Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini Facebook să posteze peste 4 100 de anunțuri de publicitate politică care o atacau pe Elena Lasconi, candidata pro-UE la președinția României, și promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor din țară, scrie Bloomberg.
Campania a fost derulată pe 25 de pagini Facebook aparent separate pentru entități ale căror site-uri web împart infrastructura de găzduire, publicitate și e-mail, indicând un efort organizat de a influența alegerile, potrivit unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First.
Nu este clar cine a fost în spatele rețelei, care a stimulat postările politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 euro (279.610 dolari), potrivit raportului, scrie Bloomberg.
Victoria șocantă a pro-rusului Călin Georgescu, iubitor de TikTok, în alegerile prezidențiale din România, acum anulate, din 24 noiembrie, a supus rolul companiilor de social media unei examinări intense. Autoritățile române s-au concentrat asupra platformei TikTok a ByteDance Ltd., acuzând-o că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist, puțin cunoscut anterior. Dar raportul întocmit de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor.
La 6 decembrie, instanța supremă din România a anulat votul din primul tur de luna trecută din cauza unor acuzații de amestec din partea Rusiei, aceasta fiind prima decizie de acest fel din istoria țării. Decizia a fost luată în urma publicării unor documente declasificate de către serviciile de informații, care arătau cum campania lui Călin Georgescu, alimentată de TikTok, ar fi putut fi coordonată de „actori statali” străini. Un document arată că România a fost ținta unor „atacuri hibride agresive ale Rusiei”. Moscova a negat orice amestec.
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost valorificate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, au scris autorii raportului.
Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, președintele pentru afaceri globale, săptămâna trecută. „Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat el jurnaliștilor, adăugând că compania a fost în contact „aproape zilnic” cu autoritățile române, a relatat Euronews.
Anunțurile descrise în raport îl prezintă pe Călin Georgescu, care a nu declarat o finanțare în campanie către autorități, drept un „președinte patriot” care apără națiunea de aproximativ 19 milioane de locuitori împotriva establishmentului politic. Lidera Uniunii Salvați România, Elena Lasconi, a fost caracterizată drept un „diavol” și o marionetă a Occidentului, în timp ce actualul președinte Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator” pentru sprijinul acordat lui Lasconi. De asemenea, unele dintre reclame exprimau susținerea pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Unirea Românilor, AUR.
Cercetătorii au identificat campania folosind Biblioteca publicitară a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre agenții de publicitate care utilizează platformele de social media ale companiei. Cercetătorii au calculat că anunțurile au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library.
Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment. Însă site-urile nu conțineau informații juridice sau editoriale, iar multe dintre ele erau legate între ele prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de e-mail și ad-tech, ceea ce indică o structură de gestionare centralizată, potrivit raportului.
Raportul se face ecoul unor constatări anterioare ale publicației media românești Context, care a dezvăluit că AUR a dezvoltat o rețea de pagini de Facebook neautentice, mascate ca portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.
Social media este un vector popular pentru publicitatea politică și dezinformare, deoarece permite direcționarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a reprima eforturile secrete de interferență electorală și au introdus controale mai stricte privind campaniile de publicitate politică.
Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni secrete de influență din întreaga lume în acest an și că Rusia este sursa numărul unu a unei astfel de activități, conform unei postări pe blog de săptămâna trecută a lui Nick Clegg. Meta a afirmat că majoritatea operațiunilor s-au străduit să construiască audiențe autentice, unele dintre acestea folosind like-uri false like-uri și followers pentru a părea mai populare decât erau.