Datorită reliefului său diversificat, România are multe șosele care îi impresionează pe turiști. Undeva în centrul țării găsim drumul care continuă să-i uimească pe mulți șoferi ajunși pe plaiurile mioritice.
Din cărțile de geografie am învățat că peste 55% din țara noastră este acoperită de zone muntoase, de podiș și de deal. Astfel, nu este deloc surprinzător că România are multiple porțiuni de drum faimoase, cu peisaje spectaculoase. Aceste șosele combină viraje interesante, în coborâre și urcare.
Mereu se fac topuri la nivel intern și internațional cu ”Cele mai frumoase și spectaculoase șosele”. De fiecare dată, un drum care străbate Meridionalii este în top. Vorbim, așa cum probabil mulți ați dedus deja, de impresionanta șosea Transfăgărășan.
Tehnic vorbind, Transfăgărășanul – DN7C – este un drum România care pleacă din localitatea Bascov, județul Argeș de lângă orașul Pitești și se termină la intersecția cu drumul DN1 între Sibiu și Brașov, în apropierea comunei Cârțișoara.
Șoseaua are o lungime de peste 150 km, traversând de la nord la sud Munții Făgăraș. Porțiunea de la barajul Vidraru până la Cârțișoara este printre cele mai atractive pentru turiști. Aceasta ”taie” un teren montan la altitudini mari. A fost construită în perioada 1970–1974, pe o lungime de aproximativ 91 km.
Din păcate, acest drum nu poate fi vizitat tot anul. Dacă ne uită, la zona montană înaltă a DN7C, aceasta este deschisă circulației, în general, de la 30 iunie până în 1 noiembrie. Cauza e simplă: drumul este înzăpezit pe timp de iarnă, iar deszăpezirea necesită timp. Sunt ani în care la această situație se adaugă riscul căderilor de pietre și al avalanșelor.
Vedete internaționale care au ajuns în România au rămas uimite după ce au ajuns și condus pe Transfăgărășan. Cu doar câțiva ani în urmă, și cei de la Top Gear au ajuns pe Transfăgărășan.
Inițial, aceștia au văzut doar virtual mai multe fotografii și videoclipuri pe internet cu renumitul drum. Ulterior, dintre vloggerii de de la Top Gear a rămas impresionați de șosea. Jeremy Clarkson a spus anterior despre Transfăgărășan că este ”cel mai bun drum din lume”, după ce a condus aici pentru o ediție specială a emisiunii Top Gear.
”Construit în anii ’70, acesta este Transfăgărășanul. 6.000 de tone de dinamita au fost folosite pentru realizarea acestuia și 40 de vieți au fost pierdute. Dar de deasupra arată ca și cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a perfecțiunii automobilistice.
Acesta este cel mai bun drum din lume! România îți mulțumim că ai acest drum. Putem sa rămânem aici pentru totdeauna?”, spunea, în 2009, Jeremy Clarkson, în timp ce conducea un Aston Martin pe șoseaua din Munții Făgăraș.
Într-un articol scris recent de publicația britanică Express, jurnalistul Paul White avertizează în legătură cu șoseaua din România: ”Acest drum nu este pentru cei slabi de inimă și este o călătorie înfricoșătoare pe alocuri”.
De altfel, este cunoscut faptul că, dincolo de frumusețea sa, șoseaua din inima României este considerată de specialiști ca fiind și una dintre cele mai periculoase din Europa. De-a lungul timpului, aici au avut loc foarte evenimente rutiere cu urmări nedorite.
”Există porțiuni mari de drum fără bariere, cu pante abrupte de peste 300 de metri”, notează același White. Apoi amintește de o tragedie recentă. ”Din păcate, am auzit la știri că un cuplu a murit pe Transfăgărășan a doua zi după ce mi-am terminat călătoria. Nu am citit întreaga poveste, dar știu că defecțiunile la frâne sunt o cauză frecventă a deceselor pe Transfăgărășan”, a adăugat el.
Pentru a evita unele evenimente neplăcute în trafic, șoferilor li se recomandă să respecte o serie de reguli, când circulă pe Transfăgărășan. Mereu, șoseaua din zona montană poate provoca multe surprize neplăcute șoferilor, în ciuda spectaculozității sale ca priveliște.
Poliția Română are o serie de recomandări pentru cei care ajung cu mașina în zonă. Trei sunt regulile de aur în cazul traversării Transfăgărăşanului: