Majoritatea românilor știu că Transfăgărășanul și Transalpina sunt cele mai înalte și mai spectaculoase drumuri din România. Însă aceste șosele nu sunt cele mai înalte din România. Un drum, neasfaltat e drept, este cel care se află la cea mai mare altitudine.
În fiecare vară, deschiderea celor două șosele atrage mii de turiști, inclusiv din străinătate, care vin să admire peisajele spectaculoase din Munții Fărăgaș și din Munții Parâng, cu obiective precum Barajul Vidraru, Obârșia Lotrului, Cascada Bâlea.
Transfăgărășanul, arteră strategică construită între anii 1970 și 1974, la cererea lui Nicolae Ceaușescu, pentru a oferi o legătură între Pitești și Sibiu, ajunge la o altitudine maximă de 2042 de metri, în apropiere de lacul Bâlea.
Șoseaua Transalpina face legătura dintre județele Hunnedoara și Gorj, are o altitudine maximă de 2.145 de metri, la Pasul Urdele. Atât pe Transfăgărășan cât și pe Transalpina pot circula pe timp de vară toate tipurile de autovehicule.
Însă aceste șosele nu sunt cele mai înalte din România. Un drum, neasfaltat e drept, este cel care se află la cea mai mare altitudine. Puțini sunt cei care știu că acesta este drumul care traversează masivul Iezer-Păpușa, o zonă renumită pentru peisajele sale turistice care-i atrag pe aventurieri.
Acest drum, mai puțin cunoscut de șoferi, începe din zona localității Lerești și ajunge aproape de Cabana Voina, la 20 de kilometri de Câmpulung Muscel. Drumul are o altitudine maximă de 2.350 de metri, surclasând din acest plunct de vedere Transfăgărășanul și Transalpina.
„Drumul începe la Lereşti, pe unul dintre braţele laterale ale Barajului Râuşor, Târgului, şi urcă spre Culmea Portăreasa şi Lacul Portăreasa, iar mai apoi pe creasta Iezerului, către Vârful Iezerul Mare, unde se atinge altitudinea maximă.
Drumul coboară apoi către Crucea Ateneului şi de acolo se pleacă către Culmea Văcarea şi coboară către Cabana Voina. Traseul este extraordinar, foarte frumos şi poate fi parcurs cu maşina. Sigur cu un 4×4, dar se poate face şi cu Loganul, dacă nu ţineţi prea mult la el. Mai ales prima parte, până la Văcarea. Merge şi o camionetă!”, potrivit șefului Serviciului Salvamont Argeș, Ion Sănbduloiu.
„Vârfurile Negoiu şi Moldoveanu pot fi atinse cu mâna, evident, ca iluzie optică! Iezerul are avantajul de a fi ceva mai la sud faţă de linia Carpaţilor Meridionali, astfel că are o privelişte panoramică către toţi munţii din jur. Se vede bine aproape tot: Făgăraşul, Căpăţânii, toţi munţii! Mai ales toamna şi iarna, când e frig şi întreaga umezeală condensează, iar cerul se limpezeşte, imaginea e ca de cristal. Se poate vedea chiar şi Parângul”, a adăugat acesta, potrivit Universul Argeșean.
Cei dornici de aventuri tot teren apreciază că drumul care traversează masivul Iezer-Păpușa este cel mai potrivit pentru astfel de încercări, fiind o alternativă mai liniștită și mai relaxantă decât mai agomeratele Transfăgărășan și Transalpina.