Indiferent de cum privim lucrurile și departe de orice culoare politică, nu putem să nu observăm cum Drumul Taberei s-a transformat încet, dar sigur într-o ultimă frontieră a metroului bucureștean! Ca într-o galaxie îndepărtată, cartierul se lasă greu cucerit, în timp ce „Varvara” și ”Filofteia”, cele două utilaje care au săpat ani de zile tunelul se pierd în reparații, defecțiuni, promisiuni și întâmplări.
Căci, nu o dată, autoritățile au dat impresia că așa merge totul. La întâmplare, pe banii și mai ales pe nervii locuitorilor celui mai mare oraș al țării. Opinia publică a râs cu gura până la urechi atunci când fiul lui Nicolae Ceaușescu, „prințișorul” Nicu spunea în timpul procesului său că ”nici în 20 de ani nu veți reuși să zugrăviți ceea ce a construit tata, darămite să construiți ceva nou!”.
Erau primii ani ai democrației, țara descoperea că magazinele pot avea și produse, copiii învățau că bananele nu cresc pe șifonier învelite în ziar. Și nimeni nu se gândea că, la un moment dat, vom avea nevoie să și construim.
Fapt care avea să se întâmple destul de repede. Creşterea traficului în zonă până la limite sucombante a făcut ca oamenii care locuiesc în Drumul Taberei să piardă ore întregi în mașini. În mod evident, metroul ar scurta zdravăn această perioadă, așa că autoritățile n-au ezitat.
Licitațiile la metroul din Drumul Taberei au început în 2008. Da, citiți bine, în urmă cu aproximativ 12 ani. Lucrările aveau să demareze în trombă în 2012, iar de atunci termenele de finalizare au tot fost amânate.
În mod normal, magistrala trebuia să fie gata în 2015. N-a fost chiar așa și pentru că proiectul s-a împotmolit în licitații contestate, procese intentate de constructori, apoi contestații depuse de Metrorex. Și într-un final, constructorul a dat și peste pânză freatică.
În tot acest timp, oamenii continuă să se înghesuie în trafic, se luptă pentru fiecare petec de pământ și loc de parcare disponibil într-o zonă în care n-ai loc să mai arunci nici măcar un ac. Și totuși, poate vreți să știți și ce anume au promis autoritățile.
Concret, discutăm despre 7 kilometri de linie, 10 stații și un depou, ceea ce ar duce la 78 de kilometri de rețea și 63 de stații de metrou în total. Valoarea totală a proiectului a fost de 3,4 miliarde de lei.
Trei primari au condus între timp Bucureștiul fără să numărăm interimarii. Sorin Oprescu a avut chiar două mandate. Ultima pe listă, Gabriela Firea susținea alături de fostul ministru al Trasporturilor, Răzvan Cuc faptul că metroul poate fi folosit în decembrie 2019. Cu iz electoral sau nu, pasența edilului nu a ieșit.
“Am trecut în altă etapă de a face politică în România. Este inadmisibil să repeţi obsesiv că acest obiectiv va fi dat în folosinţă la sfârşitul anului 2019 când tu ştiai foarte bine că acest lucru nu se poate întâmpla.
L-am întrebat pe fostul director, Aldea, de ce a dezinformat ministrul opinia publică şi mi-a spus că dânsul i-a comunicat domnului ministru că nu se poate finaliza acest obiectiv, însă dânsul a ţinut morţiş să spună 2019″, a afirmat actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode.
Noul șef al Executivului, Ludovic Orban a afirmat că „practic, metroul poate fi dat în folosinţă aproximativ în luna iunie. Astea sunt, ca să zic aşa, angajamentele care sunt luate de constructori”.