România va avea un drum de mare viteză pe ruta București-Giurgiu, a anunțat Compania Națională de Investiții Rutiere. Ofertele pentru studiul de fezabilitate se vor deschide săptămâna viitoare, potrivit aceleiași surse.
Începând cu 1 ianuarie, România devine membru cu drepturi depline în spațiul european de liberă circulație a persoanelor și mărfurilor, Schengen, deci și cu frontiere terestre, nu numai aerian și maritim.
Consecințele vor fi benefice pentru transportul mărfurilor și pentru economia țării, odată ce controalele la frontierele cu Bulgaria și cu Ungaria vor fi eliminate. La aceste controale sunt timpi mari de așteptate pentru transportul de marfă și persoane, atrăgând costuri mai mari de transport, poluare, amânare de investiții, inclusv accidente.
„În acest context, odată cu libera circulație între România, Bulgaria și Ungaria, precum și între Bulgaria și Grecia, infrastructura modernă de transport, mai ales în zonele de frontieră, devine o necesitate pentru a asigura fluxurile de tranzit la standarde cu adevărat europene”, arată Compania Națională de Investiții Rutiere.
Astfel, CNIR a anunțat că, la 19 decembrie, se vor deschide oferetele pentru contractul de realizare a studiului de fezabilitate pentru un drum de mare viteză pe ruta București-Giurgiu. Finanțarea acestui contract se realizează cu bani europeni nerambursabili.
Durata va fi de 18 luni iar în primul trimestru al anului viitor este estimată desemnarea câștigătorului, potrivit sursei citate. „Această etapă de proiectare va stabili traseul și profilul (autostradă/drum expres), de asemenea și conexiunea cu alte obiective de investiții (Podul Giurgiu-Ruse II)”, potrivit CNIR.
„Un Drum de Mare Viteză de la frontiera cu Bulgaria până la rețeaua de Autostrăzi din zona Bucureștiului (A0/A1) va asigura condițiile moderne de transport, nu doar între București și Giurgiu, ci și pe coridoarele europene spre Nădlac II, respectiv Suceava-Siret/Iași-Ungheni.
Deși DN 5 București-Giurgiu are 2 benzi/sens, drumul tranzitează mai multe localități. Viteza de deplasare este redusă în zonele cu restricții, se produc ambuteiaje și accidente.
În Bulgaria se lucrează deja la Autostrada dintre Veliko Tărnovo și Ruse, două dintre cele trei secțiuni având constructori și termene estimate de finalizare 2028. Autostrada/Drumul Expres înseamnă dezvoltare economică, atragerea de noi investiții, siguranță și confort în trafic”, mai precizează Compania Națională de Investiții Rutiere.