Drumul din România care încă nu a fost terminat, după 20 de ani de la primele săpături. Din cei 415 kilometri planificați, care ar trebui să lege două puncte importante ale țării, sunt gata doar 125.
România pare blocată în timp când vine vorba de autostrăzi. După 34 de ani de la Revoluție, țara noastră nu a reușit să construiască nici măcar 1.000 de kilometri de șosele de mare viteză. Rămânem singura țară din UE a cărei capitală nu este legată prin autostradă de nicio țară vecină.
Autostrada Transilvania, care ar fi trebuit să fie coloana vertebrală a infrastructurii din Ardeal, este unul dintre cele mai clare exemple ale acestui eșec.
Începută în 2004, această șosea de 415 kilometri ar fi trebuit să lege Brașovul de vama Borș, dar are astăzi doar 125 de kilometri funcționali, între Nădășelu și Târgu Mureș, relatează observatornews.ro.
Drumul București-Cluj ar fi trebuit să dureze doar 5 ore pe această autostradă. În schimb, șoferii sunt nevoiți să aleagă rute ocolitoare, prin A1, Vâlcea și Valea Oltului până la Sibiu. De fapt, ajungi mai repede din Cluj-Napoca la Budapesta decât la București.
Lucrările pe primele loturi ale Autostrăzii Transilvania, inaugurate în 2009 și 2010, nu sunt finalizate nici astăzi. Mai mult, întârzierile sunt amplificate de lucrări care par prost planificate.
“Întreaga lună iulie traficul a fost închis aici total pentru defrișările de pe versanți pe unde va trece viitoarea autostradă și vreau să vă întreb pe voi. Nu se puteau face aceste lucrări atunci?”, spune Alex Prunean, corespondent Observator.
Când te uiți pe harta autostrăzilor din Uniunea Europeană, diferența este șocantă. În timp ce alte țări au rețele dense de autostrăzi, România are doar câteva fâșii întrerupte.
În anii electorali, politicienii se întrec în promisiuni și inaugurări. Din 2000 până în 2020, guvernele României au promis construirea a 4.950 de kilometri de autostradă, dar au realizat doar 737. Au existat chiar ani (2005 și 2008) în care nu s-a dat în folosință niciun kilometru nou.