Schimbarea acestor plăcuțe de frână este vitală pentru a trece de verificarea ITP. Pentru șoferul de rând, ”periodic” poate să însemne orice, astfel că cel mai simplu ar fi să ne raportăm la ce spun experții. Așadar, la câți kilometri parcurși ar trebui schimbate plăcuțele de frână și cam care ar fi primele semne de uzură.
Conform specialiștilor, dacă mașina este condusă doar în oraș, uzura acestora apare de obicei după aproximativ 30.000 km. Șoferii care folosesc mașina pentru călătorii mai lungi se află într-o cu totul și cu totul diferită.
Astfel, în acest caz viața plăcuțelor de frână poate fi prelungită chiar și de două ori, undeva la 70.000 de kilometri. Esențiale pentru siguranță, un element foarte important, dacă nu vital, al sistemului de frânare, plăcuțele asigură încetinirea și oprirea mașinii, în deplină siguranță.
Dacă sunt utilizate mai mult, plăcuțele se uzează mai rapid și e necesară înlocuirea lor. Conform Antena3.ro, cine nu schimbă plăcuțele riscă inclusiv cedarea totală a sistemului de frânare. Așadar, cât rezistă plăcuțele de frână?
Unii experți recomandă, pentru siguranță, să le schimbăm chiar la 15.000 de kilometri rulați. ”În general, cam după 15.000-20.000 de kilometri, plăcuțele de frână ar trebui înlocuite. Dar, depinde de stilul fiecăruia de a conduce.
Dacă ai un mod să zicem agresiv, deci pui frână puternic la viteză mare, s-ar putea să nu îți reziste nici măcar jumătate din perioada asta. Pentru cei care conduc normal, recomandarea este ca atunci când se face schimbul de ulei, să ceară și o verificare a plăcuțelor”, explică mecanicul Robert Marin într-un interviu acordat ProMotor.
Mai mult, pentru o frânare eficientă, plăcuțele ar trebui să mai aibă cel puțin 3 milimetri de material care ajută la frânare. Primele semne de uzură la unele mașini sunt avertizate prin sisteme sonor, însă alte mașini nu te ajută prea mult, astfel că cea mai bună variantă rămâne verificarea vizuală sau testarea frânelor.
”Mergi pe un drum mai liber, cu 40-50 km/h, și când nu ai alte mașini în jur, pune frână bruscă. Ar trebui să oprești în câțiva metri. Repetă manevra asta de 2-3 ori, fără să te oprești de tot. Dacă mașina oprește la fel de repede, volanul nu vibrează, direcția rămâne fixă și nu se aude nicio scârțâitură de la roți, atunci sunt ok plăcuțele”, a explicat mecanicul.
Mai mult, șoferii pot să-și dea seama cam când e momentul ca plăcuțele de frână să fie schimbate. ”Nu trebuie să stai până în ultima clipă, să mergi până când plăcuțele se tocesc de tot și ajung la partea dură de fier. Pentru că scade foarte mult eficiența de frânare. Deci, în loc să oprești mașina în 10-15 metri, o să o oprești după 20-30 de metri, dacă o oprești. Plus că și discurile de frână vor fi uzate excesiv,” a explicat Robert Marin, conform Pro Motor.