea

Pentru Cristiana Oprea și proiectul său de antreprenoriat sportiv în raliuri înseamnă, în 2022, cel mai complex sezon din carieră și o premieră pentru motorsportul nostru.
11.05.2022 | 18:21
DriveYourCourage un hastag devenit crez in viata pentru Cristiana Oprea
Cristiana Oprea este prima femeie pilot din România care a concurat în Campionatul Mondial de Raliuri. Foto: colecție personală
ADVERTISEMENT

Cristiana Oprea spune că este îndrăgostită iremediabil de senzația de libertate și putere de la volanul mașinii de curse. I-ați aflat deja povestea, în FANATIK, iar ea merge mai departe. În 2022, #DriveYourCourage înseamnă deja faptul că este prima femeie pilot din România care a concurat vreodată în Campionatul Mondial de Raliuri. Și este doar începutul.

”#DriveYourCourage este despre a-ți conduce curajul spre obiective din ce în ce mai înalte”, spune Cristiana

Motto-ul ei este că ”toți cei care își urmează visul dau dovadă de curaj”. Iar acesta a și determinat-o pe Cristiana Oprea să-și promoveze activitatea folosind pe platformele din social media, hashtag-ul #DriveYourCourage.

ADVERTISEMENT

Și nu este vorba doar despre a lupta cu șabloanele, cu ideea că sportul cu motor este un sport al bărbaților. Care a și determinat-o să pună bazele platformei Femei în Motorsport.

Cristiana Oprea

”Eu am trăit pe propria piele ce înseamnă să te lupți cu aceste șabloane. Știu cât de greu este să le arăți oamenilor că nu e nimic anormal pentru o femeie să fie pilot de raliu.

ADVERTISEMENT

Și să progreseze de la an la an, nu să rămână doar un “token” simpatic într-un sport al bărbaților”, spune Cristiana.

Și continuă: ” Cea mai mare rezistență am întâlnit-o chiar în comunitatea de motorsport. Este ceea ce mă face să îmi doresc și să muncesc pentru a putea concura în competiții europene, unde prezențele feminine sunt deja o normalitate în motorsport.

ADVERTISEMENT

Pe de altă parte, prin tot ce fac încerc să încurajez cât mai multe fete să se implice în motorsportul românesc. Pentru a depăși stadiul de “excepție” în peisajul autohton”.

Un demers la fel de important este cel al valorizării antreprenoriatului sportiv. Iar ideea de a-l scoate în evidență în extrem de costisitorul domeniu al sporturilor cu motor este o altă dovadă de curaj.

ADVERTISEMENT

”Nu am vreo echipă sau un impresar, mă ocup singură de tot. Fie că înseamnă discuțiile cu partenerii mei, redactarea și trimiterea comunicatelor de presă.

Ori strategia pe social media și interacțiunea cu comunitatea mea online. Chiar și blogul mi l-am făcut singură”.

Premieră după premieră. A devenit prima româncă pilot în Campionatul Mondial de Raliuri

Participarea la cel mai înalt nivel competițional este obiectivul care alimentează munca și sacrificiile sportivilor de performanță.

În lumea raliurilor, acel nivel este WRC – Campionatul Mondial de Raliuri, un vis împărtășit de majoritatea piloților și copiloților, dar deseori greu de atins din cauza bugetelor prohibitive.

Cristiana Oprea nu a scăpat din vedere faptul că anul 2022 marchează ediția aniversară de 50 de ani a Campionatului Mondial de Raliuri FIA WRC.

Aproximativ 100 de femei pilot au luat startul la etapele de WRC din 1973 până în prezent, cea mai cunoscută fiind Michèle Mouton, cu 50 de starturi și 4 victorii în mondial. De-a lungul timpului, mai multe echipaje românești au luat startul în Campionatul Mondial de Raliuri, însă singura româncă care a concurat a fost Mihaela Beldie Dobranici, în calitate de copilot al pilotului Claudiu David, în 2007.

Și, profitând de anularea unei runde din Trofeul Balcanic FIA ERT, n-a stat pe gânduri. S-a înscris, alături de Andrei Mitrașcă, pilot de viteză în coastă și copilot cu experiență, la etapa de WRC din Croația. Devenind prima femeie pilot din România care a concurat în Mondial.

Cristiana Oprea WRC

”Cea mai valoroasă experiență a carierei”

Din punct de vedere al rezultatului sportiv, experiența din Croația nu a fost o reușită. A fost ultima. O poziție care a adus și o mulțime de comentarii dure în comunitatea fanilor de motorsport.

Cristiana Oprea spune că este cea mai valoroasă experiență a carierei. Și că a învățat deja că trebuie să-și asume riscuri, să pășească pe drumuri nebătătorite. Iar faptul că realizează acești pași este mai important decât validarea fanilor.

”Am mai spus-o, pe blog, sau în interviuri. Trăim într-o societate care nu știe să prețuiască procesul. Însă pe mine sportul m-a învățat că procesul de învățare trebuie îmbrățișat. Și că cele mai amare înfrângeri sunt uneori singura cale prin care poți progresa.

Primul meu raliu mi-a adus una dintre cele mai valoroase lecții. Mi-am redefinit succesul în momentul în care am terminat pe ultimul loc Raliul Brașovului în 2016.

M-am bucurat atunci că în condiții dificile de ploaie, lapoviță și polei nu am abandonat la raliul meu de debut”, spune Cristiana.

Contactul cu WRC a fost la fel de dur. ”A fost, și au spus-o inclusiv piloții cu state vechi în competiții, una dintre cele mai dure etape de Mondial din ultima vreme. Dar nu acest lucru contează.

Desigur, eram conștientă de nivelul meu, și, chiar în condiții optime, rezultatul nu era unul mulțumitor pentru observatorii externi.

Mie însă mi-a oferit repere care, sunt sigură, mă vor ajuta în viitor. Care este diferența de ritm, ca ecart pe kilometru, față de piloții care concurează în competițiile majore. Și elementele perfectibile pe care le pot viza.

Și, cu muncă și determinare, să pot progresa. În primul rând în raport cu nivelul meu actual, nu neapărat raportat la competitori”.

”Eu cred că am făcut bine că am mers cu Cristiana în Croația”

Lucru pe care, de altfel, îl scotea în evidență și cel care i-a stat în dreapta. Andrei Mitrașcă. Cel care, într-o postare pe rețelele sociale, vorbind despre experiența din Croația, alături de Cristiana Oprea, spunea, încă din preambul: ”Într-un campionat mondial ești mâncat de viu. Cine nu are în spate ani de muncă, talent și puțin noroc, se întoarce cam șifonat.

Știam că voi fi “degustat” încă de la primul mic dejun, însă mi-am acceptat de la bun început soarta. Asta ca viteză pe probe.

În multe alte privințe, am fost mai buni decât mulți concurenti. Mai ales ca rigurozitatea cu care am respectat toate cerințele”.

Pentru a continua: ”Evident că nu îmi place să fiu ultimul, și la distanta de penultimul, nici măcar atunci când am cea mai slabă masina.

Dar “rușinea” de a fi ultimul o poți folosi ca pe o butelie de energie pentru viitor, să te asiguri că locul acela nu va mai fi al tău, niciodată.

Am știut care e ritmul Cristianei, care sunt opțiunile ei. Chiar dacă nu mă regăsesc în multe din alegerile ei, mă regăsesc în dorința de a fi relevant, de a construi mesaje și povești care să inspire…

Eu cred că am facut bine că am mers cu ea în Croația. Voi ce credeți?”

10 raliuri, în 8 țări europene

Pentru Cristiana Oprea, întrecerea din Croația a reprezentat doar prima bornă din 2022. Programul său, care presupune cel mai complex sezon al carierei de până acum, merge mai departe.

Cu două mașini de raliu complet diferite, Peugeot 208 R2 și Opel Corsa-e, Cristiana va puncta în 2022 în două campionate: Trofeul Balcanic FIA ERT și competiția 100% electrică Cupa Opel.

După două locuri 5 obținute la clasă în Trofeul Balcanic 2021 (Rally Sliven, Bulgaria și Raliul Moldovei), ea este pregătită să crească ritmul la bordul mașinii sale de raliu, un Peugeot 208 R2 pregătit de echipa clujeană H Motorsport, în cadrul primului său sezon complet într-un campionat FIA.

Campionatul FIA ERT Balkan Rally Trophy programează patru etape și va începe în august pe macadamul de la Raliul Moldovei, urmând alte trei raliuri pe asfalt în Bulgaria, Serbia și România (Cluj). Cristiana îl va avea în dreapta pe același Andrei Mitrașcă, pilot de viteză în coastă și copilot cu experiență.

Motorsport electric, focus pe sustenabilitate și inovație

În paralel, Vitesco Technologies s-au alăturat demersului Cristianei și împreună au acceptat o nouă provocare: participarea în Cupa Opel, o competiție monomarcă dedicată modelelor electrice Corsa-e de raliu.

Cristiana Oprea circuit

“Chiar dacă are 1500 kg, tracțiune față și doar 140 CP, șasiul este cel folosit și pe modelele Rally4, astfel că ținuta de drum este foarte bună.

Corsa-e reacționează precis pe viraje, iar motorul electric oferă toată puterea instantaneu”, spune Cristiana.

În acest campionat, Cristiana va fi secondată de copilotul Alexia Parteni, tânăra debutantă descoperită de ProFM. Cea care, la doar 17 ani, a demonstrat că este suficient de pasionată și conștiincioasă pentru a face performanță în raliuri.

Cupa Opel cuprinde 7 etape în Germania, Olanda, Austria și Franța și se desfășoară exclusiv pe asfalt. Raliurile au un program compact de 3 zile și itinerarii mai scurte, de 70-90 de kilometri.

Cristiana Oprea Germania

Fetele au și disputat, în weekendul trecut, primul raliu, ADAC Rally Sulingen. Au terminat pe 6 o competiție la care au luat startul 11 echipaje din Germania, Austria, Suedia, Finlanda și Olanda.

”A fost primul contact și am aflat care este ecartul, pe kilometru, față de cei din vârf. Țelul nostru este să terminăm fiecare etapă și, la final, această diferență să fie cât mai mică.

Luptăm în primul rând cu limitele noastre. În plus, cred că e esențial să folosim sportul ca un catalizator pentru schimbare, misiunea mea fiind să promovez în continuare egalitatea de gen prin proiectul Femei în Motorsport, dar și sustenabilitatea prin explorarea noilor tehnologii”, spune Cristiana.

ADVERTISEMENT